Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka pjäxor till Staking?


ChrissL

Recommended Posts

Personligen tycker jag skatepjäxor är alldeles för hårda i sulan för att göra sig bra för stakning. Det blir ganska "stapplande". Du kan liksom inte böja på foten riktigt. Bättre i så fall enligt mig med en kombipjäxa som är något mjukare i sulan (dock inte riktigt lika mjuk som en klassisk pjäxa) men som ändå har bra stabilitet för fotleden likt en skatepjäxa.

Tror DP pjäxor normal sett har ungefär samma egenskaper som en combipjäxa men är inte het insatt där.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med skejtpjäxor. Kanske är det en vanesak, om de är för hårda eller ej.

Har funderat lite på juniorpjäxor, iaf om man kan ha storlek 42-43. Kanske är deras skejtpjäxor lite mjukare och lämpar sig bra till stakning. Alternativt juniorkombipjäxor. Men jag har tyvärr inte möjlighet att prova några där jag bor.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör kombi/skiathlon-pjäxa (Salomon Pro Combi Prolink. Den traditionella/gamla versionen) och tycker det funkar riktigt bra. Både på vintern och sommaren.

Har även skate (den gamla labskaten med spänne) men tycker definitivt att den sulan är för hård. Inte alls lika go att gå upp med. 

Och ja, faktiskt. Junior-skiathlonen från Salomon är förvånansvärt fin om man klarar sig på stl 42. Lånade den en gång när jag glömt skor och den var full on bra som kombi-sko. Prisvärd! 

Vad en specifik DP-sko skulle tillföra förutom att mina möjligen skulle kunna vara lite lättare. Tror mina väger typ 640g och nog hade det varit lite elegant att kapa nåt hundratal gram där. 

Link to comment
Share on other sites

Justerar mitt tidigare svar om Skatepjäxor. Jag köpte faktiskt nyligen ett par nya Skatepjöxor när XXL sålde ut Madshus Race Speed Skate för 1300:-. Kände att det var ett bra läge nu att testa hur de var att staka i och blev faktsitk positivt överaskad. Kändes helt OK att staka i men det kanske har att göra med att det är en liiite enklare modell och inte en karbonsko som troligen är hårdare i sulan. Känns ungefär som mina combipjäxor från Alfa. Möjligen lite hårdare i sulan men satt bättre på foten tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Stakis said:

Justerar mitt tidigare svar om Skatepjäxor. Jag köpte faktiskt nyligen ett par nya Skatepjöxor när XXL sålde ut Madshus Race Speed Skate för 1300:-. Kände att det var ett bra läge nu att testa hur de var att staka i och blev faktsitk positivt överaskad. Kändes helt OK att staka i men det kanske har att göra med att det är en liiite enklare modell och inte en karbonsko som troligen är hårdare i sulan. Känns ungefär som mina combipjäxor från Alfa. Möjligen lite hårdare i sulan men satt bättre på foten tycker jag.

Lite så jag tänker angående juniorpjäxor. Deras toppmodell för skejt är troligen lite mindre påkostad än vuxenskejten och passar kanske ypperligt för stakning.

Men det kanske bara är när jag tänker med plånboken den teorin stämmer?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...