Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakmaskin (Ej SkiErg)


Stakis

Recommended Posts

Hej på er!

Det både finns och har funnits en massa stakmaskiner på marknaden som ser ut EXAKT som just Concept2 SkiErg men som ofta är betydligt billigare. Är det någon av er som har provat/har en sådan stakmaskin och som kan säga huruvida ni rekommenderar ett köp eller inte? Just nu finns det t.ex. en som kallas "Skitrainer" på Outl1.se för 6988:-. Bra mycket billigare än de ~16.000 Concept2 tar för sin fristående SkiErg.

Bifogar länk. https://outl1.se/ski-trainer-med-luftmotstand?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1-6sBhAoEiwArqlGPvLpifYZCAK-XjUs9N3i861FBbg1voCCGuy596kdkxeVnV8ORui9YhoCnIIQAvD_BwE 

Link to comment
Share on other sites

ser ju ut som ren kopia på ski erg.

 

har du / vill / kan lägga pengarna skulle jag nog rek ski erg ändå: funnits ett tag, pålitlig, man vet vad man får, tillgång till reservdelar. - och om du är lagd åt det hållet så har du ju måååånga att mäta dig mot om du kör på ski erg (samt kan (kunde)  seeda till VL)

 

men visst framstår det som lockande

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört så är möjligheterna att kunna programmera egna intervallpass och liknande väldigt begränsande i ski-erg kopiorna. Displayen och dess möjligheter tycker jag är väldigt avgörande för skiergen. 

Wikström har skrivt en ganska bra text om de olika maskiner som finns 

https://wickstromcoaching.com/2022/06/23/skillnader-mellan-thor-abilica-och-skierg-stakmaskiner/

Link to comment
Share on other sites

Hej, 

Jag skaffade en motsvarande Thor Fitness Air Skier för några år sedan (eftersom SkiErg inte fanns i lager under något år runt 2021). 

Maskinen var till utseendet exakt lik SkiErg och funktion likvärdig. Dock gick den generellt tyngre och hade inte samma känsla i draget; framförallt returen i dragen. Ändå helt OK, men som angetts tidigare, displayen var den största nackdelen. Inte samma möjligheter att programmera intervallpass och en (helt) annan utgångspunkt i watt jämfört med PM5. Samt även ojämn, kunde ibland "tappa" kanske 20-50 W omotiverat, även om det bara var för några sekunder. Men har man inte, eller bryr sig inte, om referenser mot SkiErg och egna historiska eller andras resultat på SkiErg så fungerade den bra. 

Jag bytte dock till SkiErg så snart det gick att komma över en. För mig är ovan klart värt det högre priset. Bra jämförelse och referenser till tidigare pass är en enormt viktig aspekt för träningsmaskiner anser jag. 

Och säkert, som Carl A anger, säkrare produkt för reservdelar m.m. 

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade också upp denna och var jag kunde hitta är det företaget som säljer som är det men behöver vara bekymrad över. De verkar vara en ren förmedlare som beställer direkt från produktion hem till dig. Funkar allt ings problem, men minsta lilla problem och du är i princip körd.

Men om man tycker priset är värt en chansning så kör på. Var bara medveten om att det är dåliga villkor som ger det låga priset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...