Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakskidor vilka ska jag välja


Johan Rosen

Recommended Posts

10 hours ago, Johan Rosen said:

Hej

Funderar på skaffa stakskidor till nästa säsong, funderar på följande tre alternativ. Vilka bör jag välja?

 

Madshus Redline Dp 192

Madshus Redline Dp 197

Atomic Redster Dp

 

 

Det är nästan omöjligt att svara på. Jag har både madshus 192 och atomic DP. Båda är bra men i olika förhållanden. Så utgå från normal förhållanden där du åker mest eller vill att de ska gå bäst och be butiken om hjälp att hitta den bästa av dessa de har som passar dina önskemål bäst. 

Link to comment
Share on other sites

Välkomnar en diskussion kring detta.

Funderar själv på att skaffa två par stakskidor till nästa säsong (varmföre/kallföre). Läser man produktbeskrivningarna blir man inte direkt klokare då allt verkar passa till allt.

Stakar på ett par Propulsion Cold 205or plockade som universalskidor vid kalla fören/nysnö och ett par Peltonen Acadia (skateskidor) vid isiga och blötare underlag.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Hobbymotionären said:

Välkomnar en diskussion kring detta.

Funderar själv på att skaffa två par stakskidor till nästa säsong (varmföre/kallföre). Läser man produktbeskrivningarna blir man inte direkt klokare då allt verkar passa till allt.

Stakar på ett par Propulsion Cold 205or plockade som universalskidor vid kalla fören/nysnö och ett par Peltonen Acadia (skateskidor) vid isiga och blötare underlag.

Man kan ju alltid höra av sig till Marcus Laggar som plockar skidor åt dig specifikt när de är nere i Fischer fabriken i Österrike under våren. Men det kostar ju en slant också. är väl ca 10.000 per skidpar (DP Sprint). Då kan man ju be om ett par blå/gula (med kortare glidzoner) och ett par med blå eller grön slip (längre glidzoner).

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Stakis said:

Man kan ju alltid höra av sig till Marcus Laggar som plockar skidor åt dig specifikt när de är nere i Fischer fabriken i Österrike under våren. Men det kostar ju en slant också. är väl ca 10.000 per skidpar (DP Sprint). Då kan man ju be om ett par blå/gula (med kortare glidzoner) och ett par med blå eller grön slip (längre glidzoner).

Det är säkert ett superbra alternativ, men den ekonomiska kostnaden bär än så länge emot alltför mycket.

Det viktigaste är trots allt motorn. Men att vara rationell är inte alltid så lätt det heller.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hobbymotionären said:

Det är säkert ett superbra alternativ, men den ekonomiska kostnaden bär än så länge emot alltför mycket.

Det viktigaste är trots allt motorn. Men att vara rationell är inte alltid så lätt det heller.

Tror Skistart är rätt duktiga på att välja ut skidor utifrån vad för typ av före du tänkt använda skidorna till. Har sett nå YouTube klipp på hur de går igenom varenda skidpar som kommer in i deras mätare för kategorisera dem i vilket före de är avsedda för. De brukar ju ha hyfsat bra priser på stakskidor.

Själv har jag köpt ett par Fischer DP Sprint från Laggar (gamla svarta modellen) som blå/gul skida. Tycker det blev superbra även om det gick på 9.000:- då för drygt två år sedan.

Även köpt ett par begagnade Madshus Propulsion Cold 205 för flera år sedan för 2500kr på Facebook marketplace som jag också är supernöjd med! Så man behöver nödvändigtvis inte lägga så mycket pengar för att hitta bra skidor.

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde av mig till Madshus i Sverige och beskrev vilken typ av skida jag var intresserad av och då plocka de den i Norge och skickade den till en butik nära mig. Blev en Redline 207 för lösare spår, grymt nöjd än så länge. Har även ett par Redline 192 men de kräver hårda spår för att gå bra. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Felix Neldemo said:

Jag hörde av mig till Madshus i Sverige och beskrev vilken typ av skida jag var intresserad av och då plocka de den i Norge och skickade den till en butik nära mig. Blev en Redline 207 för lösare spår, grymt nöjd än så länge. Har även ett par Redline 192 men de kräver hårda spår för att gå bra. 

Vem kontaktade du och vad fick du betala? 🙂

Får jag förresten också fråga om du har koll på vad du har för spannhöjder på dina korta Redline (192)?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Stakis said:

Vem kontaktade du och vad fick du betala? 🙂

Får jag förresten också fråga om du har koll på vad du har för spannhöjder på dina korta Redline (192)?

Jag skrev till dem på Instagram och fick då mailadress, har den inte i huvudet, 5995:- fick jag betala. 192 orna fick jag för 2600 då de plockat fel i Norge 🙂 hade beställt en race speed dp men de skickade en redline, beställde den gången genom Wickström Coaching/Alewalds. Väger in på 95.

20231124_191959.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...