Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur träna för att "vinna" VL ?


Lars-Erik

Recommended Posts

Jag har just kommit i nära kontakt med en mycket talangfull yngling som i år var bland de 100 bästa på Vasaloppet. Förutom att försöka hjälpa honom så att han eventuellt kan få sponsring att träna deltid i jobbet så skulle jag vilja tipsa honom hur han skall gå vidare för att ta ett ytterligare kliv närmare täten.

ALLA tips mottages tacksamt !

Speciellt vill jag veta följande:

* Hur tränar egentligen de allra bästa (låt säga 10-20) i Vasaloppet ?

Arbetar någon av dem heltid t.ex. ?

* Hur tränar andra som ligger bland låt säga de 100 bästa i VL och samtidigt arbetar heltid ? resp. deltid ?

 

Anm: Jag har ju förstått att detta forum läses (och ibland med eget nick) av några mycket bra åkare, eller nära kunskap om mycket bra åkare (talade inte MC Hammer om någon "kompis" bland de 10 bästa ? , Canyon känner väl de flesta i täten för att inte tala om finn2 men även typ jo vet givetvis mycket, och förståss Ronnie Löf, Greatski, glidaren, och säkert många fler...)

Kort sagt: Hjälp mig och ni kan gärna ta kontakt med mig på email om ni hellre vill det.

* Tack förresten alla ni från skidforum som tagit kontakt med mig på email, det har alltid varit mycket roligt och i flera fall till att ni numera tillhör de jag har mest emailkontakt med.

Link to comment
Share on other sites

Kan kanske inte påstå att jag har topp-10-åkare just i komiskretsen, men jag utbytte en del erfarenheter med en av de vassaste morakillarna inför och efter VL. Men frågar du Moras toppåkare hur man ska komma från topp 100 upp till den absoluta toppen så förmodar jag att deras svar skulle bli att gå med i IFK Mora.
Link to comment
Share on other sites

Kan kanske inte påstå att jag har topp-10-åkare just i komiskretsen, men jag utbytte en del erfarenheter med en av de vassaste morakillarna inför och efter VL. Men frågar du Moras toppåkare hur man ska komma från topp 100 upp till den absoluta toppen så förmodar jag att deras svar skulle bli att gå med i IFK Mora.

Tack för svar, och de kan ha rätt. Det är givetvis mycket lättare på alla möjliga sätt i en sådan omgivning med alla tips tillgängliga och dessutom perfekt service på själva tävlingsdagen. Jag har nu hört mig för lite och förstått att även detta är oerhört viktigt om man vill ligga i den absoluta toppgruppen.

 

Jag tror mycket på just denna åkare som utan hjälp med något (träning i elitklubb, tips, vallning, service,...) och stressigt heltidsarbete etc ändå kom på plats långt under 100.

 

Så snälla hjälp mig med tips, det vore väl roligt om vi tipsar fram en egen skidforumåkare bland låt säga de 10 bästa.....

Link to comment
Share on other sites

jag är ju en helylleamatör, men att satsa på top 10 "utan ngn hjälp med någonting och stressigt heltidsarbete" låter som en tokig tanke. Svaret måste väl vara att skaffa sig en stödjande omgivning.

Korrekt. Det är PRECIS det jag försöker hjälpa honom med, dels att få deltidsledigt för träning, dels att komma i kontakt med andra som VET hur man skall träna för att bli åtminstone nästan bäst och även att genom samordning med andra klubbar få service på själva loppet.

 

Det är givetvis inte lätt att t.ex. komma bland de 50 bästa och ha heltidsarbete och inte den service under loppet som täten har. Jag känner bara Ronnie Lööf som klarat detta konststycke

under lång tid.

Vet ni några andra ?

Link to comment
Share on other sites

Hur man ska träna beror väl på om man endast har VL som mål eller om man vill åka bra på andra tävlingar också. Är det bara VL som gäller så är det bara att focusera på att bli en brutal stakåkare. Det skulle vara intressant att testa att bara träna stakning en hel säsong. Blir det rätt lopp, typ 2007, så skulle man vara grym från Hökberg. Det underlättar ju också att endast focusera på stakningen om man inte har obegränsat med tid till träning. Men att "bara" stakträna med ett enda mål kanske inte är det roligaste??
Link to comment
Share on other sites

Angående arbete så jobbar ju de flesta i IFK Mora nånting som liknar heltid (inte Elin då), så även deras bästa åkare de senaste åren Rickard Andreason. En del skidåkare ägnar vår och sommar åt skogsarbete (plantering, röjning) ex Mathias Svahn. Men visst är det bäst att kunna satsa på heltid, typ Jerry eller Oskar (som iofs leker militär ibland). Kan nog fungera att ha nån befattnig på ett universitet, dock inte en heltidstjänst som doktorand (för mkt press och dumheter att stå ut med) eller nått slavarbete för nån professor. Saken är den att det är nog viktigare för en som satsar på VC/VM och landslag att kunna åka på heltid då det är lättare att få in långloppsträning i ett arbete.

