Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad äter ni en vanlig dag?


Ståhl

Recommended Posts

Som ni vet är kosten lika viktig som träningen så vad brukar ni äta en vanlig dag? Det enda jag inprincip äter är kyckling, lax, tonfisk, köttfärs med olika kombinationer av ris, pasta och cous cous. Försöker alltid äta nån sorts grönsak till varje måltid. Ibland lyxar jag till det med en biff eller lite räkor =)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
En vanlig dag:

frukost: Gröt(rågflingor) 1.5 dl flingor kokat i knappt 3 dl vatten för lite fastare konsistens. Två mackor med pålägg, mycket messmör(lätt fjällbrynt 2% fett) på ena och kalkon/skinka på andra, för att få proteiner och lite fett. Ett glas lättmjölk och ett glas juice. Hoppar _aldrig_ över frukosten, det är dagens viktigaste måltid. Det funkar inte bara med en torr macka på jobbet till morgonfikat, det är helt enkelt för lite mat för mig då man tränar i snitt 10 timmar i veckan.

lunch: Försöker välja pasta eller risrätter i lunchmatsalen, får ofta 1.5 portion då kockis vet att jag tränar mycket. :-) Undviker snabba kolhydrater som potatismos, samt soppor som inte mättar tillräckligt. På fredagarna kan man ibland unna sig en lunchpizza, men det är sällan, kanske en gång varannan månad. Oftast blir det istället en extra god pastarätt, då på Simons restaurang i gamlestaden/göteborg - rekommenderas förresten, riktigt gott!

mellanmål: Äter jag dom dagarna som jag tränar efter jobbet. Då blir det en tallrik med müsli ihop med mjölk och ett glas vatten, ca 1 - 1.5 timma innan träning. Det kan jag cykla(det jag oftast tränar) på i upp till 3 timmar utan något annat än rent vatten som dricka under träning.

middag: Pasta, ris eller potatis som grund här också. Ofta blir det något enkelt då man helt enkelt är för trött att stå länge och laga mat efter träning. Ibland blir det även potatismos/pulvermos då det funkar rätt bra som återhämtningsmat efter ett långt träningspass, snabba kolhydrater som dock inte mättar länge men kommer man hem vid 21 tiden så funkar det fram till frukost. :-)

Kvällsfika: Thé med macka och frukt(äpple eller banan). De dagarna man äter middag tidigare(18-19) och inte tränat sent.

Äter som en häst känns det som, men allt verkar gå åt. Vikten ligger stabilt på 67-69kg, är 179 cm, så BMI blir då ca 21 vilket är rätt ok för en cyklist.

/Leo
Link to comment
Share on other sites

Frukost:
Kesella (2/3burk) med fun-light hallon i samt lite psyllium
2nävar KellogsAll Bran Special (bark varianten)
2nävar nötter (cashew/hassel/mandel/valnöt)
2-3ägg med olja på

Mellanmå (10:30):
Powerbar (proteinvariant)

Lunch:
Kyckling/Lax/Kalkon/Kött
Bönor
Quinoa/Råris
Grönsaker (paprika/broccoli)

Mellanmål:
Optimum Nutrition AfterMAX (wheyprotein/snabba kolhydrater/glutamin/kreatin)
ca 300-400kcal

Direkt efter träning:
50gr snabba kolhydrater

Middag:
se lunch

Innan sängen:
1/2burk kesella med lite All Bran barkvarianten och kanske lite olja i

Kosttillskott: fiskolja och multi vitaminer (Great Earths stora med 4 bamsetabletter)

/O.
Link to comment
Share on other sites

Har tränat hyfsat hårt i fyra år nu, vad gäller mat så är det pasta och någon sås till den som gällt. Det är billigt när man äter mycket med studerandeplånbok, men att smälla i sig ett megaskrov med plusplus och megastor milkshake på Frasses är ju aldrig fel eller hur THAMadam?? Eller för den del ett 8-packs Billys pan...
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Brukar äta pasta inprincip varje dag, då gjort på fullkorn och oftast nån sorts tomatsås till. Ris och kyckling äter jag sjukt mycket också, brukar variera med olika grönsaker till. Som mellanmål brukar jag dricka en proteindrink eller nån macka med keso på.
Link to comment
Share on other sites

Visst är maten viktig. Men faktum är att behovet av vitaminer, mineraler inte ökar nämnvärt med ökad träning. Detta medför att det är mycket viktigare för en lågenergiförbrukare vad den stoppar i sig. För en som tränar väldigt mycket så blir det mindre viktigt. Så en varierad kost i tillräcklig mängd är fullt tillräkligt för en som tränar hårt. Vet man med sig att man slarvar så kan man ju alltid stilla samvetet med lite kosttillskott!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=jo]Visst är maten viktig. Men faktum är att behovet av vitaminer, mineraler inte ökar nämnvärt med ökad träning. Detta medför att det är mycket viktigare för en lågenergiförbrukare vad den stoppar i sig. För en som tränar väldigt mycket så blir det mindre viktigt. Så en varierad kost i tillräcklig mängd är fullt tillräkligt för en som tränar hårt. Vet man med sig att man slarvar så kan man ju alltid stilla samvetet med lite kosttillskott![/quote]
Klart kosten är viktig när man tränar. En bra fördelning av protein/kolhydrater/fett är en förutsättning för bra träningsresultat. Tränar man styrketräning är protein viktigt för muskeluppbyggnad, vid konditionsträning är kolhydraterna lite viktigare för att få tillräckligt med engergi. Alla seriösa idrottsmän vet att kosten är mycket viktig för resultaten.
Link to comment
Share on other sites

Försöker äta enligt GI-metoden och inspirerat av bl.a Jonas Colting. Däremot så håller jag med Jo om att betydelsen av kosten är lite överdriven. Gillar inte riktigt den politiskt korrekta schablonen om att "kosten är lika viktig som träning". Ta ett antal "medelsvensson" som äter normalt dvs rätt "dåligt" och inte tränar alls. Dela in dem i tre grupper. En grupp börjar äta enligt alla konstens regler men tränar fortfarande ingenting. Den andra gruppen fortsätter att äta junkfood som förut (möjligen lite mer om de är smala vid försökets början för at de inte skall svälta) men tränar några timmar per vecka handledda av en erfaren skidtränare. Den tredje gruppen både äter rätt och tränar lika mkt som grupp 2. Om tesen att att kosten är lika viktig som träning så skulle grupp tre bli överlägset bäst medan grupp 1 och 2 skulle bli lika bra. Jag tror de flesta håller med om att grupp 1 knappast skulle bli bättre alls på skidor (förutom kanske de som går ner i vikt). Frågan är snarare om det skulle bli någon statistiskt säkerställd skillnad på grupp 2 och 3? Kanske på några få procent. Pga av detta "kanske" men framförallt för att jag sannolikt mår bättre och lever längre så jag äter ungefär som ni andra på denna tråd.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...