Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birkebeiner


tobbano

Recommended Posts

Någon som har erfarenheter från Birkebeiner att dela med sig av? Hur man upplevde loppet, var bor man och andra praktiska saker som kan vara intressanta. Är man inte halvnorsk så är anmälningen en riktigt utmaning tycker jag :) Allt man bör tänka på är av intresse.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Banan är rätt så kuperad. Föret kan även variera väldigt mycket (man åker upp, över och ner för ett fjäll). T.ex för 2 år sen så var det blåföre i starten, sen efter 5km isiga spår, efter ytterligare 6-7 km när man kom upp på fjället var spåren igenblåsta och det snöade och blåste rätt rejält. Sista 10-15km är i princip bara nerför.

 

Jag åkte tåg till Lillehammer och bodde där. Åkte buss till starten i Rena på morgonen. Bussbiljett måste beställas i förväg på Internet. Som tur var så fick jag tag på en dator i Lillehammer, det gick inte att köpa bussbiljett vid tävlingsexpeditionen.

 

Det finns billiga övernattningsmöjligheter i Rena (typ madrass i gympahall) och buss från olika platser (t.ex Oslo) till Rena dagen innan loppet.

 

I år åker jag tåg till Oslo och sen skjutsar en kompis mig till starten i Rena på morgonen. Ska bli spännande att se hur det går, det kanske är trafikstockning. :)

Link to comment
Share on other sites

Banan är rätt så kuperad. Föret kan även variera väldigt mycket (man åker upp, över och ner för ett fjäll). T.ex för 2 år sen så var det blåföre i starten, sen efter 5km isiga spår, efter ytterligare 6-7 km när man kom upp på fjället var spåren igenblåsta och det snöade och blåste rätt rejält. Sista 10-15km är i princip bara nerför.

 

Jag åkte tåg till Lillehammer och bodde där. Åkte buss till starten i Rena på morgonen. Bussbiljett måste beställas i förväg på Internet. Som tur var så fick jag tag på en dator i Lillehammer, det gick inte att köpa bussbiljett vid tävlingsexpeditionen.

 

Det finns billiga övernattningsmöjligheter i Rena (typ madrass i gympahall) och buss från olika platser (t.ex Oslo) till Rena dagen innan loppet.

 

I år åker jag tåg till Oslo och sen skjutsar en kompis mig till starten i Rena på morgonen. Ska bli spännande att se hur det går, det kanske är trafikstockning. :)

Ska också bo söderut i Norge natten innan, funderar på det här med nummerlappar och hur stressigt det kommer bli att fixa allt innan starten som jag har för mig var ganska tidigt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ska också bo söderut i Norge natten innan, funderar på det här med nummerlappar och hur stressigt det kommer bli att fixa allt innan starten som jag har för mig var ganska tidigt?

Det ska vara rena kaoset har jag hört av dem jag ska åka med. Har själv inte kört loppet utan det är första gången och hämtar kvällen innan i Lillehammer. Tog över en annans plats, då fick jag "puljen" längst bak med 13 000 pers framför mig. Har du seedat dig till en bättre "pulje"?

Link to comment
Share on other sites

Det ska vara rena kaoset har jag hört av dem jag ska åka med. Har själv inte kört loppet utan det är första gången och hämtar kvällen innan i Lillehammer. Tog över en annans plats, då fick jag "puljen" längst bak med 13 000 pers framför mig. Har du seedat dig till en bättre "pulje"?

Det låter ju lovande:) första gången jag ska åka Birken så allt känns lite rörigt, hämtar i Rena innan start troligen. Nu står jag i fjärde "pulje". Hade hoppats seeda upp mig med Vasaloppet men blev tyvärr sjuk nu någon dag innnan start. Vart ska ni bo innan start?

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju lovande:) första gången jag ska åka Birken så allt känns lite rörigt, hämtar i Rena innan start troligen. Nu står jag i fjärde "pulje". Hade hoppats seeda upp mig med Vasaloppet men blev tyvärr sjuk nu någon dag innnan start. Vart ska ni bo innan start?

Vilket lopp har du kört för att få så bra seedning om inte VL och på vilken tid? Kommer bo mitt i centrala Lillehammer, så man får köpa någon bussbiljett ut till starten, ska ta typ 2 h. Lyckades tjata fram mig iallafall några oseedade puljor på mitt Engelbrektslopp som egentligen inte var seedningsgrundande, men så slipper jag några tusen pers :)

Link to comment
Share on other sites

I år ska jag bo i Oslo och få skjuts med bil upp till Rena tidigt på morgonen så jag hämtar nummerlappen innan start. Hoppas det inte blir alltför mycket kaos bara. Blir man försenad gör det ju inte så mycket annat än att man får starta lite senare, klar fördel med intervallstart jmf med VL!
Link to comment
Share on other sites

Som tur var så åkte jag Wadköping loppet och seedade mig. Funderar på om man verkligen vågar vänta med att hämta nummerlapp och sånt tills morgonen innan start, känns våghalsigt. Vad jag förstår så får man inte åka med bilen upp till starten utan man åker buss från Rena nånstans. Var testar man skidor, och är det någon idé att testa med tanke på att föret ändå troligen är helt annorlunda längre upp mot fjället?

