Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Paraffin i fästzon


Mulle123

Recommended Posts

1 hour ago, Mulle123 said:

Hej, vad ska man göra om man har smält in ett mjuk lager paraffin i fästzonen på ett par klassiska skidor? Påverkar detta framtida fäste på skidan?

Tack på förhand.

Jag brukar göra det då jag mest stakar. Behöver ju sickla av det så klart innan man åker. Sen när jag vill gå med fäste borstar jag ytan, ruggar fästzonen lite lätt, värmer in grundfästvalla och sen klossar in vallan för dagen. Brukar inte vara något problem. 

Link to comment
Share on other sites

Hela fästvallazonen har jag aldrig lyckats glidvalla men alltid lite överlapp eftersom jag nästan alltid vallar enbart klisterzon. Jag rengör med lacknafta och sandpapprar sedan. Ibland har jag även använt färgförtunning och vissa fluorrengöringsmedel luktar åt det hållet.

Min fästvalla brukar sitta kvar…

Link to comment
Share on other sites

Det korta svaret är nog helt enkelt "nej". Sicka och borsta ur bara. 
Att glidvalla med ett mjukt paraffin är väl i princip som att fästvalla med en extremt hård burk. Det sägs ju att de hårdaste fästvallorna, typ nån Polarvariant eller kanske tom grön, faktiskt går ganska bra som glidvalla när det är som allra varmast. Jag har aldrig testat, men i så i så fall borde det ju vara som att du helt enkelt har fästvallat med en megagrön-Polar bara...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...