Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hvorfor bruker ikke flere mosjonister zero/rubb/rugg ski?


Torgeirs

Recommended Posts

Lurer på hvorfor ikke flere bruker rubb ski i fuktig nysnø?

Gårsdagens familietur. Halv fuktig nysnø. To på rubb. Bra ski. Fell kladdet. 1 lag swix Vx53 kladdet

Her på østlandet i Norge er 20% av skidagene rubb

Bruker 1 min med 120 grit sandpapir og bilsilikonspray. Skia varer jo evig pga snøtypen de brukes i.

Og jeg på 90 kg kan bruke samme ski som sønnen min på 60 kg.
Masse splay/rocker på rubbski så veldig gode å kjøre nedover i løssnøen også

 

Link to comment
Share on other sites

Hade ett par ruggskidor ett par säsonger men upplevde dels att det var alldeles för ovanligt att det var ruggföre där jag bor, men även att jag trots Swix zero spray så gick man inte fri från ifrysning. Så för min del var det alldeles för mycket av en specialprodukt och de få passen per år det skulle vara aktuellt så kan jag staka istället 

Link to comment
Share on other sites

On 3/26/2024 at 11:46 AM, Torgeirs said:

Lurer på hvorfor ikke flere bruker rubb ski i fuktig nysnø?

Gårsdagens familietur. Halv fuktig nysnø. To på rubb. Bra ski. Fell kladdet. 1 lag swix Vx53 kladdet

Her på østlandet i Norge er 20% av skidagene rubb

Bruker 1 min med 120 grit sandpapir og bilsilikonspray. Skia varer jo evig pga snøtypen de brukes i.

Og jeg på 90 kg kan bruke samme ski som sønnen min på 60 kg.
Masse splay/rocker på rubbski så veldig gode å kjøre nedover i løssnøen også

 

Problemet vi har i södra Sverige är att det ofta är korta spår med konstsnö i botten vi snurrar på. Så det blir väldigt fort blankt och inget fäste alls med rugg när det slutar snöa/regna.

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med rugg jämfört med skin är att i  våtföre blir skinnet genomblött och fungerar dåligt, det problemet har man inte med rugg. Nackdelen med rugg är att om temperaturen går ner under noll vill det bli infrysning.

Jag har använt Biltema Silicon både på rugg och skin, det kanske finns något medel som impregnerar skinnet bättre så att det inte tar upp vatten ?

Tilläggas bör att i "skräpföre" dvs när barr, grenar och barkflagor blåst ner i spåret efter stormvindar är skin suveränt bäst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...