Mulle123 Posted April 17 Report Share Posted April 17 Hej, vad ska man göra om man har smält in ett mjuk lager paraffin i fästzonen på ett par klassiska skidor? Påverkar detta framtida fäste på skidan? Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fritzon(igen) Posted April 17 Report Share Posted April 17 1 hour ago, Mulle123 said: Hej, vad ska man göra om man har smält in ett mjuk lager paraffin i fästzonen på ett par klassiska skidor? Påverkar detta framtida fäste på skidan? Tack på förhand. Jag brukar göra det då jag mest stakar. Behöver ju sickla av det så klart innan man åker. Sen när jag vill gå med fäste borstar jag ytan, ruggar fästzonen lite lätt, värmer in grundfästvalla och sen klossar in vallan för dagen. Brukar inte vara något problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted April 17 Report Share Posted April 17 Hela fästvallazonen har jag aldrig lyckats glidvalla men alltid lite överlapp eftersom jag nästan alltid vallar enbart klisterzon. Jag rengör med lacknafta och sandpapprar sedan. Ibland har jag även använt färgförtunning och vissa fluorrengöringsmedel luktar åt det hållet. Min fästvalla brukar sitta kvar… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSO Posted April 17 Report Share Posted April 17 Det korta svaret är nog helt enkelt "nej". Sicka och borsta ur bara. Att glidvalla med ett mjukt paraffin är väl i princip som att fästvalla med en extremt hård burk. Det sägs ju att de hårdaste fästvallorna, typ nån Polarvariant eller kanske tom grön, faktiskt går ganska bra som glidvalla när det är som allra varmast. Jag har aldrig testat, men i så i så fall borde det ju vara som att du helt enkelt har fästvallat med en megagrön-Polar bara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skitester Posted April 17 Report Share Posted April 17 Dette har ingen betydning. Skrap av det verste, bruk litt skirens og rubb opp festesonen som normalt. Har mange par ski per rennhelg hvor akkurat dette gjøres. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mulle123 Posted April 17 Author Report Share Posted April 17 Tack för hjälpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts