Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Forma/Värma Skate Pjäxor


ChrissL

Recommended Posts

Hej
Har ett par Madshus Redline Skate Pjäxor som trycker lite grann på insidan av ena foten. Är det någon som har testat att värma och format pjäxor & hur gick ni tillväga?
Har förstått det finns lite delade meningar om att detta.
Mvh C

Link to comment
Share on other sites

Det spørs hvor skoen trykker. Er det under, som mange har merket ihvertfall på den tidligere hvite Redline-modellen, så er det karbonvuggen som klemmer, og det vil du ikke kunne forme ved oppvarming. Overdelen kan man vanligvis tilpasse greit med varme. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig testat med pjäxor, men när jag spelade bandy så brukade vi "baka" skridskor. Blöt ner skridskon ordentligt, hetta upp dem i ugnen i typ 15 min på 70 grader,  och sen snöra på dem hårt som attan på foten. Sen tar man av dem och låter torka. Sen är tanken att de ska sitta lite bättre. 

Det här är efter läderskridskor men före karbonmaterial. Jag vet inte hur en modern skridsko eller pjäxa beter sig av den behandlingen. 

Link to comment
Share on other sites

Salomon försåg tidigare en del butiker med "Mycustomfit" där man trycker ner pjäxor i en "uppvärmningsugn" och så drar man på sig ett par extra (ragg-)sockar för att töja ut lästen. Dock är jag lite fundersam hur bra det är för kolfibern att värmas upp, men har läst om en del tekniker i landslagen och teamen som hjälper eliten att få till pjäxorna exakt som de vill ha dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...