Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mål för vintern 2025


Maria Snö

Recommended Posts

Helgens vanligaste kommentar bland oss motionärer måste ha varit "svinjobbigt, men till nästa år, då ska jag minsann träna ordentligt!"

Är det någon som redan har hunnit fundera ut mål för det nya träningsåret?

Själv har lovat mig själv att vara flitigare på skiergen. Hela året.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Maria Snö said:

Helgens vanligaste kommentar bland oss motionärer måste ha varit "svinjobbigt, men till nästa år, då ska jag minsann träna ordentligt!"

Är det någon som redan har hunnit fundera ut mål för det nya träningsåret?

Själv har lovat mig själv att vara flitigare på skiergen. Hela året.

Har tre mål för kommande träningår 

1. Cykelvasan 

2. Öka tränings mängden från 5 till 7 h i veckan. 

3. Ta mig till led 1. 

Link to comment
Share on other sites

Jo så tänker man varje år… i år gick det sämre än på länge och jag trodde jag var väl förberedd… så mer träning lär inte bli mitt mål… mer Skierg blir det inte heller eftersom jag varit rätt så flitig med PB på 20:17 och drygt 70 kg. Mitt önskemål (inte mål) är nog att ha jämnare träning och eventuellt delta i några fler löplopp eller trailäventyr på egen hand. Dessutom slipa om mina cold skidor så de fungerar som i söndags.

Stålsickling ligger och bubblar också men känner mig så osäker…

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Knappen said:

Jo så tänker man varje år… i år gick det sämre än på länge och jag trodde jag var väl förberedd… så mer träning lär inte bli mitt mål… mer Skierg blir det inte heller eftersom jag varit rätt så flitig med PB på 20:17 och drygt 70 kg. Mitt önskemål (inte mål) är nog att ha jämnare träning och eventuellt delta i några fler löplopp eller trailäventyr på egen hand. Dessutom slipa om mina cold skidor så de fungerar som i söndags.

Stålsickling ligger och bubblar också men känner mig så osäker…

Stålsickling är enkelt! Jag har tummen mitt i handen och är inte speciellt intresserad av hantverk och fix men löser utan problem att stålsickla. Jag har skadat fler belag med plastsickel och styrspårsskrapa och vallajärn än vad jag gjort med stålsickel (inga än så länge). Jag kör med skidproppagandas kit. 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Per Gu said:

Stålsickling är enkelt! Jag har tummen mitt i handen och är inte speciellt intresserad av hantverk och fix men löser utan problem att stålsickla. Jag har skadat fler belag med plastsickel och styrspårsskrapa och vallajärn än vad jag gjort med stålsickel (inga än så länge). Jag kör med skidproppagandas kit. 

Eftersom du är i möjligt transportområde för mig så har jag mer än en gång tänkt fråga om demo… jag vet vad du säger och tror på det men är knappt säker på var tummen sitter på min hand med avseende på stålsickling 🙄

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Som svar på frågan vad mina mål för kommande träningsår så är det ju som vanligt det jag säger varje år:

1. Hålla igång träningen hela året

2. Åka mer skidor direkt när säsongen startar igen.

Och som vanligt går åren snabbt och det har blivit sisådär med den intentionen. Men jag är anmäld till Öppet spår söndag nästa år och hoppas komma mål på det. Tänkte nog ta nån mer lektion i skidteknik och kanske åka mer andra skidlopp. Är tex anmäld till Dundret runt nästa helg- det ska bli spännande. Men det ser jag ju mer som motionslopp precis som det är, anmälde mig till 3-milen. Vet att det går att anmäla sig till NSD classic(?) och ha det som seedning inför Vasaloppet men nä...väntar med seedningslopp till senare. Kanske skulle man åka i nån skidtunnel under sommaren också....

Glad Påsk till alla här på skidforum🐣

Link to comment
Share on other sites

On 3/6/2024 at 12:39 AM, Volevodin said:

Lite synd att många fokuserar på ett enda lopp och sen när det inte lever upp till förväntningarna blir man besviken, fö finns det många intressanta lopp norröver under mars/april.

Det har du rätt i. Funderar på andra lopp kommande säsong också, vi får se....

Link to comment
Share on other sites

On 3/6/2024 at 12:39 AM, Volevodin said:

Lite synd att många fokuserar på ett enda lopp och sen när det inte lever upp till förväntningarna blir man besviken, fö finns det många intressanta lopp norröver under mars/april.

Exakt!

Kungsledenrännet avslutar skidsäsongen för mig!

Träningsmålet #1 blir att jag och min dotter tränar mer än 2023 för att lyckas fullfölja Nattvasan.

Mål #2 blir att gå ner lite i vikt och komma i mina förra tävlingsskidor igen.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Ola på Österlen said:

Exakt!

Kungsledenrännet avslutar skidsäsongen för mig!

Träningsmålet #1 blir att jag och min dotter tränar mer än 2023 för att lyckas fullfölja Nattvasan.

Mål #2 blir att gå ner lite i vikt och komma i mina förra tävlingsskidor igen.

Har du hunnit återhämta dig från Nordenskiöldsloppet till Kungsledenrännet eller det kanske är så att psyket stärkts efter ha klara av ett så överlångt lopp ?

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Volevodin said:

Har du hunnit återhämta dig från Nordenskiöldsloppet till Kungsledenrännet eller det kanske är så att psyket stärkts efter ha klara av ett så överlångt lopp ?

 

@Lars-Erik har länge staplat långlopp och jag försöker hänga med på samma vis. Det är tre veckor mellan Nordenskiöldsloppet och Kungsledenrännet i år så det är lätt gjort. Den enda skavanken jag hade var en värkande, svullen handled men med ett handledsstöd och naproxen blev det bra på fyra dagar.

Link to comment
Share on other sites

Snabbare i största allmänhet är det ständiga målet. Till skillnad från många härinne har jag hittills inte haft skidor som huvudsaklig träningsform, men detta är på god väg att ändra sig. Har därmed faktiskt inte ens stått i Vasaspåren överhuvudtaget. Även detta kanske det kan vara dags att ändra på.

Konkreta målsättningar för året blir därmed:

-Ökad träningsvolym.

-Åka något av loppen under Vasaloppets vintervecka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...