 

Det viktigaste för din vän Lars-Erik är annars att åka för en bra klubb som har en vasaloppssatsning med både senioråkare och ledare i klubben, en bra miljö ger otroligt mycket kunskap hela tiden utan att man tänker på det. Det där vet du väl redan Lars-Erik, ungefär samma som gjäller för att bygga upp en god forskningmiljö.

 

När det gäller träning så är det ofta inte så olika från början, det är mer att man upptäcker att man är bra på att åka långt med mkt stakning. Annars så gäller väl att jobba på svagheterna eller det som din vän måste bli bättre på för att ta ett steg till (eller kanske jobba på styrkorna om svagheterna inte går att utveckla mer)

 

En sak som är klar är att stakning på (rull)skidor är och förblir en viktig del. Om man sen cyklar etter springer mycket spelar ingen roll. Sen är det ju klart att han måste sikta mot en 800 timmar om några år (kan vara 600 också).

 

Värt att komma ihåg är ju att din vän kan ha nått sin fulla potensial redan eller så tar det några år innan han tar ett steg till, men det vet man ju inte förrän man provat.

Link to comment
Share on other sites

Angående arbete så jobbar ju de flesta i IFK Mora nånting som liknar heltid (inte Elin då), så även deras bästa åkare de senaste åren Rickard Andreason. En del skidåkare ägnar vår och sommar åt skogsarbete (plantering, röjning) ex Mathias Svahn. Men visst är det bäst att kunna satsa på heltid, typ Jerry eller Oskar (som iofs leker militär ibland). Kan nog fungera att ha nån befattnig på ett universitet, dock inte en heltidstjänst som doktorand (för mkt press och dumheter att stå ut med) eller nått slavarbete för nån professor. Saken är den att det är nog viktigare för en som satsar på VC/VM och landslag att kunna åka på heltid då det är lättare att få in långloppsträning i ett arbete.

 

Det viktigaste för din vän Lars-Erik är annars att åka för en bra klubb som har en vasaloppssatsning med både senioråkare och ledare i klubben, en bra miljö ger otroligt mycket kunskap hela tiden utan att man tänker på det. Det där vet du väl redan Lars-Erik, ungefär samma som gjäller för att bygga upp en god forskningmiljö.

 

När det gäller träning så är det ofta inte så olika från början, det är mer att man upptäcker att man är bra på att åka långt med mkt stakning. Annars så gäller väl att jobba på svagheterna eller det som din vän måste bli bättre på för att ta ett steg till (eller kanske jobba på styrkorna om svagheterna inte går att utveckla mer)

 

En sak som är klar är att stakning på (rull)skidor är och förblir en viktig del. Om man sen cyklar etter springer mycket spelar ingen roll. Sen är det ju klart att han måste sikta mot en 800 timmar om några år (kan vara 600 också).

 

Värt att komma ihåg är ju att din vän kan ha nått sin fulla potensial redan eller så tar det några år innan han tar ett steg till, men det vet man ju inte förrän man provat.

Tusen tack Lejonet2, det var många kloka ord på en gång. Plötsligt föll flera saker på plats och den jämförelse du gör med framgångsrika forskningsgrupper är klockren för mig. Där får man naturligt lära sig vad som behövs för att lyckas utan att man alltid tänker på det.

 

Min nye skyddsling har ett hårt underjordsarbete just nu så det kanske inte går att jämföra med motsvarande för Moralöparna (men jag vet förståss inte säkert detta).

Han är dessutom fortfarande ung och utvecklingsbar och har ännu inte möjlighet att träna den mängd du nämner så JAG tror och hoppas att han har möjlighet att fortfarande utvecklas mycket. Dessutom säger mig min intuition att han har något extra om det går att få utlopp för det.

*Är även du Lejonet2 från norra Sverige ?

Under alla förhållanden vore det verkligen roligt om jag senare kunde få nya tips av dig om detta utvecklas som jag hoppas.

 

Tack även jo och andra som engagerat er i detta !

