Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp mig tyda uppmätt spann skida


Recommended Posts

Hej

Vad säger denna mätning er?

Detta är mina skidor. Jag väger 93kg. 

Upplever att mina skidor går ganska dåligt när det är kallt/nysnö. Tycker att skidorna går bäst när det är hårda frusna spår 

Jag har inga problem med att trycka ner det hårda spannet.

Kan det vara så att detta är ett par klisterföresskidor? 

Vilken typ av före går denna skida bäst enligt bild?

received_1713670555788920.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag är verkligen ingen expert, men är inte 1,98 HBW ganska högt för en burkskida? Har för mig att en klisterskida bör ligga någonstans kring 1,5-2 mm men det kan säkert skilja sig från olika leverantörer...

När du säger att de "går dåligt" mäter du då mot andra åkare (både på platten under stakning och nerför) eller är det en allmän känsla?

/snabben

Link to comment
Share on other sites

Jag är en hårt satsande motionär. När jag säger dåligt glid menar jag att det var tillräckligt dåligt glid för att min bror som körde helt ovallat gled ifrån mig. Sen har det varit kallt i januari. Det var 22- och nysnö och jag upplevde att det gick tungt. Vilket jag fått förklarat för mig senare är helt naturligt.Å andra sidan höll vi bättre fart än 99% av alla andra åkare på anläggningen men man blir ju mer och mer kräsen ju mer man satsar i denna sport. Har åkt mycket skidor i 3 säsonger i rad så man måste nog kalla mig en entusiastisk nybörjare som vill lära sig allt. Har hört att det finns i stora drag 3 olika typer av längdskidor: klisterföre, universal och kallföre. Därför det hade varit intressant att veta vad just mina skidor är lämpade för.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kammeret er mot klisterski avhengig av hvilket merke det er. Tidligere kunne Rossignol ha slike kammer selv på kaldski. Andre merker blir umulig å få feste på hvis de er så høye på helvekt. Trykksonene er imidlertid litt lange dersom målingene er riktige. Mer i retning kaldføre. 

Det gir mening i at de kanskje er best i knallharde spor, spesielt hvis de har en standard slip.

Avhengig av skimodell kan det enten være en ski for klister/is (middels kvalitet siden jeg ville hatt litt kortere spenn) eller kaldføre ved omslip (dersom det er en modell som er så snill at den kan fungere med tørrvoks).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...