Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Struktur DP


nilsson_vic

Recommended Posts

Hej !

Blev övertalad av min lokala slipare att prova en specialare på mina DP skidor som består av i princip LJ01 fram och LJ02 bak på skidorna, de ska således vara väldigt mottagliga för att rilla och därmed breda i olika fören. Har någon erfarenhet av detta ?  I instruktionen till mina raka rillar från red creek så står det nämligen att man inte ska rilla de första 2-3 dm på stakskidor.

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/2/2024 at 7:55 AM, Skitester said:

Høres ut som en fornuftig kombinasjon. Forstod ikke hvorfor dette skulle ha noen sammenheng med rilling av skiene. 

Har hört att det finns risk att stakskidor suger fast ifall man rillar framdelen och tänkte att den delens slip kanske var lite för fin, så ville höra vad folket har för erfarenheter 🙂

Link to comment
Share on other sites

Det er jo derfor man vil ha fin slip på forskia. Grov struktur gjør at skien blir tung å gå på. Dette gjelder jo både steinslip og evt manuell rill. 

Generelt bør det kun rilles nåt man vet at rill gir heving. Alt for mange riller skiene fordi de tror det er lurt og oppnår dårligere glid. Vi riller maks 10% av renndager. På varmt føre er det rimelig trygt med en kraftig rill på bakskia, ellers må det testes før man velger å rille. I minst 75% av tilfellene går en ski med riktig steinslip bedre uten rill. Man kan også lett bli lurt av en kort glidtest. Noen kilometer senere kan rillen gjøre at skiene taper seg betydelig. Derfor gjøres distansetesting før man velger å rille. 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, nilsson_vic said:

Har hört att det finns risk att stakskidor suger fast ifall man rillar framdelen och tänkte att den delens slip kanske var lite för fin, så ville höra vad folket har för erfarenheter 🙂

Tror inte stakskidor suger fast värre än några andra skidor då det inte är någon skillnad på just glidzonerna. En vanlig rill är rak 2mm från hälen och bakåt vilken ofta ger bättre glid. För övriga är det säkrast att testa sig fram i föret för den aktuella dagen, det kan bli en rill för mycket.

Min erfarenhet av komplement till 2mm är att Snedhuggen "Coarse" ofta ger bättre glid när det är blött och konstsnö och då lägger man den under hela skidan. "Julgran" dödar glidet helt, funkar säkert i något före men jag är mycket försiktig med den.

Link to comment
Share on other sites

Minns att Kåge på Red Creek berätta för mig redan för en ca 8 år sedan att inte rilla framför styrspår mot snok på stakskida. Så längre bak på skidan, där mer fukt skar transporteras bort kan man ha grövre rill/slip. Är väl ca 65-70% av vikten som ligger där också. Annan sak som jag säkert får svaret på om jag mäter skidorna mer och testar mer fören är varför skate skidorna mina gick bättre i blötföre än minda DP_sprint med blågul slip(1,6 HBW och 0.6 HBW).
Ena skateparet skidan S-lab har blå slip och flex hundra, den andra är hög 2,1 HBW och 1.0 FBW flex 110 slip SL22 och märkligt nog med ganska långa tryckzoner bak.

Har också förövrigt gilla coarse hela skidan när det är blött, ligger väl en snedhuggen plus rak 1mm i den, som man kan lägga till rak 2mm eller 3mm också.
ÄR dock osäker för er som kör skate om man kan lägga rak hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...