Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Race suit


Professorn

Recommended Posts

Var kan man köpa race suit aka kroppskondom? 
 

Hur är materialet i dessa? Är de tunna som ett par ”sommartights” från Craft eller är de mer som lite tjockare ”vintertights”? 


Ser att många även har sådana med eget mönster - var kan man beställa detta? 
 

Som ni förstår äger jag inget sådant plagg men är nyfiken på det 🙂

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Professorn said:

Var kan man köpa race suit aka kroppskondom? 
 

Hur är materialet i dessa? Är de tunna som ett par ”sommartights” från Craft eller är de mer som lite tjockare ”vintertights”? 


Ser att många även har sådana med eget mönster - var kan man beställa detta? 
 

Som ni förstår äger jag inget sådant plagg men är nyfiken på det 🙂

 

Tävlingsdräkt är väldigt tunn. Man tänker liksom inte att det direkt är ett speciellt vinterplagg när man känner på dem. Men När man är igång och tävlar vill man ju inte bli blöt av svett och reglerar värmen med understället.

"Eget mönster" brukar det väl vara skidklubbar som bestämmer sig för en viss färgsättning och sedan gör en storbeställning som tillverkas därefter. Tror inte du kan göra en i eget mönster på något enkelt sätt om du bara ska beställa till dig. Verkar även som att Trimtex t.ex. har en minsta beställning på 5 oavsett vad gäller tävlingsdräkter. 

Hittade dock detta när jag sökte runt lite. https://webshop.nonamesport.com/sv/19-tavlingsdrakter

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Professorn said:

Tack för tips. 
kanske ett ganska all round ställ även för löpning tro?

Säkert!

Vi har SWIX i vår skidklubb. Det är bara väldigt tunna plagg. Inget märkvärdigt! Brukar springa i mina tävlingsbyxor ibland om jag vill ha långa byxor på mig.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Felix Neldemo said:

Kör Lager 157 verkligen i den? Står att det är 95% bomull i tröjan, lär väl samla fukt och bli kallt? Kanske felskrivning.

Nej jag tror absolut inte att de själva åker i detta. Men de säljer väl den i syfte att motionärer ska ha något att åka i som samtidigt visar upp deras Logga. Ja. 95% bomull låter kanske lite märkligt för en tävlingströja. Byxorna är ju 87% polyester och 13% elastan. Hmm...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Felix Neldemo said:

Kör Lager 157 verkligen i den? Står att det är 95% bomull i tröjan, lär väl samla fukt och bli kallt? Kanske felskrivning.

Det måste vara en felskrivning. Ingen gör väl tävlingsdräkter av bomull.

Edit: Kul att de har ”Mackan” som modell för sina träningskläder. En autentisk idrottsman från trakten av Gällstad.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Professorn said:

Köpte hem lager 157. Är ändå i behov av nya tights inför löpsäsongen. 
Återkommer med review. 
 

Undrar fortfarande över sådan kroppskondom dvs där byxa sitter ihop med jacka. Eller är det ingen som kör det numera?

Kul att du provar dem! Jag tar gärna emot review. Köper eventuellt hem själv för träning!

Vissa kanske hör heldräkt. I min klubb kör dock alla tvådelad. Vet att det gick att beställa heldräkt när vi beställde dräkter genom klubben senast men vet ingen som valde det. Fasen vad struligt också eller? Om man behöver... kissa t.ex.? 😛

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Stakis said:

Vissa kanske hör heldräkt. I min klubb kör dock alla tvådelad. Vet att det gick att beställa heldräkt när vi beställde dräkter genom klubben senast men vet ingen som valde det. Fasen vad struligt också eller? Om man behöver... kissa t.ex.? 😛

De flesta heldräkter har en gylf, men ingen bajslucka 😉

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, traser said:

Hellner har helkroppsdräkt,annars är det nog Trimtex Swix etc som har.

https://www.outnorth.se/search?query=Hellner+suit+

Var i en liknande situation som TS och det finns verkligen förvånansvärt få heldräkter ämnade för motionärer. Antar det beror på att de flesta tävlande skidåkare skaffar kläder genom hemmaklubben.

Har hursomhelst provat båda varianterna av Hellners. (Är nog samma dräkt med olika färgsättning.) Bra, bekväm och mycket stretchig dräkt. Tunn ungefär som ett par vanliga löpartights. Varning dock för storleken. Man kan mer eller mindre glömma storlekstabellen när det gäller midjemått, bröstmått e t c. Tyget är så tänjbart ändå så det enda egentligt viktiga är längden på plagget. Och det är oerhört långt. Tror jag fick gå ner två storlekar för att få en i rätt längd för mig, likt flera av recensionerna är inne på. Mindre anmärkning är också att den är något smal i halspartiet men naturligtvis inga problem att öppna upp dräkten någon cm eller två.

Förstår förövrigt inte varför inte fler kör med heldräkt. Är så oerhört mycket mer bekvämt att åka i jämfört med tvådelat, helt utan störande skav eller glipor.

Link to comment
Share on other sites

On 3/10/2024 at 1:06 PM, larsbern said:

De flesta heldräkter har en gylf, men ingen bajslucka 😉

Jaja, på så vis 🙂 Tycker dock inte att jag på något sätt besväras av tvådelad. Tycker det fungerar kanon.

