Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

bästa skinsskidorna?


bringe

Recommended Posts

Jag började åka längd för femton år sedan. Lucia 2009 stod jag på skidor för första gången i Stockholmstrakten, åkte Vasan 2010 i led 8 (stannade i led 8). Sen blev det pga flytt till varmare breddgrader tyvärr mycket sporadiskt åkande fram tills denna säsong, då jag flyttade till Jämtland. 

När jag åkte längd sist, 2010, var skins inget seriöst alternativ. Nu är det såklart annorlunda. För att komma igång med längdskidor igen köpte ett par 2 år gamla fd hyrskidor, Rossignol R-Skin med Rotefella Move bindningar med ett ganska hårt spann. Väl på skidorna blev jag lika frälst som jag blev för femton år sen och fattar inte hur jag kunde glömma bort denna underbara sport.

Jag har haft mycket glädje av skinsskidorna och tycker att de går väldigt bra. Jag har haft förmånen att kunna åka väldigt mycket den här säsongen, ca 60 mil. I takt med att min teknik har förbättrats och framförallt med mer och mer stakning upplever jag dock skins-skidornas begränsningar, framförallt i lite kallare före. Det är definitivt rätt spann, jag har snarare gått ner i vikt sen jag köpte dem.

Jag tänker köra ÖS på dem (vill inte byta så kort inpå), men funderar på att uppgradera mig inför nästa säsong. Frågan är vad jag ska satsa på? Jag har plockat fram mina 15 år gamla skidor som jag använda på Vasan 2010 (spannet är ok) och tänkte ge fästvallande ett försök. Dvs se ifall jag pallar hålla på.

Jag har möjlighet att lägga tid på fästvallande och med tanke på att jag åker så mycket känner jag inte att jag behöver kompromissa med skins. Men ifall skillnaden mellan de bästa skinsskidorna och ett par vanliga är marginell finns det heller ingen anledning att valla.  

Frågan till forumet är således vilka de "bästa" skinsskidorna är? Fischer Twinskin Speedmax är ju tex knappast ett par budgetskidor. Mycket mer än 10 lax skulle jag heller inte lägga på ett par vanliga skidor. Är skillnaden mellan tex dem och ett par vallningsbara i samma prisklass försvinnande liten?

Ifall det blir nya skinsskidor funderar jag på att utrusta dem med en Rotefella RACE bindning. Jag upplever de fyra lägena på Rotefella MOVE som onödigt många. Jag stakar mig fram på det läge jag upplever vara optimalt för föret (oftast -2) och flyttar fram ifall jag kommer till en riktigt tung backe (men stakar upp för de flesta backarna). Dvs använder bara två lägen. Men Race bindningen kanske inte är tänkt för skinsskidor? Ett alternativ är ju att vänta, utvecklingen står ju på skinsens skida och om några år finns det säkert ännu bättre modeller.

Ser fram emot era tankar

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att det alltid är bättre fäste och glid på ett par vallade skidor, att skins är en kompromiss vars styrka är att man är snabbt i spåren, men på bekostnad av att de fungerar sämre på egentligen allt. Nästan alla jag känner har börjat på skins och sen gått över på vallningsbara och när de väl gjort det är det ingen som gått tillbaka. Själv köpte jag ett par top of the line-skins hos en ren längsskidhandlare men vill påstå att inte ens det ändrar slutsatserna ovan

Link to comment
Share on other sites

Hvilken skinski som er best varierer både på teknikken til hver løper og hvilket føre det er snakk om. Skinski lages ikke med spenn for ulike fører, så da blir det fort at en modell er best på kaldt, mens en annen er bedre på varmt. Så er det jo forskjell på skin og skinlengde på ulike modeller. 

Mht sammenligning med smurte ski er det paradoksale at for en eliteløper er det minimal forskjell, for de kan gå på stive ski hvor skinnet aldri vil gi dårligere glid. For en løper med dårligere teknikk må skiene være såpass myke at skin fort kan gli dårligere enn smurning. Men forskjellene er små. Langt innenfor variasjonen mht om man treffer på smurningen. 

