Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Reklamation av längdpjäxor?


taxen

Recommended Posts

DSC_2372.JPG.ccd60cba25c2997e74da623017ca273c.JPGJag upptäckte precis att mina Alpinpjäxor gått sönder framtill. De är förvisso två år, men jag åker inte extremt mycket. Det blir från dec/jan till mars, men inte ens en gång i veckan i snitt (hade gärna åkt mer om det funnits närmare snö 😉). På somrarna kör jag sommarpjäxor. Dessutom har jag alltid skoöverdrag då jag är så frusen om fötterna, vilket också skyddar pjäxorna. 

Är det någon annan som varit med om att pjäxan gått sönder som på min bild och fått igenom en reklamation efter två år?

Man har ju alltid reklamationsrätt upp till tre år, men efter ett år är det svårare få igenom. Dessutom kommer jag högst troligt bli av med pjäxan under tiden de ska undersöka det och de har 14 dgr på sig att lämna besked. Än så länge går ju pjäxan att åka med och jag vill kunna åka säsongen ut och framförallt Vasaloppet om två veckor!! Nu när jag kikar igen så blir jag dessutom orolig om den ens kommer hålla 😳 (ska även köra en stafettsträcka).

(Köpt på Intersport.)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig det er bruk av skoovertrekk som har skadet skoene. Er vel kun skoovertrekket som vil ha kontakt akkurat der på skoene. 

Du må jo forsøke å reklamere. Kvaliteten på skisko er dessverre tvilsom og Alpina er ihvertfall i Norge ikke enkle å ha med å gjøre vedr reklamasjon. 

Link to comment
Share on other sites

On 2/19/2024 at 6:33 PM, taxen said:

Jag upptäckte precis att mina Alpinpjäxor gått sönder framtill. De är förvisso två år, men jag åker inte extremt mycket. Det blir från dec/jan till mars, men inte ens en gång i veckan i snitt (hade gärna åkt mer om det funnits närmare snö 😉). På somrarna kör jag sommarpjäxor. Dessutom har jag alltid skoöverdrag då jag är så frusen om fötterna, vilket också skyddar pjäxorna. 

Är det någon annan som varit med om att pjäxan gått sönder som på min bild och fått igenom en reklamation efter två år?

Man har ju alltid reklamationsrätt upp till tre år, men efter ett år är det svårare få igenom. Dessutom kommer jag högst troligt bli av med pjäxan under tiden de ska undersöka det och de har 14 dgr på sig att lämna besked. Än så länge går ju pjäxan att åka med och jag vill kunna åka säsongen ut och framförallt Vasaloppet om två veckor!! Nu när jag kikar igen så blir jag dessutom orolig om den ens kommer hålla 😳 (ska även köra en stafettsträcka).

(Köpt på Intersport.)

 

 

Intressant bild! Det där röda "håliga" ytterst ser ju plastigt ut. Skav på det vore väl en sak, men i tån på pjäxan så ser det ut som att skalet innanför också kollapsat. Är det risk för hål där? Känns det mjukt och poröst eller är det fortfarande stenhårt där det är mest skadat?

Link to comment
Share on other sites

Mina Alpinapjäxor av samma "typ" (tror de hette Marathon CCL +), gick sönder på precis samma sätt. Sulan släpte från tån och bakåt. Hade dock bara haft mina typ 6 månader men jag skickade bild till Pölder där de var köpta och det var inget snacka då i alla fall. Skickade in och fick den nya modellen som är av lite mer "tygmaterial" snarare än det där plastiga håliga materialet. Bifogar bild på hur mina såg ut. Svårt kanske att reklamera efter 2 år dock.

Tror Alpina lyckades skapa en otroligt dålig konstruktion och att de var väl medvetna om det och fick många reklamationer på sig.

Kan säga att den nya modellen jag fick har jag avverkat många många hundra mil i både på rullskidor och längdskidor och de har hållt hur bra som helst!

thumbnail_E799DEEB96E446579D494C0B19A72462.jpg

thumbnail_FB97CE6D2A5F416D988E65FCF41BBAD4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan ju tillägga... För att reklamera inom denna tre års period som han har reklamationsrätt på, så ska man väl kunna hävda att det är ett fel på varan från början, och med tanke på att du inte är ensam om att pjäxorna går sönder på detta sätt, så lär du ju kunna hävda produktionsfel. Testa åtminstone. Visa mina bilder som exempel vettja 😄 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag lämnade in dem till Intersport igår och fick tillbaka pengarna direkt 😃 

Dessutom lyckades jag hitta exakt samma modell och strl, helt nya, på Tradera, som hann komma precis i tid till årets resa till Dalarna. Inkörda på stafettvasan inför VL 🙂

Link to comment
Share on other sites

On 3/7/2024 at 9:50 AM, taxen said:

Jag lämnade in dem till Intersport igår och fick tillbaka pengarna direkt 😃 

Dessutom lyckades jag hitta exakt samma modell och strl, helt nya, på Tradera, som hann komma precis i tid till årets resa till Dalarna. Inkörda på stafettvasan inför VL 🙂

Vad bra att det löste sig!

Okej! Bli inte förvånad bara om dessa går sönder precis på samma sätt. Den modellen av Alpinapjäxor verkar helt klart inte uppfylla någon vidare kvalitét.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...