Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snart stakas allt av eliten


Recommended Posts

Imponerande att nu även Reistad är klippt med blanka skidor. Och Smedås slår rekord genom att vara före herrarna med att vinna Summit to Senja utan fäste. Tragiskt dock att i skuggan av Hoel och Smedås se andrafiolerna i Ski Classics rätt ogenerat mitt framför skoter-kameror kliva på med ettans skateväxel i de branta stigningarna. Jag tycker inte tävlingsjuryn ska tveka det minsta utan att de skulle gå hårdare fram med förskäraren och sätta alla som bryter reglerna i DSQ-hörnan. Lätt ordnat med TV-sändningens bilder och några kompletterande kameror.

Link to comment
Share on other sites

Smedås skatade rätt uppenbart i början av sista utförskörningen, tror jag det var. Men efter den stigningen innan det hade jag spytt upp mina lungor och jag hade inte vetat vart jag varit, än mindre att jag tog några skateskär, så jag kan ha överseende med det…😁

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Fritzon(igen) said:

Smedås skatade rätt uppenbart i början av sista utförskörningen, tror jag det var. Men efter den stigningen innan det hade jag spytt upp mina lungor och jag hade inte vetat vart jag varit, än mindre att jag tog några skateskär, så jag kan ha överseende med det…😁

Reagerade också på att Smedås skejtade på flacken utför. Det var liksom inte bara ett spar spårbyten eller obalans i farterna de kommer upp i.

Link to comment
Share on other sites

Kul att stakningen tagit ett kliv framåt ytterligare. Dessa två lopp om det är väder är vackra och spännande att titta på. Synd att inte Ebba elelr Frida var med.
Tycker det var himla synd att Novak inte vann så galet nära. Såg också lite sakteskär på Smedås, nomalt sätt brukar Blomqvist kommentera sånt, hörda han inte göra det. Håller med om att dom ska ha mer kontroll på sånt. Kan också tänka mig att den inte alltid är medvetet när dom är trötta eller när det går superfort utför, uppför annan sak där tar dom mer hjälp av skate.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, larsbern said:

Reagerade också på att Smedås skejtade på flacken utför. Det var liksom inte bara ett spar spårbyten eller obalans i farterna de kommer upp i.

Förstår inte all dessa kommentarer om otillåten skejt?
Tittade på både lördagen och söndagens lopp och visst kan det ibland se misstänkt ut, men jag menar att det handlar om riktningsjusteringar, spårbyten och liknande och inget som ger fart framåt.

Peka gärna ut var du tycker att Smedås skejtar. Oerhört nyfiken! Söndagens sista utförskörning börjar runt 3:15 i spelaren.
SVT Play

Link to comment
Share on other sites

Kanske överreagerar lite just med Smedås som uppför åker mycket stabilt, men det är 3.17.10 in i sändningen vid utgången från hårnålskurvan som jag reagerade på att det tas rätt många skateskär i syfte att få upp farten igen. Frånvaron av spår gör naturligtvis att det trycks på och då kanske glider ut på skären.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, larsbern said:

Kanske överreagerar lite just med Smedås som uppför åker mycket stabilt, men det är 3.17.10 in i sändningen vid utgången från hårnålskurvan som jag reagerade på att det tas rätt många skateskär i syfte att få upp farten igen. Frånvaron av spår gör naturligtvis att det trycks på och då kanske glider ut på skären.

Håller väl inte med dig där även om det kan se lite illa ut. Det är i utgången av kurva, med lös snö, i början av en rejäl backe(man ser hur snabbt hon får upp farten!) och tolkar det mer som trötta ben som snabbt behöver hitta rätt position. Det hade nog gått att ta sidoförflyttningen snyggare, men tycker nog det finns förmildrande omständigheter. Framförallt är exemplet inte representativt för hur hon åker i sina lopp eller att det generellt fuskas i långloppen.

Link to comment
Share on other sites

Det hör inte till vanligheterna att jag hejar på en norrman, när det finns svenskar i loppet, men i söndags gladdes jag för varje meter Nyenget  tog in på Novak och sen när han svepte förbi med fästvallade skidor var det en seger för den klassiska skidåkningen. Inte för eliten, det spelar ingen roll, men för den stora massan motionärer är det psykologiskt viktigt att även elitåkare åker med fästvallade skidor. Alltför många motionärer åker på blanka skidor utan att vara tillräckligt tränade för det och många gånger tror jag det beror på att man hakar på en trend utan att fråga sig själv om det gynnar den egna skidåkningen.