Hur har ni tänkt göra med vallning? Speciellt om man som du stakarn åker upp med bil från Oslo samma dag?

Link to comment
Share on other sites

Som tur var så åkte jag Wadköping loppet och seedade mig. Funderar på om man verkligen vågar vänta med att hämta nummerlapp och sånt tills morgonen innan start, känns våghalsigt. Vad jag förstår så får man inte åka med bilen upp till starten utan man åker buss från Rena nånstans. Var testar man skidor, och är det någon idé att testa med tanke på att föret ändå troligen är helt annorlunda längre upp mot fjället?

Hur har ni tänkt göra med vallning? Speciellt om man som du stakarn åker upp med bil från Oslo samma dag?

Jag vallar innan vi åker från Lillehammer till Rena. Däremot har jag inte hittat någon bra fästvalla för vädret. Vad ska man ha om prognosen håller sig + 6 grader, eventuellt snöblandat regn vid lunch? Då jag startar oseedat kommer det vara sönderkört uppför, vad har man för fästvalla då?

 

Ps. Du gör nog rätt att plocka upp nummerlappen innan.

Link to comment
Share on other sites

Kikade in vädret för nästa helg hos yr.no, såg intressant ut..-8 grader kl. 7 i Rena..och +6 grader i Lillehammer kl. 13. Tittade även på banprofilen och precis som Stakarn påpekade så känns det väl som att man vallar för att ha fäste första biten och för att ha glid senare i loppet.
Link to comment
Share on other sites

Kikade in vädret för nästa helg hos yr.no, såg intressant ut..-8 grader kl. 7 i Rena..och +6 grader i Lillehammer kl. 13. Tittade även på banprofilen och precis som Stakarn påpekade så känns det väl som att man vallar för att ha fäste första biten och för att ha glid senare i loppet.

Helt rätt tänkt och inga problem med att hämta nummerleppen i Rena. Bussen väntar. Men du "måste" nästan ha fäste upp till Midfjellet efter Kvarstad-dammen (möjligen kan kan du valla om där) sen efter den "lilla" stigningen så kan du staka på! Lycka till med merket - ett underbart lopp!

Link to comment
Share on other sites

Vilket väder! Hörde från en veteran som åkte sitt 40:e Birken igår och han hade aldrig tidigare varit med om så underbart väder under loppet :)

Hur gick det för dig tobbano?

Vad tyckte du om själva loppet (du gick väl också för första gången)? Hur ställer du detta lopp som utmaning kontra Vasan?

 

Som nybörjare var jag överladdad och gick ut för hårt. Det var fel lopp att gå in i väggen på. Men visst kunde man njuta av vädret ändå. Det var lite skillnad på den "dekadenta" skooterpubliken och de norrmän mitt på fjället som själva varit tvungna att åka nån mil skidor för att komma dit och grävt ner sig i snön med renfällar och allt. Oerhört trevlig stämning. Även trevlig kultur i spåret bland åkarna.

Link to comment
Share on other sites

Vilket väder! Hörde från en veteran som åkte sitt 40:e Birken igår och han hade aldrig tidigare varit med om så underbart väder under loppet :)

Hur gick det för dig tobbano?

Vad tyckte du om själva loppet (du gick väl också för första gången)? Hur ställer du detta lopp som utmaning kontra Vasan?

 

Som nybörjare var jag överladdad och gick ut för hårt. Det var fel lopp att gå in i väggen på. Men visst kunde man njuta av vädret ändå. Det var lite skillnad på den "dekadenta" skooterpubliken och de norrmän mitt på fjället som själva varit tvungna att åka nån mil skidor för att komma dit och grävt ner sig i snön med renfällar och allt. Oerhört trevlig stämning. Även trevlig kultur i spåret bland åkarna.

Med tanke på att jag tränat två pass sen veckan innan Vasan då jag blev sjuk så är jag ganska nöjd med gårdagen. Fegade kanske lite i starten men man vet ju som sagt aldrig var gränsen mellan feg och ett besök i den berömda väggen ligger när man gör sitt första lopp. Gled i mål på 3.26 från fjärde startgrupp.

 

Blev mycket imponerad av disciplinen i spåret, åkte man saktare så låg man verkligen till höger och blev man ikappkörd i ett vänsterspår så bytte man genast åt höger. Man ser sällan samma disciplin i vasaloppsspåret :)

 

Sen är frågan hur man ska väga detta mot Vasan, är ju helt olika sorters lopp och i Birken handlar det väl mer om att våga vara kall i starten än att rusa och skaffa sig position. Måste nog ändå erkänna att jag såhär "dagen efter" känner större respekt för Birken.

En sak är dock säker och det är att första backen i Vasan inte längre känns lika skrämmande :)

 

Hur gick det för dig? Intressant att höra andras reflektioner, speciellt eftersom det även var ditt första Birken.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerar! Då är du rätt vass med andra ord. Det blev väl märke på det i din klass? Jag snackade med en (som åkte på 3.22) när vi var på skidskyttet på Holmenkollen idag, han såg min Birkebeinerpinn. Han hade börjat på 5.35 2004 och sedan tränat hårdare för var år för att få märket. Han var mycket stolt över att ha tagit det på tredje riktiga försöket i år och det var få han kände som klarat det trots många försök, så det kan du vara nöjd med.

