Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

För korta skidor?


Hannah

Recommended Posts

Hej! 
 

Jag har i vinter fått upp ögonen för längdskidåkning och köpte mig precis ett par egna för att kunna åka. Jag är 156cm lång och köpte ett par skidor som är 170cm. När de kom hem så upplevde jag dem som betydligt kortare än vad jag hade tänkt och nu undrar jag om det ens är någon idé att prova att åka på dem eller om jag ska skicka tillbaka dem och köpa ett par längre direkt? Jag läste på nätet att de ska vara 20-30 cm längre om man ska åka klassiskt, men 10-20 om man ska åka skejt. Nu är de alltså 14 cm, blir det dumt att ha en skida som är mittemellan? Tacksam för alla tips och reflektioner 🙂

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er at skiene er tatt ut for riktig kroppsvekt. Lengden er mindre viktig. En nybegynner vil som oftest behøve en kortere ski enn en erfaren skiløper. Normalt vil man nok funnet en ski på drøye 180-190 cm til deg, men det kommer som sagt mest an på vekta. 

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta om jag kanske kommer med självklarheter, men vet du om att det är helt olika skidor för klassiskt och skejt? Det framgick inte helt tydligt i din beskrivning vilken teknik du hade köpt skidor till. (Vill inte skriva dig på näsan, men det blir ju roligare om man har rätt grejer)  Oavsett vilket så är det precis som Skitester skriver, det viktiga är att de passar för din vikt. Längden på skidan är inte såå jäkla noga. 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Skitester said:

Det viktigste er at skiene er tatt ut for riktig kroppsvekt. Lengden er mindre viktig. En nybegynner vil som oftest behøve en kortere ski enn en erfaren skiløper. Normalt vil man nok funnet en ski på drøye 180-190 cm til deg, men det kommer som sagt mest an på vekta. 

Okej, tack! Enligt vikt/längdtabellen ska de passa till min vikt, men jag får nog prova nån gång innan jag helt bestämmer mig. Tack för hjälpen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej! Jag måste bara fråga vad det var för skidor du köpte. Är själv en kort tjej på ca 150 cm och ca 50 kg tung som letar efter ett par skidor runt 170-175 cm men kan inte hitta ett par som inte är skate eller jr! Vad är det för modell du har köpt?🤩

Tack på förhand för svar och STORT lycka till med skidåkningen🤩💪⛷️

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...