Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Roddmaskin C2


CS

Recommended Posts

Här är lite läsning om relation mellan rodd(maskin), stakteknik och Vasaloppsresultat.

 

http://www.nvskidor.se/artikel/117/

 

Kommentera gärna ifall det är något ni inte håller med om eller vill tillägga!

 

Dock börjar jag fundera på ifall det är så jäkla vettigt att köra marathon på roddmaskin. Visst, det är en ”kul grej” och ger man sej fan på att klara det så gör man väl det så småningom. Men mina sätesmuskler är köttfärs efter 3 mil och tekniken blir då helt kass så frågan då om det är vettig träning (?) högst tveksamt.

 

Jag har ändå fått blodad tand när det gäller att använda C2:an inte bara för högintensiv träning utan också långpass. Kanske bättre då att begränsa långpassen till ca 25k och satsa på att förbättra tiderna på sådana distanser (halvmara och 25.000m) i alla fall tillsvidare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kommer just från ett bra roddpass: 5x4 min med 1 min vila (ca 1100-1110 m per intervall). Jag fortsätter att fundera på anspänning/avslappning; för mig funkar rodden mycket bättre med en mikropaus innan draget. Tempot går från 1.50 till 1.47 ungefär trots att kadensen faller något. Är det viloeffekten eller rörelsemomentet? Är det enbart ett roddmaskinfenomen eller är det något att ta med sig till skidspåret?

 

Testa, fundera och kommentera!

Link to comment
Share on other sites

Kommer med från ett roddpass. Värmde upp lungt 10 min först. Tänkte maxa 4min för att

testa flåset, fick 1175m körde på max belastning. Sen intervaller 4x4 låg på 1080-1120.

Kändes som ett bra pass, gjorde ett gym pass på 30min efter det. Tycker det börjar gå

tungt att gå in o köra rodd o gym pass, längtar efter snö.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...