Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Läger i Torsby Skidtunnel


Micke31

Recommended Posts

Hej på er!

 

Mitt namn är Micke Åström och är certifierad skidcoach och innehavare utav f-skattesedel. Nu när den mesta snöröken lagt sig håller jag på att spåna på ett skidläger i Torsby. Jag vill inte hugga något datum i sten beroende på vad det finns för intresse på detta forum. I bästa fall kan det här tråden göra att intresserade åkare hittar ett gemensamt datum..?!

Torsby Skidtunnel och sportcenter är ett fantastiskt ställe där man kan bedriva träningsläger. Navet i det hela är en skidtunnel som sträcker sig över 1300 meter med 25 höjdmetrar per varv. Finessen är att tunneln är spegelvänd i sin profil utan om man kör med - och motsols har man fått en högst varierad banprofil. Anläggningen lämpar sig både för yttersta elit till nybörjare. Man behöver inte heller köra hela varv, utan det går bra att vända innan de värsta utförsbackarna. 

Mer därtill kan jag erbjuda ett drag uppöver Hovfjället. En backe som är 7.4 km lång och mäter 390 höjdmetrar. För den som vill avstå går det bra att  ta sig en löpartur i det natursköna motionsspåret. 

 

Datum: Fredagen den 31:e maj till söndagen den 2:e juni

Fredag klockan 13.30: Incheckning vid Valbergsängens Vandrarhem - cirka 400 meter ifrån Skidtunneln och sportcentrum.

Eftermiddag: Teknikpass. 

Middag

Teori på kvällen: Träningsupplägg

Frukost

Lördag förmiddag: Teknikpass i skidtunneln.

Lunch

Eftermiddag: Hovfjället, rullskidor finns att låna, alternativt löpning eller skidåkning i tunneln på egen hand. Alternativt simning i badhuset, knappt en kilometer ifrån Valbergsängens Vandrarhem. Man kan också köra mtb, dels i en pumptrackbana eller i olika svårighetsgrader. 

Middag

Kväll: Teori: Strategier och tänk om hur man blir den bästa versionen utav sig själv!

Frukost

Söndag: Långpass och återkoppling med filmning för den som vill. 

Lunch/Utcheckning

 

Pris: 4700 kr per deltagare. Frukost, lunch och middag ingår, del i dubbelrum vid Valbergsängens Vandrarhem. 200 kr extra för enkelrumstillägg. Minst fyra deltagare

 

Med bästa hälsningar, Micke Åström - Länginstruktören. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ang besök i Torsby skidtunnel

Jag har varit där en gång för sådär 15 år sedan och då hade jag med egna skidor. Om jag fattat det rätt så kan man låna skidor där och då var det Madshus som gällde. En anledning till att låna skidor är att då får man chansen att testa skidmärket inför ett ev. köp i framtiden. Min fråga är om det fortsatt går att låna skidor där och i så fall vilket skidmärke kör de med ?

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Volevodin said:

Ang besök i Torsby skidtunnel

Jag har varit där en gång för sådär 15 år sedan och då hade jag med egna skidor. Om jag fattat det rätt så kan man låna skidor där och då var det Madshus som gällde. En anledning till att låna skidor är att då får man chansen att testa skidmärket inför ett ev. köp i framtiden. Min fråga är om det fortsatt går att låna skidor där och i så fall vilket skidmärke kör de med ?

Absolut att det går att hyra skidor, skidskor och stavar fortfarande. Rätt skoj att se blandningen av turister som kommer dit på besök.. Ett besök som stack ut var ett gäng cyklande fransmän som drog några varv i tunneln i cykeltights och långärmat. Svennis har varit en frekvent besökare i tunneln.  Det går även att testa Fischer-skidor genom mig eftersom jag är ambassadör för detta skidmärke. Men då behöver jag cirka en veckas framförhållning för att lösa test utav skidor inför ett eventuellt köp

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Micke31 said:

Hej Nicco! Finessen med tunneln är att det finns plats för alla som vill åka skidor. Elit som nybörjare, gurkor och traddare i en salig och härlig blandning. Lägret passar bäst för den som är nybörjare eller har en begränsad erfarenhet utav längdåkning sedan tidig

are. Vill man enbart fokusera på stakning går det bra, men det finns även luft i programmet för att testa på alla växlarna. Välkommen 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...