Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips och trix - val av Stakskida (nybörjare)


Dollan96

Recommended Posts

Är det viktigt med rätt viktspann vid val av beggad stakskida? 

En mer premiumskida med Universalslip kontra 2st (varm/kallföre)? 

Övrigt värt att tänka på? 

Är ingen tävlingsåkare, men en intresserad motionär som hållit på några år med min klassiska skidåkning. Då jagi princip enbart stakar på hårda skinsskidor med högt spann sneglar jag mot att köpa renodlade dp-skidor. Istället för att störa varenda skidbutik i Sthlm med mina frågor vänder jag mig till er, och er erfarenhet! 
 

tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Mina 50 ören:

Är gissningsvis på ungefär samma nivå som dig. Snabbare än de flesta man möter i de lokala spåren, men har ännu ej nått de främsta startleden i VL.

Köpte ett par Madshus Propulsion (Cold) för några år sedan, plockade med syftet att ha ett par universal-stakskidor. Såhär i efterhand var den största vinsten två saker:

1. Att aldrig behöva bry sig om fästvalla.

2. Att kunna ta ospårade genvägar/krascha utan att det fastnar en massa extrasnö i fästzonen.

Båda dessa fördelar har du krasst sett redan löst idag med dina skinskidor.

Hade hoppats på större skillnad i fart (är väl ändå i tron att vanliga skidor bromsar man överhuvudtaget köper stakskidor), men den är såpass liten att den snarare kan motsvara skillnaden i dagsform mer är något faktiskt mätbart. Med facit i hand hade jag kunnat nöja mig med att fortsätta staka på mina skateskidor, eller t.om. mina fästvallade med samma belag, med fästvallan kvar. 

För att svara på några konkreta frågor:

Min erfarenhet är att före och dagsform påverkar betydligt mer än att så att säga ligga något kg fel från skidornas viktangivelser.

Har man råd och lust att trots allt prova stakskidor hade jag definitivt köpt två par, och inte ett universal. Är ju trots allt teoretiskt snabbast.

Link to comment
Share on other sites

Är rätt ny på stakning men tycker nog att det går märkbart snabbare vid stakning på skidor utan fästvalla än med stakning på ett par fästvallade skidor. Skulle nog säga att det gjort åtminstone 30s/km. I vinter har det mest varit kallt/kärvt före och kanske straffas man mer med fästvalla då. Skin-skidor har jag ingen erfarenhet av.

Skaffade ett par fina DP-skidor för min vikt med universalslip(blå) och har jämfört dem mot några par klassiska som inte ruggats på fästzon. I kärva förhållanden har de klassiska kallskidorna med kallslip(grön), och utan fästvalla, varit snabbare på rundorna att staka på. I lite mjukare spår så var DP-skidorna snabbare.

Har även jämfört DP-skidorna mot ett par klassiska med varmspann, utan fästvalla, i temp strax under noll(båda med universalslip). Det var ingen skillnad och båda paren gick riktigt bra!

På DP-skidorna testade jag vid ett tillfälle att flytta bindning både bakåt och framåt och det gjorde märkbar(mätbar!) skillnad på tiderna på en 3km-runda - till det sämre! Bäst gick de vid det tillfället med bindning i nollposition.

Av det sista så kan man tänka att vikten kanske inte är oviktig även på en stakskida. Kanske värre att vara för tung än för lätt? Men något/några kilo plus bör väl inte vara så kritiskt.

Att staka på ett par klassiska skidor utan fästvalla kan enligt mig funka jättebra. Behöver inte bli bättre med ett par DP. Däremot hade jag nog inte velat ha ett par skin-skidor att staka på.

Link to comment
Share on other sites

Bra erfarenheter och tankar Trampe!

Kul att få till lite diskussion och längre inlägg så inte forumet somnar in totalt 🙂

Jag undrar om inte mina, kanske inte fullt så positiva åsikter om stakskidor helt enkelt grundar sig i att just mina är ett sämre par än mycket annat. Missförstå mig rätt, i de flesta fören och jämförelser jag gjort verkar de vara (marginellt) snabbare än annat. Men aldrig någonsin i närheten av några 30 s/km. 

Alltid lite vanskligt i avdelningen för anekdotisk bevisföring, men just mina Propulsion verkar inte varit någon större hit baserat på sökningar i detta forum exempelvis. De var ju bland de absolut första skidorna som kom för ändamålet vad jag vet. Kan ha hänt en del på utvecklingsfronten om inte annat.

Link to comment
Share on other sites

Tack för insiktsfulla kommentarer! Har ni några erfarenheter över ”bäringen” på de kortare dp-skidorna (195). Gräver de ned sig eller är det bara skönare med färre cm att hålla koll på?

Du sa något intressant @Trampe som jag alltid undrat. Vad är vinsten med att experimentera med bindningspositionen på DP-skidor? Ser många med Move Switch/Race bindningar men förstår inte syftet på lika tydligt sätt som för skins/klassiska (fästzonkorr).

Link to comment
Share on other sites

Bärighet på korta DP behöver inte vara dålig pga att skidan är kort. Jag har ett par Fischer DP Sprint (191cm) och väger strax under 100kg. Av testade fören hittills så var de klart bäst i lösa/nydragna spår i jämförelse med de klassiska paren. Ingen dålig bärighet med andra ord - tvärtom!  Sedan är det märkbart lättare att manövrera en kortare skida.

