Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppets nya seedningsmodell


Recommended Posts

On 3/8/2024 at 8:28 AM, Hyfsad Skidåkare said:

Utgick från excel-filen från en annan tråd här på forumet och räknade lite på hur träffsäker seedningen är inför vasaloppet. Lite svårräknat då det finns fler åkare per led än tillgängliga platser i samma led för nästa år. Men slutsatsen är att det är väldigt mycket större risk att bli nedseedad än uppseedad i de snabbare startleden. Speciellt i led 2 där endast 39% blir seedade till led 2 för nästa år.

image.png.a5c195b50a2e50739771119faba4f789.png

Mycket intresant! Tack. Undrar om det varit så här tidigare år också? Alltså lättare att bli nedseedad än tvärtom. Med de generösare seedningsgränserna borde det ju ha varit lite mindre risk för needseedning i år. Å andra sidan tuffa förhållanden förstås. 

Man kan ju också undra över om de lite generösare gränserna för VL-seedning från led 3 och bakåt sätta så för att arrangören räknar med att det nya systemet kommer att göra det tuffare att seeda sig på andra kvallopp? Annars skulle man ju tänka att det kommer bli fullt i fållorna... 

Link to comment
Share on other sites

Gränserna för led2 har inte ändrats iom det nya seedningssystemet. Fortfarande är kravet topp 1000. Väldigt förvånad över att bara 39% av de som startade i led2 klarade att hålla sig kvar. Måste ha varit någon/några speciella faktorer i år som vrängde till det normala utfallet. Hade varit intressant att se har det sett ut tidigare år med hur många startande i led2 som höll sig kvar?

Min gissning är att det de senaste åren har samlats många duktiga stakare(stora, starka) i led 2 och i år sket det sig för många av dem pga dåligt stavfäste.

Stakmaskinsloppet som seedning diskuteras i en annan tråd, men därifrån kom nog bara max 75st som inte redan hörde hemma i led2 eller bättre. Det finns fler och större orsaker i årets VL att leta efter.....

Link to comment
Share on other sites

Är helt naturligt att det blir så då 1548 herrar startade i elit, 1 och 2 (varav 1400 något gick i mål). Så för att stå kvar i något av de leden så behöver man gå i mål i främre delen av det vilket såklart är svårt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, megas said:

Är helt naturligt att det blir så då 1548 herrar startade i elit, 1 och 2 (varav 1400 något gick i mål). Så för att stå kvar i något av de leden så behöver man gå i mål i främre delen av det vilket såklart är svårt.

Aha, tack! Det förklarar en hel del av den statistik som bollas på forumet nu!

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Trampe said:

Gränserna för led2 har inte ändrats iom det nya seedningssystemet. Fortfarande är kravet topp 1000. Väldigt förvånad över att bara 39% av de som startade i led2 klarade att hålla sig kvar. Måste ha varit någon/några speciella faktorer i år som vrängde till det normala utfallet. Hade varit intressant att se har det sett ut tidigare år med hur många startande i led2 som höll sig kvar?

Min gissning är att det de senaste åren har samlats många duktiga stakare(stora, starka) i led 2 och i år sket det sig för många av dem pga dåligt stavfäste.

Stakmaskinsloppet som seedning diskuteras i en annan tråd, men därifrån kom nog bara max 75st som inte redan hörde hemma i led2 eller bättre. Det finns fler och större orsaker i årets VL att leta efter.....

Alltså, det finns ju bara ett givet antal (500 stycken) som kommer kunna ta sig till Led 2. Procentsatsen (39) som du pratar om kommer ju variera baserat på hur många åkare som startar i ledet, samt även hur många som startar i leden framför (Led 0 men framförallt Led 1) då man kan anta att om dessa inte når sitt Led de startade i så når de säkerligen ledet ett steg bakåt.