Link to comment
Share on other sites

On 3/10/2024 at 2:30 PM, Hobbymotionären said:

Var i en liknande situation som TS och det finns verkligen förvånansvärt få heldräkter ämnade för motionärer. Antar det beror på att de flesta tävlande skidåkare skaffar kläder genom hemmaklubben.

Har hursomhelst provat båda varianterna av Hellners. (Är nog samma dräkt med olika färgsättning.) Bra, bekväm och mycket stretchig dräkt. Tunn ungefär som ett par vanliga löpartights. Varning dock för storleken. Man kan mer eller mindre glömma storlekstabellen när det gäller midjemått, bröstmått e t c. Tyget är så tänjbart ändå så det enda egentligt viktiga är längden på plagget. Och det är oerhört långt. Tror jag fick gå ner två storlekar för att få en i rätt längd för mig, likt flera av recensionerna är inne på. Mindre anmärkning är också att den är något smal i halspartiet men naturligtvis inga problem att öppna upp dräkten någon cm eller två.

Förstår förövrigt inte varför inte fler kör med heldräkt. Är så oerhört mycket mer bekvämt att åka i jämfört med tvådelat, helt utan störande skav eller glipor.

Tycker inte tvådelad stör mig på något sätt. Vad är det för skav du får? Har du inget underställ under då eller vad? Glipor har jag heller aldrig upplevt.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Stakis said:

Tycker inte tvådelad stör mig på något sätt. Vad är det för skav du får? Har du inget underställ under då eller vad? Glipor har jag heller aldrig upplevt.

Race suit är nog en sådan grej man måste prova själv för att verkligen förstå fördelarna.

Jag kan dra paralleller till min korta karriär som landsvägscyklist. I början när man köper sin första racer tycker man det går utmärkt att cykla i de lite mer åtsittande löparkläderna. Sedan köper man vadderade cykelshorts men fortsätter köra tvådelat. Till slut tas steget till fullfjädrade bibs med hängslen (motsvarande heldräkt) och allt faller på plats.

Det är inte så att det är något måste med heldräkt. Kör själv majoriteten av mina träningspass med tvådelat (ja, även här kan löparkläder eller t.o.m. vissa av cykelkläderna användas). Men under framför allt längre tävlingar är det så skönt att slippa störningsmoment som byxor som sakta men säkert börjar hasa sig nedåt, hårt spända resår i midjan och tröjor som skrynklar ihop sig nedtill.

Sedan är vi naturligtvis alla olika och jag är inget facit 🙂

Link to comment
Share on other sites

On 3/10/2024 at 9:39 AM, Professorn said:

Köpte hem lager 157. Är ändå i behov av nya tights inför löpsäsongen. 
Återkommer med review. 
 

Undrar fortfarande över sådan kroppskondom dvs där byxa sitter ihop med jacka. Eller är det ingen som kör det numera?

Nu har jag provat kläderna från L157. 
Materialet påminner om tunna tights (det är ingen ”isolering” eller något vindtätt-material någonstans).

Plus för

Långa byxor. L var bra för mig och jag är nästan 2 meter lång. XL var för vida.

Jackan också lång men jag måste köra XL på den. L blev för tight  

Tight passform. Man känner sig snabb. 

Minus för 

Material och design är simpelt. Inga extra finesser för vädring eller dylikt. 

Inga fickor. Kanske bara är jag men en ficka bak på byxorna för nycklar hade varit gött. Är väl kanske inget man ska förvänta sig av en ”race dräkt”

Totalt sett är det ett helt ok set för 600 kr. Men jag är osäker på om jag behåller det. På något sätt känns det för simpelt. 
Hade så klart velat testa att svettas i det också men då blir det svårt med ev retur 🙂

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Professorn said:

Nu har jag provat kläderna från L157. 
Materialet påminner om tunna tights (det är ingen ”isolering” eller något vindtätt-material någonstans).

Plus för

Långa byxor. L var bra för mig och jag är nästan 2 meter lång. XL var för vida.

Jackan också lång men jag måste köra XL på den. L blev för tight  

Tight passform. Man känner sig snabb. 

Minus för 

Material och design är simpelt. Inga extra finesser för vädring eller dylikt. 

Inga fickor. Kanske bara är jag men en ficka bak på byxorna för nycklar hade varit gött. Är väl kanske inget man ska förvänta sig av en ”race dräkt”

Totalt sett är det ett helt ok set för 600 kr. Men jag är osäker på om jag behåller det. På något sätt känns det för simpelt. 
Hade så klart velat testa att svettas i det också men då blir det svårt med ev retur 🙂

Låter ändå bra! Kanske köper jag med för att ha att träna i! Fickor brukar det vara lite sisådär med på tävlingsdräkt. Jag har inga på mina. Har funnits någon modell på byxor ibland som har fickor på byxbenen för att läga gels i. Avundsjuk på Ramudens ENERVIT fickor de har fram på sina dräkter. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, traser said:

Den där såg riktigt fin ut. Gillar fickorna på byxorna också. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Professorn said:

Den där såg riktigt fin ut. Gillar fickorna på byxorna också. 

Där är ju de där fickorna jag efterfrågade tidigare då jag sa att jag var avundsjuk på Ramuddens Enervit Fickor på deras dräkter! Nu ser jag även att de faktiskt har dräkter från Swedmount. Sånna skulle man ha!

 

Emilie Fleten.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...