Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tolkning Skiselector


Tood

Recommended Posts

Fischer RCS klassiska med plusbelag. Tycker de gått dåligt (glid) i nysnö/tö  och mätte upp med skiselector. Resultatet verkar vara att ena är kallskida och andra varm/allround. Vad kan man mer utläsa ur kurvorna, vad betyder tex förskjutning från tyngdpunkt osv. Försökt googla men inte hittat någon bra guide. IMG_1103.jpeg.6b15a6cd912f7e20b30ac388207f7c8d.jpeg

Link to comment
Share on other sites

En annan förklaring är att du har olika längd på benen och därmed trycker mer på det längre benet. Testa fram vilken av skidorna som passar bäst på resp ben och när du fått fram det märker du skidorna i höger och vänster. Jag väljer alltid den hårdaste skidan på högerbenet, dels för att det är lite längre, dels för att min avspark är lite kraftigare på högerbenet. Alternativ till skiselector är testplatta, där man då kan se vilken av skidorna som passar bäst till resp ben.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Tood said:

Stämmer att skidorna är dåligt parade och får köra på förslaget att sätta hårda på höger. Det är väl dags att hitta ett par nya….

Vad skulle bli bättre i ditt fall om du sätter hårda skidan på högerbenet? Är du byggd med samma avvikelser som tipsaren?

Link to comment
Share on other sites

Ett tillägg i debatten.

Hur ofta står vi lika på bägge fötterna, även om vi har lika långa ben? Och åker du diagonal så kommer inte en ev benlängdskillnad spela någon roll då du står på ett ben.

Hur många kilo skillnad är det på dessa skidor? det skiljer alltså 0,15 resp 0,24 mm (halv/hel)? Kan man göra ett antagande hur många kilo mindre i kroppsvikt den mjukare skidan skulle passa för?

Link to comment
Share on other sites

Mätfel är ju också en möjlig förklaring. Skulle vara intressant att mäta om några gånger....

Eller så löser man det med att mäta med båda skidorna vända mot varandra. Då får man ett snitt på båda och kan sova lugnare om natten...
Kan mätas upp enkelt hemma med badrumsvåg, stor skruvtving, lämpliga klossar och bladmått.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting ved den målingen som tilsier at den ene skien er mykere enn den andre. Den ene skien er lavere, men det er noe helt annet. Det er godt mulig at den laveste skien er den stiveste. Sluttspennet er det som avgjør mht hvilken av skiene man enklest får feste på. 

Hvis den laveste også har lavest sluttspenn, så kan du evt flytte bindingen på den skia 2 hakk bakover. Det vil da jevne ut litt av spennforskjellen.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Trampe said:

Vad skulle bli bättre i ditt fall om du sätter hårda skidan på högerbenet? Är du byggd med samma avvikelser som tipsaren?

Obalans mellan benen och är starkare i höger. De är uppmätta på 86kg och märkta 85. Även om de är ett par år så borde det inte skilja så mycket mellan skidor. 
Lite intresserad av hur man tolkar kurvans förskjutning mot tyngdpunkten. Vad är en ”bra förskjutning” eller ska man justera bindningens position?

Link to comment
Share on other sites

On 12/28/2023 at 3:35 PM, Skitester said:

Skiene er vel rimelig like bortsett fra kammerhøydene. Tre mulige årsaker. i) Dårlig parede ski ii) Du er i overkant tung til skiene. Det er helt normalt at en ski begynner å kollapse først. iii) Skiene er litt eldre. Er også vanlig at ski taper seg i spennet etter 3-4 år. 

Hittade ett par Speedmax 902 som mäter 0.3mm på fullvikt. Är inte det lite lågt för en plusskida? Har inte fått någon kurva. 

Link to comment
Share on other sites

När jag väljer skida till höger resp vänster ben brukar jag titta på om undersidan lutar åt något håll. Är den ena skidan lutar åt ett håll väljer jag att ha den som vänsterskida med lutningen inåt pga att jag är mer hjulbent på vänster ben och därför vinklar skidan något inåt i frånskjutet. Sen givet har jag större kraft i avstampet på höger ben.

Under många år tillverkades skidorna med mjukt förspann och hårt slutspann och jag måste säga att jag aldrig blev vän med de skidorna, då det mjuka förspannet "lurades" att de var mjukare än de var. Åtminstone två par skidor sålde jag pga att jag hade svårt med fästet på grund av hårt slutspann. Huruvida dagens skidor har samma typ av spann vet jag inte.