Link to comment
Share on other sites

Diskuterade med en expert på en sportbutik. Enligt honom var Rossignol överlägset bäst när det gäller skinskidor. En uppgradering skulle då vara X-ium, men knappast är det någon revolutionerande skillnad från dem du redan har. Speedmax är också bra, men då talar vi om en helt annan prisklass.

Link to comment
Share on other sites

Flikar in med en liten fundering när ämnet ändå diskuteras..

Jag har nyligen köpt ett par Atomic c5 skins som jag nu testat i 10-15 mil. Jag har aldrig ägt ett par skins innan utan kan enbart jämföra med diverse vallade skidor. Jag upplever att jag har betydligt sämre fäste än jag hade förväntat mig på skinskidorna. Jag har jämfört med klister, burk och start tejp på ett par Fischer carbonlight samt ett par madshus hypersonic och upplever att jag har bergfäste så fort jag ställer mig på dessa samtidigt som jag tycker att skinskidorna glider betydligt sämre vilket jag tycker talar för att de inte är för styva.

hur upplever ni era skinskidor kontra valla?

 Jag är snart är beredd att ge upp och börja valla igen om jag ska behöva åka med bakhalt varenda tur..

Link to comment
Share on other sites

tack för alla svar. jag ska plocka fram mina gamla skidor och testa dem med vallning parallellt och så får jag väl se vad jag tycker är roligast/bäst.

@MLBerg har du flyttbara bindningar? i +1 har jag bergfäste i nästan alla fören (men desto sämre glid). men blir nästan att jag bara kör -2 ändå

 

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, bringe said:

tack för alla svar. jag ska plocka fram mina gamla skidor och testa dem med vallning parallellt och så får jag väl se vad jag tycker är roligast/bäst.

@MLBerg har du flyttbara bindningar? i +1 har jag bergfäste i nästan alla fören (men desto sämre glid). men blir nästan att jag bara kör -2 ändå

 

 

Har flyttbara bindningar, upplever att glidet blir ganska bra i -2 men fästet verkar inte bli nämnvärt bättre i +1/2 lägena..

Om du tycker dig ha bra fäste på de flesta underlag i +1 kanske det lutar åt att jag fått lite väl spänstiga skidor trotts allt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si det så enkelt at dersom man ikke har bra feste på skins så har man tatt ut feil ski. En skinski som passer deg vil ALLTID ha godt feste, uavhengig av føre. Kort og godt fordi fellen alltid vil gi bedre feste enn både voks og klister. Det ligger i fellens natur, den ville aldri glippe (lite unntak i fiskebein der hårene kommer i feil retning). Hvis man ikke har feste så har man altså ikke en optimal ski for akkurat deg. 

Husk at ingen skibutikk kan ta ut en ski som er perfekt til deg. De kan ta ut en ski de TROR passer deg, men fasit kommer når du prøver den i løypa. Får du da dårlig feste så må de teste en litt mykere ski, evt en litt annen modell. 

Hvor god glid man får er som tidligere nevnt mye avhengig av din teknikk. Har du god teknikk kan du ha en ski med et spenn som ikke taper glid. Er teknikken dårligere så vil man måtte ha en ski som subber litt. Da vil man forøvrig også ha subb på smøreski. En av grunnene til at eliten har ekstremt god glid på rennski er nettopp at de kan gå med ski som ikke subber og oftest med hardere voks enn oss dødelige.

Link to comment
Share on other sites

mina skidor har ett hårt spann och jag har gått ner lite i vikt sen jag skaffade dem. även med bindningarna i -2 har jag tillräckligt fäste även i backar med nästan 10% lutning (om det inte är isföre). det beror inte på att skidorna är mjuka utan på att jag har tillräckligt bra teknik, även om den såklart kan bli bättre. men jag upplever som sagt att de i vissa förhållanden, och när jag går upp på tå i stakningen, inte har optimalt glid...

men som du säger, bäst är att testa... 

Link to comment
Share on other sites

Verken smøreski eller felleski har optimal glid hvis man går opp på tå i staking. Det er hele poenget med en stakeski. Det er i slake motbakker hvor man tjener mest tid på de som går med festesmurning. Både fordi staking er raskere enn diagonal når det går slakt oppover, samt at smurning vil subbe når man staker i sånt terreng. I tillegg er stakeskien laget for å gi minst mulig motstand under slik aktiv staking (dødt spenn og myke overganger foran). 