Jag tror tiden snart är mogen att arrangera långlopp där endast stakning är tillåten mao samma uppdelning som skedde när skejten började ta över den klassiska skidåkningen.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Volevodin said:

Det hör inte till vanligheterna att jag hejar på en norrman, när det finns svenskar i loppet, men i söndags gladdes jag för varje meter Nyenget  tog in på Novak och sen när han svepte förbi med fästvallade skidor var det en seger för den klassiska skidåkningen. Inte för eliten, det spelar ingen roll, men för den stora massan motionärer är det psykologiskt viktigt att även elitåkare åker med fästvallade skidor. Alltför många motionärer åker på blanka skidor utan att vara tillräckligt tränade för det och många gånger tror jag det beror på att man hakar på en trend utan att fråga sig själv om det gynnar den egna skidåkningen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan även tänka mig 3,14,45 (precis när Hård säger 63 km/h) Om du gör riktingsförändringar i en kurva så tar du ju inte skär med båda benen åt "motsatt" håll, utan du trampar ju igenom en kurva. Men med de sagt så går det ju riktigt fort och tveksamt om hon tjänar tid där...

Vad gäller hårnålen så kan jag hålla med larsbern. Vid 3.17.17 så tar hon 3 st skär i växel 5

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Volevodin said:

Det hör inte till vanligheterna att jag hejar på en norrman, när det finns svenskar i loppet, men i söndags gladdes jag för varje meter Nyenget  tog in på Novak och sen när han svepte förbi med fästvallade skidor var det en seger för den klassiska skidåkningen. Inte för eliten, det spelar ingen roll, men för den stora massan motionärer är det psykologiskt viktigt att även elitåkare åker med fästvallade skidor. Alltför många motionärer åker på blanka skidor utan att vara tillräckligt tränade för det och många gånger tror jag det beror på att man hakar på en trend utan att fråga sig själv om det gynnar den egna skidåkningen.

Jag tror tiden snart är mogen att arrangera långlopp där endast stakning är tillåten mao samma uppdelning som skedde när skejten började ta över den klassiska skidåkningen.

Förstår vad du menar och kan delvis hålla med dig. Men för egen del så är det mesta av min skidåkning stakning av tre anledningar: 1) Det är bra styrketräning för överkroppen 2) Jag slipper omaket med att fästvalla 3) Jag gillar utmaningar och att se vad jag klarar av. Trend eller inte. Om det går fortare eller inte är således inte primärt. Hör även till dem som kan tycka att stakning a la Astrid Öyre Slind anno 2022 är minst lika vackert att se på som diagonalåkning a la Daniel Rickardsson anno när som helst. 🙂
 

Men stakning är ju en av växlarna i klassisk skidåkning så att ha tävlingar där bara stakning är tillåten, blir inte det lite som att ha rallytävlingar där man bara får använda femmans växel? 😉 Skate var ju däremot ett nytt sätt att ta sig fram på skidor som egentligen inte hade något med traditionell klassisk skidåkning att göra, utan mer med skridskor då. 
 

Håller med dig om spänningen i fighten mellan fästvallat och glidvallat i utmanande lopp som de i helgen. Tycker det var underhållning på hög nivå. Så jag ser gärna mer utmanande banor snarare än särskilda staklopp. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fritzon(igen) said:

Håller med dig om spänningen i fighten mellan fästvallat och glidvallat i utmanande lopp som de i helgen. Tycker det var underhållning på hög nivå. Så jag ser gärna mer utmanande banor snarare än särskilda staklopp. 

Hade ju varit drömmen för framtida klassisk åkning. Inga mer teknikzoner eller dylikt, bara tuffa banor som skidåkaren själv väljer att tackla hur hen än vill. Kombinera med nolltolerans för tjuvskate för bäst effekt.

