Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fluor vs Fluorfritt


Håll höger!

Recommended Posts

Tycker det pratas hela tiden på teven (svt, har inte 6an) om att det går så mycket tyngre nu när man inte får valla med fluor.

Minns tidigare år har det låtit som att swix o skigo har hittat produkter som är nästan lika bra som fluoret.

Någon som har hunnit/idats testa hur mycket det verkligen skiljer? 

Såklart är det också beroende på väderleken. Men ska det verkligen vara så stor skillnad?

Minns att herr Pölder skrev att man kan åka en timme långsammare om man inte har fluorpulver under skidorna (beror såklart också på hur lång tid man åker på)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, oxberg said:

Jag testade i en uppförsbacke under liknande förhållanden. När jag var vältränad gick det snabbt. När jag var otränad gick det långsamt. 

Frågan är om det är lika stor skillnad mellan flour och flourfritt som med och utan strumpa ?😉

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, oxberg said:

Jag testade i en uppförsbacke under liknande förhållanden. När jag var vältränad gick det snabbt. När jag var otränad gick det långsamt. 

Ah just det. Måste vara så att världseliten glömt träna, de har nog funderat för mycket på vallan.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Håll höger! said:

Tycker det pratas hela tiden på teven (svt, har inte 6an) om att det går så mycket tyngre nu när man inte får valla med fluor.

Minns tidigare år har det låtit som att swix o skigo har hittat produkter som är nästan lika bra som fluoret.

Någon som har hunnit/idats testa hur mycket det verkligen skiljer? 

Såklart är det också beroende på väderleken. Men ska det verkligen vara så stor skillnad?

Minns att herr Pölder skrev att man kan åka en timme långsammare om man inte har fluorpulver under skidorna (beror såklart också på hur lång tid man åker på)

Mvh

Blir kul att se om segertiden på vasan blir timmen långsammare nu, dvs om Pölder har haft rätt hela tiden. 😛

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, MSO said:

Blir kul att se om segertiden på vasan blir timmen långsammare nu, dvs om Pölder har haft rätt hela tiden. 😛

Jag tror att Pölder haft rätt hela tiden i så motto om man pratar om vissa speciella fören och att det kan vara en enorm skillnad på att ha fluor och inte. Om det sen är exakt en timme eller inte ska jag dock vara osagt.

Men tittar man på Tour de ski-loppet som gick i lördags i Val Di Fiemme så vann Valnes herranas 15km klassiskt på 50:50. Nu har jag inte detaljkollat men jag törs säga att det är inte många 15km-lopp i världscupen som haft en segrartid ens över 40 minuter de senaste åren före fluorförbudet.

När Swix cerapulver var nytt i slutet på 80-talet så fanns exempel på att det kunde skilja minst en minut på 5 km åkning i "rätt före" mot de som inte åkte med cera. Skulle man extrapolera en sån skillnad skulle det bli 18 min på ett Vasalopp men i praktiken betydligt mer då man håller sig piggare längre med bra skidor.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, artur said:

Jag tror att Pölder haft rätt hela tiden i så motto om man pratar om vissa speciella fören och att det kan vara en enorm skillnad på att ha fluor och inte. Om det sen är exakt en timme eller inte ska jag dock vara osagt.

Men tittar man på Tour de ski-loppet som gick i lördags i Val Di Fiemme så vann Valnes herranas 15km klassiskt på 50:50. Nu har jag inte detaljkollat men jag törs säga att det är inte många 15km-lopp i världscupen som haft en segrartid ens över 40 minuter de senaste åren före fluorförbudet.

När Swix cerapulver var nytt i slutet på 80-talet så fanns exempel på att det kunde skilja minst en minut på 5 km åkning i "rätt före" mot de som inte åkte med cera. Skulle man extrapolera en sån skillnad skulle det bli 18 min på ett Vasalopp men i praktiken betydligt mer då man håller sig piggare längre med bra skidor.

Ja, jo, ibland kan det ju vara magi med flour. Typ när man ligger i underkant med dräneringen vid blöt nysnö etc. En toppning i vallaboden och det släpper ordenligt

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Skitester said:

Vill gjetting etter vår testing:

Kaldføre (minus 15): 0-5 s/mil

Tørrvoksføre (-5): 5-10 s/mil

Zeroføre: 20-30 s/mil

Fast kunstsnø (0 til -5): 0-10 s/mil

Rødklisterføre: 30-90 s/mil

 

Det låter ju som det är ganska liten skillnad. Inte så farligt.

Förutom när det börjar bli riktigt milt då.

Tvivlar ju på att ens elitåkarna känner skillnad på 10 sekunder/mil. Det är ju bara 1sek per kilometer.

30 sek/mil blir ju också bara 3 sek/km

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Håll höger! said:

Det låter ju som det är ganska liten skillnad. Inte så farligt.

Förutom när det börjar bli riktigt milt då.

Tvivlar ju på att ens elitåkarna känner skillnad på 10 sekunder/mil. Det är ju bara 1sek per kilometer.

30 sek/mil blir ju också bara 3 sek/km

Det stemmer. Vi kjenner ikke enkelt subjektivt forskjell ved testing, og knapt nok kvantitativt ved glidtesting. Møkk og vann, og spesielt i kombinasjon er i hovedsak der det er nevneverdig forskjell. Det ble vunnet renn på fluorfritt i verdenscupen i fjor. Så på de fleste fører er det ikke noe nevneverdig problem. 

Link to comment
Share on other sites

Inför dagens pass drog jag på ett redigt lager AXE deodorant i armhålorna innan jag stakade iväg. Mina tester visar likvärdiga resultat som Skitester. Ca 5 sekunder per kilometer i trögföre. Ska testa vidare med Calvin Klein och olika rillar. Postar en vetenskaplig tabell här sen när jag varit på toa. Det är trögföre där med. Kanske skinkrilla? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...