Duvillno Posted January 17, 2024 Report Posted January 17, 2024 Hej Är det någon som testat en batteridriven varmluftspistol för att värma in grundvalla/klister ute på tävling. Tycker det verkar smidigt för att slippa gasolvärmare, men frågan är om den ger tillräcklig värme. Quote
Carl A Posted January 17, 2024 Report Posted January 17, 2024 oxå funderat på det, men tveksam till effekten: (läs recensionerna) https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/multiverktyg/batteridrivna-multiverktyg/batteridriven-varmluftspistol-014484/ Quote
boffi Posted January 17, 2024 Report Posted January 17, 2024 Jag har en "Ryobi R18HG-0" och den fungerade kanon när jag använde fästvalla. Den värmen till 470ºC på bara 60 sek och det finns stora batterier men dom kostar ganska mycket. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/fargborttagning/elektriska-varmluftspistoler/batteridriven-varmluftspistol-010712/ Quote
MSO Posted January 18, 2024 Report Posted January 18, 2024 Jag har Parksides, dvs Lidl. Den funkar bra tycker jag. Har iofs inte kört den för valla, men att smältlimma grejer och så fungerar bra. Kan inte tänka mig att den är för klen för klister/burkvärm. Quote
HW Posted January 19, 2024 Report Posted January 19, 2024 Jag har en Makita . Ska man jobba med fler än ett par skidor är den alldeles för klen och batteritiden är för dålig. En brännare är betydligt bättre så det där var en felinvestering tyvärr. Quote
Stefan S Posted January 17 Report Posted January 17 On 1/17/2024 at 2:17 PM, Duvillno said: Hej Är det någon som testat en batteridriven varmluftspistol för att värma in grundvalla/klister ute på tävling. Tycker det verkar smidigt för att slippa gasolvärmare, men frågan är om den ger tillräcklig värme. Jag kör en Makita 18 V. Den ger ju inte alls samma värme som en med sladd, eller en butanbrännare. Men otroligt smidig. Jag är nöjd. Quote
Volevodin Posted January 17 Report Posted January 17 On 1/17/2024 at 8:08 PM, boffi said: Jag har en "Ryobi R18HG-0" och den fungerade kanon när jag använde fästvalla. Den värmen till 470ºC på bara 60 sek och det finns stora batterier men dom kostar ganska mycket. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/fargborttagning/elektriska-varmluftspistoler/batteridriven-varmluftspistol-010712/ Det stämmer enl Julas beskrivning att den värmer till 470gr på 60 sek, men är det då inte risk att belaget smälter vid så höga temperaturer ? Quote
MSO Posted January 19 Report Posted January 19 Gäller att ha rejält batteri. 18V 2Ah funkar inte, men 4-6Ah lirar bra. Quote
Stefan S Posted January 27 Report Posted January 27 On 1/17/2025 at 8:26 PM, Stefan S said: Jag kör en Makita 18 V. Den ger ju inte alls samma värme som en med sladd, eller en butanbrännare. Men otroligt smidig. Jag är nöjd. Jag backar på detta uttalande. Var på tävling i helgen och stog utomhus och fixade med klister. Vid sidan hade jag en kollega som körde med butan-brännare. Jag fick nöta på ganska länge för att få upp värmen på skidytorna. Det är kontrollerat, men långsamt. Quote
larsbern Posted January 27 Report Posted January 27 2 hours ago, Stefan S said: Jag backar på detta uttalande. Var på tävling i helgen och stog utomhus och fixade med klister. Vid sidan hade jag en kollega som körde med butan-brännare. Jag fick nöta på ganska länge för att få upp värmen på skidytorna. Det är kontrollerat, men långsamt. Låter som när jag snor frugans hårtork för att gå på smältlimmet på stavspetsarna. Funkar men tar nån minut extra. Quote
Recommended Posts