 

Jag tänkte loppet som norska "motsvarigheten" till Vasan, men så var det ju inte riktigt. Det är inget man går på som motionär hur som helst, det förstod man när man snackade med norskar efteråt. Att det just är uppför första 15 km, för att sedan åka nedför i två min och sedan börja en ny körning i visserligen svagare lut men ändå uppför gav få möjligheter till återhämtning.

Det bekräftas ju lite av brutet-statistiken, där alltför många positiva svenskar tvingas bryta Vasan efter för lite träning, medan här var det väldigt få som brutit och ganska liten andel "förstagångare". Vasan ger bättre möjlighet för alla att klara, tyckte en norrman på bussen till Rena. Men även alla svenskar man snackade med tyckte det var tuffare lopp.

 

Kolla på denna länk från NRK om Rennet om du inte redan sett.

http://www1.nrk.no/nett-tv/sport#

 

Gubben på typ 85 bast som de filmar i startfältet som de filmar in pjäxorna(?) kom i sista minuten på tåget igår kväll. Han börja direkt snacka om sin utmärkta utrustning, du vet, stavarna hade bara vita-blixten-remmar istället för racerhandtag mm.

 

Ska även lägga upp lite personligare betraktelse av loppet på bloggen så småningom (syns nog på min presentation). Men jag har redan börjat svänga lite från gårdagens "Inte en chans i helvete att jag gör om detta loppet" till ett mer neutralt "det var ett extremt jobbigt lopp, men det hade varit kul med en bättre tid".

 

Hur såg förresten spåren (om de fanns) ut efter Sjusjöen i de livsfarliga backarna när du körde? Såg ju två skootertransporter bara när jag åkte ner och en massa knäckta stavar, var tydligen över 100 skadade i år.

Link to comment
Share on other sites

Mitt första Birkebeiner, ska ge mina reflektioner över loppet, Ett helt annorlunda lopp än Vasaloppet och svenska långlopp, där det är uppförsåkning som gäller , träning för vasaloppet med mycket stakning och tävlingar i svenska "platta" långlopp är inte den bästa träningen för Birkebeinern, att åka med ryggsäck tyckte jag var riktigt drygt speciellt för vekryggen som tog totalslut för mig. Träna låånga upfförsbackar med ryggsäck ska prioriteras i träningen, första backen är 15km lång vilket får startbacken i vasaloppet att framstå som en kulle. Åkte in på 3.01 och blev verkligen imponerad över hur bra Norskarna är uppför.

Att jag med den tiden vunnit 65-69 årsklassen med ett par minuter kändes inte som en merit :-).

Ska jag åka fler ggr så ska jag specialträna för det iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag kände precis som dig Klassikermotionären att aldrig mer, men redan igår kväll började jag känna att det kanske hade varit kul att köra det igen och precis som du nick träna lite mer för det och inte bara koncentrera sig på stakning. Hade aldrig tränat med ryggsäck innan och det borde man kanske ha gjort några pass. Är fortfarande väldigt stel från nacken och neråt samt delar av axlarna, gissar att det beror på de 3,5 kilona som man släpade med sig uppför backarna :)

 

Hade riktigt bra fäste men tyvärr sämre glid, beror förstås på lite fel val vid glidvallning men även på att jag inte räknade med de 3,5 extra kilona för spannet och jag kände hur fästvallan bromsade nerför och vid de få ställena man kunde staka på. Tråkigt när de man åker förbi uppför glider ikapp och förbi nerför. Men nu vet man till nästa gång, om det blir nån :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Är det någon som vet hur hårt anmälningstrycket är på Birkebeinerrennet? Om jag förstår deras hemsida rätt så öppnar de anmälan för utlänningar och vissa andra nu på torsdag (21/10) kl 09. Måste man hänga på låset likt Skarverennet eller brukar man kunna vänta tills fram på kvällen?
Link to comment
Share on other sites

Om jag inte kommer ihåg helt fel var det förra säsongen fulltecknat i oktober.

Så är du seriöst intresserad i att åka så varför vänta med anmälan.

 

Det är för övrigt ett helt annat lopp än t.ex Vasaloppet med varierad bansträckning med både lååånga stigningar och rejäla utförskörningar varierat med en del flacka partier:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
JÄr det någon som kan tipsa om lämplig ryggsäck? Den får gärna vara lätt och smidig.

3:30 in i denna film har "björntolvan" på sig en speciell Birkebeinersäck.

Kanske kan han tala om vad det är för någon och om den är bra?

Skrev lite om denna i tråden Rullskidor- Ryggsäck+Dator+Rullskidor. Den har dessutom både magband och bröstband som gör att den sitter stadigt. Axelremmarna har nätstruktur så att man inte svettas så mycket under dem. Var inte så dyr heller tror jag och jag köpte den i Lillehammer efter loppet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...