Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsmotivation på den sista snön.


Matte

Recommended Posts

Undrar hur ni som fortfarande har tillgång till snö att åka skidor på utnyttjar denna snö? Hur är er träningsinspiration?

 

I mars brukar det kunna vara minusgrader på nätterna och rätt varmt på dagarna men där snön fortfarande är ganska hård fram till att vårvärmen börjar komma på allvar.

Tyvärr har mars hittils varit som ifjol med varma nätter så snön inte hinner frysa ihop.

 

Efter vasaloppet brukar jag försöka hålla igång med skidåkningen så länge det går för det blir en låång period sedan med barmarksträning.

Söndagsskidpasset blev ett riktigt slitpass på sugande klibb snö och dessutom dåligt fäste. Men kul att vara igång igen efter några lugna vilodagar och sedan några pass med lugn löpning.

 

Igår tisdag hade jag ett rätt härligt skidpass på snö som började frysa ihop igen efter ett antal varma dagar och nätter. På med klister och hade bra glid och även fäste i en dryg timme. Man blir förundrad att det inte är fler som fortsätter åka. Var i stort sett ensam som åkte.

Link to comment
Share on other sites

Träningsmotivationen har varit dålig ett tag pga helt kraftlös kropp efter vasan. Igår körde jag dock ett av vinterns bästa skatepass! Kroppen hade vaknat igen och spåren var riktigt bra på södra berget i sundsvall. Jag tänker också åka skidor till sista isfläcken för att göra säsongen så lång som möjligt :)
Link to comment
Share on other sites

Träningsmotivationen har varit dålig ett tag pga helt kraftlös kropp efter vasan. Igår körde jag dock ett av vinterns bästa skatepass! Kroppen hade vaknat igen och spåren var riktigt bra på södra berget i sundsvall. Jag tänker också åka skidor till sista isfläcken för att göra säsongen så lång som möjligt :)

Säsongen borde kunna sträcka sig en bit in i April om det inte blir alltför mycket regn och plusgrader :) . Konstsnön står emot bra. Verkar kunna komma lite snö i morgon dessutom så det kanske kan bli fint före till helgen :) Då ska jag ut och åka efter 2,5 veckas uppehåll pga förkylning.

 

Annars tycker jag inte träningsmotivationen brukar vara så dålig på den sista snön. Man får vara lite selektiv med vilka dagar man åker och välja de fina. Vill man inte åka när det är allför tungt så får man masa sig upp på morgonen. Normalt sätt är mars-april de finaste skiddagarna på hela året med värmande sol och takdropp. Jag brukar köra rätt mycket skate under den här delen av året så man slipper kleta med klister.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inga kalla nätter? Har det inte varit den kallaste perioden under hela vintern? Dock är ju inte skaren perfekt ännu men jag hoppas att den skall vara det nästa vecka innan varmvädret tar över.

 

Min motivation har mildrats rejält efter sista tävlingen, men till helgen hoppas jag få bra väder så man kan åka lite. Nu är det bara skating som gäller, har lagt undan de klassiska skidorna till nästa säsong.

Link to comment
Share on other sites

Här i Västerbotten, Skellefteå där jag bor så var det fram till mitten på månaden nästan bara slask, plussgrader och inte kallt på nätterna heller.

Men sista veckan har det kommit mer snö 1-2 dm och blivit riktigt kallt för årstiden. -15 till -20 på nätterna och ca -7 på dagarna och riktigt bra skidspår. Men det känns som januari brukar vara, förutom att det är ljust betydligt längre på dagarna nu.

 

Märklig vinter med nästan vårväder i januari, februari och kallaste perioden just nu.

Link to comment
Share on other sites

har det inte varit nån snö på hela vintern så behöver den inte komma nu heller nu när man fått fram racern och sett fram emot några fina soliga långpass över påskhelgen.

 

inte är det heller tillräckligt mkt snö för att kunna njutåka, ok om det varit några veckor innan Vasaloppet då hade man givetvis spårat nån liten runda men krävs det lite mer för att laggen ska åka fram nu...

Link to comment
Share on other sites

Eftersom våren/sommarn/hösten ändå bara är en transportsträcka till nästa vinter så är det väl bra ju längre vintern förlängs. Träningsinspirationen kan det kanske bli en bristvara när man är förvisad till rullskidor och dylika tortyrredskap, men finns det snö är den aldrig ett problem.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...