 

Eliteløpere justerer staketeknikken etter føre og glid. Helt normalt å velge å stake med hælen i bindingen hele tiden for å unngå subb. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, MLBerg said:

Flikar in med en liten fundering när ämnet ändå diskuteras..

Jag har nyligen köpt ett par Atomic c5 skins som jag nu testat i 10-15 mil. Jag har aldrig ägt ett par skins innan utan kan enbart jämföra med diverse vallade skidor. Jag upplever att jag har betydligt sämre fäste än jag hade förväntat mig på skinskidorna. Jag har jämfört med klister, burk och start tejp på ett par Fischer carbonlight samt ett par madshus hypersonic och upplever att jag har bergfäste så fort jag ställer mig på dessa samtidigt som jag tycker att skinskidorna glider betydligt sämre vilket jag tycker talar för att de inte är för styva.

hur upplever ni era skinskidor kontra valla?

 Jag är snart är beredd att ge upp och börja valla igen om jag ska behöva åka med bakhalt varenda tur..

Jag har liknande upplevele. I min jakt på ett par riktigt bra skinnskidor är jag inne på par nr 3 nu, och är fortfarande inte nöjd. De tre paren jag har är av olika modeller, och alla är utprovade av kunnig personal. På inget av paren har jag lika bra fäste som jag har på ett par bra vallade skidor.

Link to comment
Share on other sites

Som skrivet ovan så upplever nästan alla jag känner som har ett par skin att de har både sämre glid och fäste än ett par vallade skidor. Sen även om man rent teoretiskt kan plocka ut en perfekt skinskida som inte har det så skulle jag påstå att rent praktiskt klarar inte ens de bästa handlare detta på ett robust sätt. Sen delar jag inte uppfattningen att pälsen alltid ger bra fäste. I blötföre så blir pälsen blöt efter ett tag, trots impregnering(fluorfritt) och efter det så reser sig inte håren längre med uselt fäste som följd. Även när det är löst tycker jag fästet funkar riktigt dåligt på mina Salomon.

I en av de senaste vasapoddarna så kommenterar Järnberg att hans fru nyligen gått från Fischers top of the line-skins till vallningsskidor "...och vilken skillnad det är". De om några borde ju ha goda möjligheter att plocka den perfekta skidan

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, en anledning till att jag upplever sämre fäste med skinn kan vara att jag mest använder dem i svårvallade fören; blötsnö, regn, grov isig snö mm. Är det fint kallföre kör jag med valla. Det är dock inte hela sanningen. Jag har använt skinnskidorna i kall nysnö också, utan att ha bergfäste.

Jag har ett par gamla Atomic Skintec, den där modellen där skinnen fäster med magneter. Har aldrig haft speciellt bra fäste på dem. Ett par är Fischer Speedmax Twinskin. Mycket bra glid, men svårt med fästet. Senaste köpet är Atomic C9 Skintec köpta hos Pölder. Jag var tydlig med att jag ville ha riktigt bra fäste, och att jag accepterade sämre glid. De skidorna är nog de bästa hittills, men jag har inte hunnit testa dem i så många olika fören än.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Pask said:

Jag har ett par gamla Atomic Skintec, den där modellen där skinnen fäster med magneter. Har aldrig haft speciellt bra fäste på dem. Ett par är Fischer Speedmax Twinskin. Mycket bra glid, men svårt med fästet.

Vad jag har testat ska Speedmax vara lätta att få fäste med, men kanske att du har fått ett för styvt par. Vad är din vikt och vad är FA värdet på dina Speedmax?

Link to comment
Share on other sites

On 2/13/2024 at 12:23 PM, Fredrik H said:

Vad jag har testat ska Speedmax vara lätta att få fäste med, men kanske att du har fått ett för styvt par. Vad är din vikt och vad är FA värdet på dina Speedmax?

Vet inte om jag har koll på FA-värdet på dem. Har dem inte här nu, kan kolla sen.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att när skinnet blir blött så försämras glidet och i viss mån fästet. Det kan kanske bero på att jag använder Biltemas silokon på skinnet, det kanske måste vara något som impregnerar skinnet så att det inte tar åt sig vatten. (har en svag aning om att Vauhtis gele skulle funka ?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...