Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp! Hittar INGA passande längskidor!


elsber1

Recommended Posts

Hej! 
Det har blivit dags för mig att köpa mig ett par nya skidor, har hittills åkt runt på ett par rossingol ca 165 cm jr. Nu är det definitivt dags för en uppgradering i takt med att jag vill satsa mer på längdskidåkningen och ska anmäla mig till tjejvasan 2025. Men, jag hittar inga för mig passande skidor och nu börjar desperationen smyga sig på och jag slänger ut ett inlägg här i hopp om hjälp. Jag fyller 18 i år och lär väll därför skaffa ett par damskidor, och här kommer mitt problem. Jag är kort, endast ca 150 cm lång och jag väger ca 51 kg och har förstått att jag ska ha ett par skidor som är ca 170-175 cm långa. Jag har sökt runt som en galning men hittar inga skidor 170-175 cm långa för klassisk åkning! Endast för skate eller junior. Finns det verkligen inga dam 175 cm??

Eftersöker därför nu tips på skidor i storlek ca 170-175 som kan ta en tjej vägandes upp till ca 55 kg(lite marginaler för godis måste man ju ha). Klassisk stil! Jag är inte nybörjare men inte heller erfaren, någon stans mittemellan. Har ändå åkt varje vinter i 10+ år. Alternativt om någon vet om man kanske kan åka på jr skidor som vuxen? Om det finns ett par passande vikt och längd. Och om någon isåfall har tips på sådana. 

En kort desperat tjej tackar på förhand🙏

Link to comment
Share on other sites

Det där med skidans längd i förhållande till kroppslängd tror jag inte du skall fundera så mycket på. Om du köper den kortaste damskidan i lämplig hårdhet så blir det nog jättebra. Själv skulle jag med samma tumregel behöva längdskidor på på runt 220cm. Men eftersom de sällan tillverkas längre än 207 så får jag vara glad ändå. Köpte häromåret ett par klassiska kallskidor begagnade i längd 202cm, men i hårdhet för 95-100kg. Är troligen mitt bästa par hittills.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Trampe said:

Det där med skidans längd i förhållande till kroppslängd tror jag inte du skall fundera så mycket på. Om du köper den kortaste damskidan i lämplig hårdhet så blir det nog jättebra. Själv skulle jag med samma tumregel behöva längdskidor på på runt 220cm. Men eftersom de sällan tillverkas längre än 207 så får jag vara glad ändå. Köpte häromåret ett par klassiska kallskidor begagnade i längd 202cm, men i hårdhet för 95-100kg. Är troligen mitt bästa par hittills.

Åh tack så jättemycket för svar! De kortaste jag har hittat är dock runt 180-185 cm och det känns ju rätt långt. Tror du ett par skidor som är 182 skulle funka om de passar utefter vikttabellen? Trots att rekommenderade är 20-30 cm över egen längd och det blir 32 cm med 182? Återigen tack för ditt svar🙏

Link to comment
Share on other sites

Just now, elsber1 said:

Åh tack så jättemycket för svar! De kortaste jag har hittat är dock runt 180-185 cm och det känns ju rätt långt. Tror du ett par skidor som är 182 skulle funka om de passar utefter vikttabellen? Trots att rekommenderade är 20-30 cm över egen längd och det blir 32 cm med 182? Återigen tack för ditt svar🙏

 

4 hours ago, Trampe said:

Ett tips är om du beställer skidor på nätet. T.ex Pölder eller SkiStart. Båda ställena är att rekommendera och kommer helt säkert att kunna ta fram ett par passande skidor till dig.

Ska tillägga att jag kollat på typ alla sidor, pölder, skistart, Intersport, xxl, stadium o.s.v. men bara att fortsätta letandet antar jag, en dag dyker de väll upp, racerskidorna för just mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du skall slå en pling till Pölder, så kan de ge dig tips vilka skidor du skall köpa. Det räcker inte med längd och vikt utan åkförmåga spelar även in vid valet av skidor. Viktigt är när man blir "förhörd" av en skidsäljare att försöka ge en så ärlig beskrivning av sin åkförmåga som möjligt, tror det är lättare muntligt. Vidare om du tänker dig en vallningsbar eller skinskida.

Link to comment
Share on other sites

Kan ibland vara svårt att komma fram på telefon och du behöver inte ringa heller. Både Skistart och Pölder har, på websidan där du beställer din skida, fält där du fyller din vikt(åkklar med kläder, pjäxor och tillbehör = + 2 till 3kg på morgonvikt), skostorlek och åkförmåga. Du kan skriva/välja att de väljer lämplig skidlängd åt dig. Finns även kommentarsfält där du kan skriva in mer info. Du kan be dem ringa upp dig när de valt skidor om du vill. Om de inte hittar rätt skida till den modell du valt så kommer de erbjuda dig ett annat alternativ och meddela dig.

Jag har bara goda erfarenheter av båda ställena och kan varmt rekommendera beställning av skidor hos dem.

Link to comment
Share on other sites

182 cm inga problem för dig givet rätt spann du kan nog ha längre också. Jag kör alltid på ”för långa” skidor då jag bara är dryga 170 och väger närmare 80kg. Inga problem. Kollar du på elitdamerna så tror jag ingen kör på kortare än typ 195 oavsett hur långa de är.

Link to comment
Share on other sites

På din vekt og lengde ville jeg definitivt kjøpt en toppmodell av juniorski. Disse ligger tett på topp seniormodell og selges med tap av produsent for å sikre fremtidens skiløpere. Utvalget av ski med riktig lengde og spenn er også bedre for deg. Så sparer du masse penger som bonus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...