Det förekommer olika tips/rykten om hur bindning på DP skall flyttas för att optimera. "Stakning uppför, bindning framåt". "Alltid köra med bindning bakåt".....
Kanske kan ligga något i detta, men om det baseras på lättviktare 75-80kg så kanske utfallet blir ett annat för en tjockis på 100kg?!
Men det är bara att testa. Jag hade möjlighet att testa en dag och just den dagen så gick mina DP bäst i nollposition. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Trampe said:

Bärighet på korta DP behöver inte vara dålig pga att skidan är kort. Jag har ett par Fischer DP Sprint (191cm) och väger strax under 100kg. Av testade fören hittills så var de klart bäst i lösa/nydragna spår i jämförelse med de klassiska paren. Ingen dålig bärighet med andra ord - tvärtom!  Sedan är det märkbart lättare att manövrera en kortare skida.

Det förekommer olika tips/rykten om hur bindning på DP skall flyttas för att optimera. "Stakning uppför, bindning framåt". "Alltid köra med bindning bakåt".....
Kanske kan ligga något i detta, men om det baseras på lättviktare 75-80kg så kanske utfallet blir ett annat för en tjockis på 100kg?!
Men det är bara att testa. Jag hade möjlighet att testa en dag och just den dagen så gick mina DP bäst i nollposition. 

Sen är det intressant tycker jag det du skriver om position och vikt att det kan va olika. Jag ser det samma med längd på tryckzoner/glidzoner. Lättare åkare kanske ska ha andra längder på tryckzonerna än vad tungviktare ska ha. Lägger vi en parameter till hur fort åker du? Så tror jag att det kan skilja mellan elit och motionär vad som fungerar på tryckzoner mm. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Carl A said:

skulle det handla om 30 sek / km, så ska man nog fundera på sin fästvallnings-talang...  🙂

Det tänkte jag också först, men har hållit på några år och tror jag kan fästvallningen. Skidor var lämpliga för min vikt också. Har åkt mycket på samma spår som förra säsongen och jag lutar åt att det gjort så mycket.

Är sannolikt bättre stakare i år, men har inte varit i närheten av årets km-tider tidigare och kan inte tro att så mycket beror på min egen utveckling.

Kan tilläggas att jag inte åker fort. Kapat från 4:30 - 4:45 till 4:00 - 4:15 när det varit kallt och kärvt.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Trampe said:

Det tänkte jag också först, men har hållit på några år och tror jag kan fästvallningen. Skidor var lämpliga för min vikt också. Har åkt mycket på samma spår som förra säsongen och jag lutar åt att det gjort så mycket.

Är sannolikt bättre stakare i år, men har inte varit i närheten av årets km-tider tidigare och kan inte tro att så mycket beror på min egen utveckling.

Kan tilläggas att jag inte åker fort. Kapat från 4:30 - 4:45 till 4:00 - 4:15 när det varit kallt och kärvt.

Du har blivit starkare, fått bättre teknik i kombination med ett par bra skidor. Fortsätt träna så är det 3:30-3:45 nästa säsong, på samma skidor 💪

Link to comment
Share on other sites

Jo, men förbättringen ses även på samma skidor som jag fästvallade förra säsongen. Det var kallt och kärvt då också. Men, visst har jag nog blivit starkare.

Om man skall spekulera och leka lite med siffror så är min förbättring ca 10% vid stakning på ovallade klassiska mot stakning på fästvallade klassiska, och som jag med magkänsla säger att det beror på att fästvallan bromsar. En Vasaloppsåkare i täten som stakar loppet på 4 tim jämt, hur mycket långsammare skulle det gå att staka loppet med fästvallade skidor? Då menar jag fästvallade så att åkaren kan åka alla loppets backar med fäste, men inte gör det utan istället stakar hela loppet på de fästvallade skidorna. Hur mycket långsammare går det?

Med samma procentuella skillnad som jag anekdotiskt slängde ur mig så blir det 4 tim 27 min. Rimligt? Vet ej, men inte helt orimligt heller tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Förtydligande fråga; hur viktigt är det med viktspann. Ex. En dp-skida optimerad för 80kg, lirar den okej för mig som är 86/87kg? Förstår att det inte är optimalt men utifrån en motionär som vill komma igång och testa ett par billigare beggade par.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Dollan96 said:

Förtydligande fråga; hur viktigt är det med viktspann. Ex. En dp-skida optimerad för 80kg, lirar den okej för mig som är 86/87kg? Förstår att det inte är optimalt men utifrån en motionär som vill komma igång och testa ett par billigare beggade par.

Tror du vet det rätta svaret själv. Följ rekommendationer och skaffa ett par skidor anpassad för din vikt. Finns väl ingen vits med att frångå rekommendationer även om det är ditt första par. Jag tror definitivt att det kan bli dåligt i vissa fören.

Säg att du ändå köper ett par som du är 5kg för tung för och inte känner dig nöjd? Du kommer inte att få ur den tanken ur huvudet att det beror på att du köpt fel skidor…..

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Dollan96 said:

Förtydligande fråga; hur viktigt är det med viktspann. Ex. En dp-skida optimerad för 80kg, lirar den okej för mig som är 86/87kg? Förstår att det inte är optimalt men utifrån en motionär som vill komma igång och testa ett par billigare beggade par.

I forbindelse med en "frågespecial" på NRK med Anders Aukland svarte han på følgende: 

Jeg lurer på stakeski og vekt. Hvor sensitive er et par korte stakeski på 191-192 cm for om løperen er 90+ eller rundt 70 kilo? Kan samme paret fungere omtrent likt for begge disse to, eller vil egenskapene endre seg med tanke på glid og beste føre?
 
Anders Aukland
 
remheSpiller liten rolle, vi bruker gutte og jente ski om hverandre i laget noen ganger.  (Team Ragde bruker vel Fischer, om jeg ikke tar feil) 
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...