Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skejtskidor med vitbelag


bringe

Recommended Posts

Har aldrig åkt skejt förut men tänkte ge det en chans efter att jag har åkt ÖS. Jag kommer att fortsätta åka klassiskt men tänker att skejt ger omväxling och bra (bättre) allsidig träning. Jag bor i Jämtland och har möjlighet att åka riktigt mycket skidor.

Jag har kommit över ett par Atomic Redster S9 med vitbelag. Jag har förstått att vitbelag främst är för lite grisigare och varmare före. Men åsikterna verkar gå isär och det verkar också bero på skidan.

Jag skulle gärna höra forumets tankar kring vilka temperaturer/fören skidorna funkar för. Det är en sak att de är optimala för varmare fören, men de kanske funkar helt ok även i minus tio? Eller kommer jag bara ha glädje av dem runt nollan?

Självfallet ska jag ut och testa dem själv, men tänker inte ge mig på dem förrän efter ÖS. Som nybörjare på skejt har jag heller inga referensramar. Därför nyfiken på vad forumet har att säga.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett par begagnade Madshus Redline ”white base” för några år sen och använde dem främst i skidgaraget Skidome hemma i Götet, men de har åkt fram i plusgrader och fören runt nollan vid flera tillfällen. Har tävlat med dem i skidorientering några gånger och de har funkat bra där men glidet är inte lika centralt där utan mer vilken motor man har ovanpå dem och att man främst navigerar rätt.

Mycket beror naturligtvis på slipning men jag brukar trimma med Kuzmins allround sickel en eller ett par gånger per säsong. På förra årets ÖS måndag var prognosen tydlig att det skulle slå om till dagsmeja och slaska till sig under dagen så jag valde de här skidorna. Janne Ottosson preppade dem åt mig. Inget fancy, lågfluor och bra rill. Jag hade så bra surf att jag ett par gånger fick surglada kommentarer som ”kriminellt” bra glid och det var när det fortfarande var några minusgrader. Det blev tyngre mot slutet för alla och rätt glest i spåret så farten berodde mer på krafter kvar än vilket belag man hade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...