Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

HBW och FBW, vad ska det vara?


Johan68

Recommended Posts

Hej!

Har just köpt ett par rätt fina skins-skidor på nätet. Skidorna är märkta med en viktklass en bra bit över min egen. Dom är också märkta med HBW 1.82 och FBW 0.78 och min vikt. Har letat på nätet och hittat vad värdena står för men inte vad de borde vara. 

Någon som kan förklara? Är dom här skidorna rätt för mig? Min nivå är motionär/medelmåtta.

Link to comment
Share on other sites

Det säger inget annat än att skidorna har rätt högt spann. Du får nog helt enkelt bara testa skidorna för att se om de är passliga för dig. Om du inte får tillräckligt med fäste är de för styva, men om det går att flytta bindningen, så kan det bli bättre fäste om du flyttar dem något steg framåt.

Link to comment
Share on other sites

HBW og FBW er half og full body weight. Kammerhøyde målt i mm. Siden din vekt står der er dette åpenbart målene for din vekt. For en skinski burde det være et bra utgangspunkt. Får du bra feste på skiene så er de perfekte. Sliter du med å få feste, så kunne du kanskje hatt LITT lavere verdier (1.5/0.6), men dette er veldig avhengig av hvilken skimodell det er. Det kan være vanskeligere å få feste på en modell med 1.2/0.2 enn en annen med 1.8/0.7. Alt tyder på at skiene dine er tatt ut av en kyndig person.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Johan68 said:

Tack för svaren Fredrik och Skitester. Då är det nog bara jag som oroar mig i onödan. Jag får åka ut och testa helt enkelt.

Mina skinskidor har liknande värden (Salomon Eskin9) men beror såklart på hur styva de är i slutspann. De är plockade för 73 kg men Salomon rekommenderar 80-90 kg. Salomon har fel och Skistart hade rätt, har aldrig dåligt grepp och de glider bra (när det är minusgrader).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...