Link to comment
Share on other sites

On 4/8/2024 at 5:31 PM, Trampe said:

Håller väl inte med dig där även om det kan se lite illa ut. Det är i utgången av kurva, med lös snö, i början av en rejäl backe(man ser hur snabbt hon får upp farten!) och tolkar det mer som trötta ben som snabbt behöver hitta rätt position. Det hade nog gått att ta sidoförflyttningen snyggare, men tycker nog det finns förmildrande omständigheter. Framförallt är exemplet inte representativt för hur hon åker i sina lopp eller att det generellt fuskas i långloppen.

Tydligen fick Smedås en skriftlig varning (gult kort) men jag förstod inte om det var just för skateskären vi diskuterar här.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, larsbern said:

Tydligen fick Smedås en skriftlig varning (gult kort) men jag förstod inte om det var just för skateskären vi diskuterar här.

Jo, det verkar vara situationen vid 3:17:17 som det gäller. Tydligen var det Astrid Ö Slind som blev upprörd när hon såg bilderna och kontaktade juryn. Det gula kortet delads ut 6 timmar efter tävlingens slut.
Raser etter regelbrudd – mener juryen må våkne – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeplan

Jag är nog för snäll......tycker fortfarande det mer ser ut som ett sätt att hitta position snarare än att ge driv framåt. Men för att inskärpa reglerna så är det väl bra att statuera exempel. Smedås själv protesterade heller inte mot juryns beslut.

Jurychefen förklarar sig såhär:

"Det er fordi vi ikke så noen feil noen plasser underveis i løpet. Vi så ingen feil i noen bakker, ingenting. Så vi tok det litt på kontoen at hun var litt ivrig. Men vi burde sett at på TV-bildene ser det ut som en åpenbar disk. Vurderingen av helheten var det som gjorde at vi ikke gjorde noe med en gang. Men vi skulle ha gjort det, det er jeg helt enig i. Den kritikken skal vi ta, sier Rannem.

Han er klar på at det isolerte klippet ser ut som et regelbrudd som hadde ført til disk, men sier det var omstendighetene som gjorde at det kun endte med gult kort.

– Det er ikke sporsatt der, og da kan de ta retningsendrende tak. Det blir en formildende omstendighet. Hadde det vært satt spor, så hadde det vært en åpenbar disk."

Link to comment
Share on other sites

Där ser man. En del av oss minns kanske nåt lopp i Vålådalen när det gick överstyr för många som tröttnat och sent på säsongen var det också.

Blir intressant med lördagens 100 km Jantelopp när Hafjell ska bemästras fem gånger om. Sista varvet drar de hela vägen över toppen.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, larsbern said:

Där ser man. En del av oss minns kanske nåt lopp i Vålådalen när det gick överstyr för många som tröttnat och sent på säsongen var det också.

Blir intressant med lördagens 100 km Jantelopp när Hafjell ska bemästras fem gånger om. Sista varvet drar de hela vägen över toppen.

Ja, där var det ju en landslagsåkare som åkte regelrätt växel 2 precis framför en kamera och efteråt sa att hon hade fäste med det inte var tillräckligt...

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Trampe said:

Jo, det verkar vara situationen vid 3:17:17 som det gäller. Tydligen var det Astrid Ö Slind som blev upprörd när hon såg bilderna och kontaktade juryn. Det gula kortet delads ut 6 timmar efter tävlingens slut.
Raser etter regelbrudd – mener juryen må våkne – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeplan

Jag är nog för snäll......tycker fortfarande det mer ser ut som ett sätt att hitta position snarare än att ge driv framåt. Men för att inskärpa reglerna så är det väl bra att statuera exempel. Smedås själv protesterade heller inte mot juryns beslut.

Jurychefen förklarar sig såhär:

"Det er fordi vi ikke så noen feil noen plasser underveis i løpet. Vi så ingen feil i noen bakker, ingenting. Så vi tok det litt på kontoen at hun var litt ivrig. Men vi burde sett at på TV-bildene ser det ut som en åpenbar disk. Vurderingen av helheten var det som gjorde at vi ikke gjorde noe med en gang. Men vi skulle ha gjort det, det er jeg helt enig i. Den kritikken skal vi ta, sier Rannem.

Han er klar på at det isolerte klippet ser ut som et regelbrudd som hadde ført til disk, men sier det var omstendighetene som gjorde at det kun endte med gult kort.

– Det er ikke sporsatt der, og da kan de ta retningsendrende tak. Det blir en formildende omstendighet. Hadde det vært satt spor, så hadde det vært en åpenbar disk."

