Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Smärtor i foten


pettersson

Recommended Posts

Efter ca: 10 minuters åkning så får jag ont längs yttersidan på ena foten. Det är när jag diagonalar, alltså när det blir ett tryck. Det gör ont som 16+1, så ibland brukar jag stanna och grina ett tag innan jag biter ihop och fortsätter. När jag har åkt ungefär en 40 minuter, då har smärtorna avtagit helt. Fint så.

 

Men nu har det börjat smärta i ankeln också, utsidan, fotknölen ungefär. Samma fot alltså. Och det är än jävligare än yttersidatisdan av foten. Dock med samma helningstid, smärtfri på andra varvet ungefär. Nån som har erfarenhet av nåt liknande? Tänkte mest om man utmanar man något om man fortsätter för man vill ju åka så mycket och länge som det går.

Link to comment
Share on other sites

Låter som du har för smal pjäxa helt enkelt. Jag har alltid haft problem med både slalompjäxor , skridskor och längdpjäxor. Kör själv på Salomon S-lab och dom är på gränsen till för smala. Alpinas skor skall vara bredare och passa oss nordmän bättre men jag har inte provat.
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha provat runt hela sortimentet under en månads tid har jag köpte jag ett par Fischer, trots att jag fick byta bindningssystem. De var de enda som var breda nog.

 

För salomonbindningar verkar Atomic o Rossignol vara lite bredare alternativ än Salomon.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Får börja med att lätta lite på snörningen i kväll. Det låter klart billigast och logiskt för ankeln i alla fall. Annars blir det väl en vända i affärerna med breda skor i blick. Salomonpjäxorna mina är nog lite smala i grunden, men eftersom de ger med sig så pass mycket så lurades man kanske att tro att de passade.
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

intressant, har lite samma problem ont under foten precis i utsidan (kommer och går precis som du beskriver det) har haft följande funderingar:

 

för smal pjäxa (ska gå att lästa ut lite vad jag förstår)

för styv sula

för dåligt stöd för hålfoten (finns ilägg som jag funderar på att prova)

 

eller helt enkelt att jag är så grön man kan bli så jag ska åka några vändor till innan jag gör nått.

Link to comment
Share on other sites

För mig berodde det på inflamation i lilltåbenet. Jag gick till en ortopedtekniniker som gjöt sulor som tar bort belastningen på lilltån (eller utsidan av foten) när jag går. Dock kan jag inte använda sulorna i skidpjäxorna--hela foten blir en enda krampklump. Jag antar att det blir för oflexibelt. Men det är ändå klart bättre nu. Ibland kan jag känna smärtan i 10-15 minuter i början men sen försvinner den alltid, när foten foten har mjukats upp lite.
Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem (utsidan), får det även ibland när jag springer. Jag har alltid problem med att hitta skor som är tillräcklig breda (utan att bli för långa). Så det verkar logisk att mitt beror på för smala pjäxor, särskilt som det har försvunnit mer och mer när pjäxorna blivit inkörda (köpte i slutet av förra säsongen).

 

Nån som har något annat tips, till exempel på övingar där man kan stärka upp foten, som hjälper?

Link to comment
Share on other sites

Salomons idé om "inre fotgrepp" måste varit feltänk. Att låsa fast foten i skon gör den tröttare fortare, den får ingen avslappningsfas. Jag hade ett par Adidaspjäxor för sådär 20 år sedan och de gick inte att snöra fast foten utan hälen rörde sig lite upp och ner i steget. I de pjäxorna blev jag aldrig trött i fötterna.

Jag har också märkt att vissa skor och pjäxor måste man lossa på snörningen för att inte få ont i fötterna. Jag brukar snöra löst generellt de flesta skor o pjäxor, men ibland får man ändå justera när man börjat åka. (har inte speciellt breda fötter)

I en framtid kanske man kan gå in i en sportbutik och specialbeställa pjäxor efter ens fötter - i såna fall borde inte ovannämnda problem uppkomma.

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd! jag trodde jag va unik. Jag har haft jätte problem med min fot, närmare bestämt stortåleden, fast mitt problem är troligtvis en nerv som kommit i kläm enligt idrottsortopedi i gbg så dom säger att jag behöver gjuta iläggs-sulor.

Det gör ont precis när man ska skuta ifrån och detta påverkar även löpningen så träningen går just nu sådär bra. Är det någon som har haft liknande besvär? isåfall hur länge höll det i sig?

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd! jag trodde jag va unik. Jag har haft jätte problem med min fot, närmare bestämt stortåleden, fast mitt problem är troligtvis en nerv som kommit i kläm enligt idrottsortopedi i gbg så dom säger att jag behöver gjuta iläggs-sulor.

Det gör ont precis när man ska skuta ifrån och detta påverkar även löpningen så träningen går just nu sådär bra. Är det någon som har haft liknande besvär? isåfall hur länge höll det i sig?

Blir det bättre efter ett tag? Hallux valgus eller mer troligt Hallux rigidus

Det är ju sällan "en nerv kommer i kläm" bara sådär..?

Link to comment
Share on other sites

Ja det har blivit bättre, det uppkom på ett träningsläger i IDRE v 51 där vi körde två pass om dagen så det blev nog lite för mycket.

Jag googlade Hallux rigidus och vad jag kan känna så sitter smärtan precis i den leden, Tack så mycket deas och Anl! ska ta med mig detta imorgon till idrottsortopedin. jag har varit ute och sprungit en timme nu och visst känns det, men inte så mycket, så min fråga nu är, e det farligt att belasta/anstränga leden? Jag försöker träna efter O svärds träningsprogram elitmotionär i senaste GLID så det blir en hel del löpning.

Link to comment
Share on other sites

Det brukar vara bra om man kan hitta en sula så man kan "rulla" mer på leden, belastningen blir mindre då på leden. Oftast är det artros i leden och det gör mer ont vid inflammation, man kan pröva med antiinflammatorisk medicin eller eventuellt kortisoninjektion för att bryta inflammationen. Stelheten kan man endast operera bort, men det skulle jag nog ta som sita utväg.

 

Belastningen ska inte göra grund"sjukdomen" sämre, men har man en kraftig inflammation kan den försämras.

Link to comment
Share on other sites

har du ingen rörlighet i stortåleden när du inte belastar har du hallux rigidus, har du begränsad rörlighet i leden (mindre än 45grader när du trycker tån uppåt) kan du ha hallux limitus, detta är lätt att testa själv. har du däremot ok rörlighet obelastat kan du ha en sk. funktionell hallux limitus, dvs. ok rörlighet obelastat men begränsad vid belastning, detta ger ofta upphov till smärtor i stortåns grundled (mtp1-leden). vanligaste orsaken till funktionell hallux limitus är att man överpronerar vilket gör att stortåns grundled låser sig. pronerar (dvs faller inåt med foten) du när du springer är chansen stor att du även gör det när du åker skidor (vid frånskjutet). ett inlägg kan minska pronationen vilket resulterar i ökad rörlighet i leden.

 

Jag ska inte försöka mig på att ställa diagnos här på nätet och det finns mkt annat som kan ställa till det för dig men jag ser en del patienter med detta problem och inlägg, även pre-fabricerade (dvs sådana man kan köpa direkt i butik) kan hjälpa avsevärt. lycka till

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...