Efter att ha bytt till Rossignol försvann problemet med svårigheten att få fäste i och med att de var enkelspannade.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Volevodin said:

När jag väljer skida till höger resp vänster ben brukar jag titta på om undersidan lutar åt något håll. Är den ena skidan lutar åt ett håll väljer jag att ha den som vänsterskida med lutningen inåt pga att jag är mer hjulbent på vänster ben och därför vinklar skidan något inåt i frånskjutet.

Är det trolltider? Kollar du hur skidorna lutar...

Av nån anledning så kom jag att tänka på handhyvlade plankor av någon som tänkte en dag - Det kan väl inte vara så svårt att göra egna skidor!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Carl A said:

har ett par speedmax plus-skida som mäter ngnstans runt 2,4/0,3 (eller om d tom va 0,2) och med redigt spret. Går kanon i blötföre samt även is, är busenkla få fäste på och har oftast mkt bra glid samt klistret verkar sitta kvar bra.

Får bli ett par Speedmax. Kämpade i Engelbrektsspåren idag med nysnö och 1 minusgrad, bra träning dock….

Link to comment
Share on other sites

On 12/29/2023 at 10:25 PM, Trampe said:

Är det trolltider? Kollar du hur skidorna lutar...

Av nån anledning så kom jag att tänka på handhyvlade plankor av någon som tänkte en dag - Det kan väl inte vara så svårt att göra egna skidor!

Alla är vi olika, jag försöker anpassa utrustningen efter kroppskonstitution och åkstil tex har jag alltid monterat högra bindningen något utåt för att skidan inte skall vinkla inåt, monterat skateskidor +1,5 cm, men nu går det inte med monteringsplattor på skidorna tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

On 12/29/2023 at 7:45 PM, Tood said:

Hittade ett par Speedmax 902 som mäter 0.3mm på fullvikt. Är inte det lite lågt för en plusskida? Har inte fått någon kurva. 

0.3 mm er i utgangspunktet helt ok. Det var litt galskap mht å ha ski med høy helvekt for 10 år siden. Eliten har gått helt bort fra dette. Ikke uvanlig med klisterski ned på 0.2 på elitenivå.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Volevodin said:

Alla är vi olika, jag försöker anpassa utrustningen efter kroppskonstitution och åkstil tex har jag alltid monterat högra bindningen något utåt för att skidan inte skall vinkla inåt, monterat skateskidor +1,5 cm, men nu går det inte med monteringsplattor på skidorna tyvärr.

Jo, jag förstår att du har särskilda behov som du försöker kompensera med anpassad utrustning. Men att kolla på ett par skidor hur de lutar för att avgöra vilken som passar bäst på respektive ben...?? Då har du troligen även en väldigt ovanlig syn. Kontrollfråga på det - om ena skidan i ett skidpar en dag lutar åt något håll, händer det ofta att den då nästa dag lutar åt andra hållet eller inte alls? Vad gör du då i såna fall, går på senaste bedömning eller skiter i alltihopa och går in och dricker kaffe istället?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Trampe said:

Jo, jag förstår att du har särskilda behov som du försöker kompensera med anpassad utrustning. Men att kolla på ett par skidor hur de lutar för att avgöra vilken som passar bäst på respektive ben...?? Då har du troligen även en väldigt ovanlig syn. Kontrollfråga på det - om ena skidan i ett skidpar en dag lutar åt något håll, händer det ofta att den då nästa dag lutar åt andra hållet eller inte alls? Vad gör du då i såna fall, går på senaste bedömning eller skiter i alltihopa och går in och dricker kaffe istället?

Ok, det kanske var lite överdrivet, då det är undantag att någon skida skulle vara lite skev, men det är inte ovanligt att skidorna har lite olika spannkurvor och längd på spann. Man kan utgå från Skiselectors spannkurvor eller testa själv hemma eller i butik, vilken av de två skidorna man skall välja som höger resp vänsterskida. Hos en sedan länge nedlagd skidbutik A Halls Sport testade vi i butiken vilket som blev höger resp vänster och sen klistrade säljaren på märkningspilar för höger resp vänster, så det är ingen nyhet att det kan finnas små variationer i ett skidpar.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Tood said:

Får bli ett par Speedmax. Kämpade i Engelbrektsspåren idag med nysnö och 1 minusgrad, bra träning dock….

nysnö o runt nollan är utmaning för professionella vallare (iaf vid fuktig snö, vilket det ofta är i norden då). - ruggskidor is da shit, alt rugga vanlig skida. - då kan det vara njutning i det föret, bra glid o bra fäste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...