Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Permanent fastsättning av slang till vätskebälte


boffi

Recommended Posts

Har Coxabälte med slang som jag oftast har runt midjan och sticker ner munstycket mellan ryggen och bältet. Men ibland fäster jag den med kardborre på bröstet som kan lossna. Tänkte att man kanske kan sätta dit ett par  tryckknappar på jackan som sitter där permanent, finns i olika färgen och även i plast. Någon som har provat med typ tryckknappar på jackan.

156804414-origpic-bb7d79.jpg?max-width=7

 

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag har inte provat tryckknappar. Jag tror att det blir lite för krångligt att försöka knäppa fast något med en tryckknapp medan man åker. Det krävs ju oftast en noggrann inpassning och ett ganska högt tryck för att få fast en tryckknapp. Möjligen kan det fungera när man tränar och har tid att stanna upp lite för att få till fastknäppningen. Under ett lopp blir det svårt.

 

Jag testade med en fastsydd magnet en period. En stark magnet fastsydd i kläderna, och en fastsydd på slangen. Det funkade hyfsat. Det föll väl på att man i så fall måste ha samma kläder varje gång man åker, och det har jag inte. När det är -20 har jag andra kläder än när det är +5. Dessutom är jag inte så förtjust i slangbälte, jag tycker att det är svårt att dricka från det i kyla.

 

Det blev också ett permanent märke på plagget där magneten satt, men det kan man nog undvika genom att sy på ett annat sätt. 

Link to comment
Share on other sites

Jag var länge inne på liknande funderingar. Kände mig osäker på att kardborre håller. Men efter att ha provat både sommar och vinter så håller faktiskt kardborretejpen från B*ltem* väldigt bra och är nöjd med den fastsättningen och hur kardborren fungerar. Finns nog besvärliga material där tejpen fäster sämre men tycker överlag att det håller bättre än vad man kan tro. Skulle det lossna är min nödlösning att ha förberett med ett varv kardborre i bältet vid höften och bara trycka dit munstycket istället.

Angående knappar så låter det rejält men frågan är hur det fungerar med snö och kyla? Men eftersom du inte hade tänkt att knäppa loss under färd så kanske det inte spelar någon roll om det fryser ihop eller att plasten blir stenhård? Det kan ju vara trevligt att kunna knäppa loss när man kommit i mål åtminstone. Prova först under tuffa förhållande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...