Jag förstår inte riktigt hur de tolkar reglerna. För mig är riktningsändringar att du förflyttar dig konsekvent till ex höger och då kanske tar flera skär med vänster skida för att förflytta/svänga till höger. Det är inte riktiningsförändringar när du tar växelvis skär med höger och vänster, eller de kanske tycker det är ok att det är det iom att man flyttar sig lite till höger resp vänster vid varje skär... 🙈

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Petter said:

Jag förstår inte riktigt hur de tolkar reglerna. För mig är riktningsändringar att du förflyttar dig konsekvent till ex höger och då kanske tar flera skär med vänster skida för att förflytta/svänga till höger. Det är inte riktiningsförändringar när du tar växelvis skär med höger och vänster, eller de kanske tycker det är ok att det är det iom att man flyttar sig lite till höger resp vänster vid varje skär... 🙈

Nä precis. Har tittat på videon igen och det är ju inte de första stegen hon tar när hon bara flyttar ena skidan utan mot ”slutet” av sekvensen när hon skejtar och tar fart för att sen ställa sig i fartställning. Det kan ju inte vara okej även om det inte fanns några spår där. Annars är det väl lika bra att tillåta skejt överallt där det inte finns dragna spår. Och det är ju bra för de från led 5 och bakåt i Vasaloppet, då kan de ju skejta hela vägen till Mora. 😁 Sen spelade det ju ingen roll för utgången eller förtar det faktum att hon gjorde ett fantastiskt lopp.

Link to comment
Share on other sites

Kom in i sändning av Janteloppet på näst sista varvet och förundrades över vilken enorm skillnad i glid i den jagande gruppen. De bara svepte förbi Novak i en rasande fart - undrar just om de kommit fram till något nytt i Lager 157 som ger fördel glidmässigt ? Sen såg jag inte vad som hände i perioden fram till slutet av sista varvet men Novak & co hade tydligen inte orkat gå ifatt.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Volevodin said:

Kom in i sändning av Janteloppet på näst sista varvet och förundrades över vilken enorm skillnad i glid i den jagande gruppen. De bara svepte förbi Novak i en rasande fart - undrar just om de kommit fram till något nytt i Lager 157 som ger fördel glidmässigt ? Sen såg jag inte vad som hände i perioden fram till slutet av sista varvet men Novak & co hade tydligen inte orkat gå ifatt.

Det är ju inte heller första gången i vinter som Lager 157 haft överlägset bäst material. Även på Vasaloppet hade de ju uppenbarligen bästa material då i princip alla Lager-åkare hade topplaceringar.
 

Och då var det väl också varmare och blötare så det verkar som om Laggar & co kommit på nåt i den typen av fören. Och när det är sådana stora skillnader bör det väl ligga i slip/rillning eller t o m i skidans profil eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Fritzon(igen) said:

 Och när det är sådana stora skillnader bör det väl ligga i slip/rillning eller t o m i skidans profil eller vad tror ni?

Avsnittet i Vasapodden efter Vasaloppet så nämndes att Lager157 kört på specialskidor från Fischer. DP-modell med uppbyggnad lik 902-skidor med dess korta glidzoner. Skidorna byggdes med skate-topp, men det var nog mest för att det var kul snarare än funktion.

Link to comment
Share on other sites

Stakningen är ett skämt. Kolla när eliten står jämte spåren och konstant korrigerar att skidan drar iväg. Solklara skejtskär.  Varför inte bara köra fristil? Stilen är just då FRI. Staka om man vill, använd benen om man vill. Just nu är det bara löjligt se allt fusk. För att inte tala om Vasaloppsleden 1-3. Finns rena skämtet 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nicco said:

Stakningen är ett skämt. Kolla när eliten står jämte spåren och konstant korrigerar att skidan drar iväg. Solklara skejtskär.  Varför inte bara köra fristil? Stilen är just då FRI. Staka om man vill, använd benen om man vill. Just nu är det bara löjligt se allt fusk. För att inte tala om Vasaloppsleden 1-3. Finns rena skämtet 

Det finns gott om sändningar från Ski Classic på SVT Play. Kan du inte länka några exempel på när åkare skejtar?

Håller inte alls med dig och tycker rent allmänt att det vevas onödigt mycket mot ”fusk” i stakningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...