Edit: Nu såg jag att en person hade svarat på detta redan.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nu har det kommit in en del vårlopp som grundar sig på nya modellen. Utan att ha gjort nån djupdykning så tycker jag det är ganska tydligt att dom stramat åt gränsen för elitled ordentligt! På Lofsdalen Epic klarde tex åkare som bröderna Steen elitled med en skidlängds marginal. På Idre-Särnaloppet missade J Steen elit med flera min. Åkare som H Hilmersson klarade inte elit på någon av dessa lopp. På Reistadloppet missade Emil Persson och A Hoel elit, en dålig dag javisst, men ändå! Måste vara nåt med baseringen på rankingpoäng som gör att det blir så här. Kanske är det välbehövligt, känns som när det börjar bli över 300 i elitledet så är det för många.

Har inte kollat längre bak i leden hur det ser ut där

 

Link to comment
Share on other sites

Hade lite koll på Nasaloppet som gick den 23 mars 2024.

Där var seedningen riktigt generös enligt mitt tycke!

Några som på Vasaloppet landade runt placering 1400 var 2 min från att klara led 1.

Och några som inte klarade av att hålla sig kvar i led 3 utan åkte ner i led 4 på Vasaloppet klarade led 2 med flera minuters marginal.

Nästan så att man blir lite arg, men man är väl en grinig gubbe.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Håll höger! said:

Hade lite koll på Nasaloppet som gick den 23 mars 2024.

Där var seedningen riktigt generös enligt mitt tycke!

Några som på Vasaloppet landade runt placering 1400 var 2 min från att klara led 1.

Och några som inte klarade av att hålla sig kvar i led 3 utan åkte ner i led 4 på Vasaloppet klarade led 2 med flera minuters marginal.

Nästan så att man blir lite arg, men man är väl en grinig gubbe.

Det såg ut att vara trögt före med igendrivna spår så att resultatlistan komprimerades. De missade väl att ta hänsyn till det. Tornedalsloppet var nog också lite generöst i seedningen av samma anledning.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Håll höger! said:

Hade lite koll på Nasaloppet som gick den 23 mars 2024.

Där var seedningen riktigt generös enligt mitt tycke!

Några som på Vasaloppet landade runt placering 1400 var 2 min från att klara led 1.

Och några som inte klarade av att hålla sig kvar i led 3 utan åkte ner i led 4 på Vasaloppet klarade led 2 med flera minuters marginal.

Nästan så att man blir lite arg, men man är väl en grinig gubbe.

Ja kolla! Plac 12 i loppet kom strax över 1500 på vasan, Han fick led 1...

 

Link to comment
Share on other sites

Seedning till VL går det inte att får 100% millimeterrättvisa på. Antingen gnäller folk på att de seedas för dåligt och är det för en gångs skull lite generösare seedning så gnälls det på det...

Att några åkare inte kom lika bra på VL som i ett annat lopp behöver ju inte innebära att den seedning de fått är fel. Det finns ju en mängd parametrar som kan spela in i den ekvationen som före, dagsform, vallning, rätt klungor, fall, stavbrott, träningsbakgrund, sjukdomar mm mm som det är jättelätt att bortse från som skrivbordsseedare.

Det viktigaste med VL-seedningen måste ju vara att de som åker loppet ska stå på någorlunda rätt plats så att loppet flyter på och inte en tävling om vem som hamnar i bäst startled.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/11/2024 at 8:28 AM, Corduroy said:

Ja kolla! Plac 12 i loppet kom strax över 1500 på vasan, Han fick led 1...

 

Jag håller med om att det kan vara surt, men det är inget nytt med de nya reglerna. Minns inte namnet men ett lopp i blixtföre i Östergötland var jättelätt i år men Västgötaloppet, i regn och trögare sörja ju längre in loppet, jättesvårt.

Det har helt enkelt alltid varit mycket lättare i blixtföre eller när eliten inte maxar (vilket oftast betyder igenblåsta spår).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...