Link to comment
Share on other sites

Hur man ska träna beror väl på om man endast har VL som mål eller om man vill åka bra på andra tävlingar också. Är det bara VL som gäller så är det bara att focusera på att bli en brutal stakåkare. Det skulle vara intressant att testa att bara träna stakning en hel säsong. Blir det rätt lopp, typ 2007, så skulle man vara grym från Hökberg. Det underlättar ju också att endast focusera på stakningen om man inte har obegränsat med tid till träning. Men att "bara" stakträna med ett enda mål kanske inte är det roligaste??

Johan Sandberg kör ju alltid utan fäste och bara stakar på tävlingar inklusive vasaloppet och har gjort det i många år, vet inte om han "bara" tränar stakning men det borde han väl rent logiskt. blev ju som sagt 16:e i år och vann 7-mila stadigt under 50 andra år oxå... Ett enda mål? man kan ju köra alla långlopp i sverige iaf dom är ju bara stakning i princip, världsscup kan ju bli tufft men tror inte det var frågan heller

Link to comment
Share on other sites

Hur man ska träna beror väl på om man endast har VL som mål eller om man vill åka bra på andra tävlingar också. Är det bara VL som gäller så är det bara att focusera på att bli en brutal stakåkare. Det skulle vara intressant att testa att bara träna stakning en hel säsong. Blir det rätt lopp' date=' typ 2007, så skulle man vara grym från Hökberg. Det underlättar ju också att endast focusera på stakningen om man inte har obegränsat med tid till träning. Men att "bara" stakträna med ett enda mål kanske inte är det roligaste??[/quote']

Johan Sandberg kör ju alltid utan fäste och bara stakar på tävlingar inklusive vasaloppet och har gjort det i många år, vet inte om han "bara" tränar stakning men det borde han väl rent logiskt. blev ju som sagt 16:e i år och vann 7-mila stadigt under 50 andra år oxå... Ett enda mål? man kan ju köra alla långlopp i sverige iaf dom är ju bara stakning i princip, världsscup kan ju bli tufft men tror inte det var frågan heller

Johan Sandberg är givetvis ett fenomen även han.

Hur gammal är han ?

Vet nu hur mycket i timmar han tränar per år, 400. 600, ?

 

Vad jag förstår så tränar min nye skyddsling bara C.a 300 timmar per år ännu men nästan bara kVALITETETSTRÄNING.

Lejonet2, finn2 och andra som har bättre koll än jag:

Hur snabbt kan man man gå t.ex. från 300 timmar till 600 timmar utan allt för stor risk att bli skadad/utbränd ? Och då måste man väl utöka med en större andel mera lågintensiv träning, eller ?

* Av det som framgått ovan och som även överesenstämmer med min intuition är att det är uppenbart att min nye favorit skall ytterligare förbättra sin stakning och utöka sin träningstid väsentligt om det skall bli en verklig topplacering i Vasaloppet.

Dessutom behövs det nog en bättre hjälp med service etc.

Men, åter Lejonet2 och andra experter på denna nivå:

* hur skall detta göras på bästa sätt under rådande förhållanden ?

* vilka exakt tycker ni jag skall ta direktkontakt med för att få bra/bästa tips ? (gärna i norra Sverige)

Link to comment
Share on other sites

Om han kör nästan bara högre intensiteter i träningen (antar att det är det du menar med "kvalitetsträning") (kvaliten är ju relaterat till vad du behöver träna på) så han han säkert gå till 600h direkt men frågan är om det ger nångonting i resultatväg? Kan vara så att han stannar på den nuvarande nivån längre än om han ökar saktare. Men öka måste han göra om det ska bli en mkt bättre placering.

 

Jag misstänker att in vän har fått maximal utdelning på sin träning hittills därför vill jag varna för att ökad träning kanske inte ger något det första året (däremot ska han ju känna att han orkar mera träning och blir mer uthållig. Jag tycker att han ska satsa på ca 500 timmar nästa säsong och ökningen kommer att ligga på A1 med hyfsat mkt stakning. Jag antar att han redan nu kör tillräkligt många pass med högre intensitet. 500 ger i snitt 10 timmar per vecka vilket inte är mycket men i praktiken blir det kanske mellan 5 och 15 timmar beroende på tävlingssäson och jobb osv.

 

Om vi räknar säsong månadsvis från 1 maj till 30 april så börjar han förslagsvis med att köra en maj med mer träning (räknat i timmar) än vad han någonsin tidigare har gjort fast mest lågintensiv (A1) och kanske 2 långa stakpass i veckan (långa är här ca 3 timmar) och kanske ett överlångt (4-5 timmar). Resten av träningen kan vara skate, löpning, cykel osv som vanligt. Under ett av stakpassen kör han stakning i A3 intensitet under den sista timmen, ca 30-40min av den timmen. I tillägg så kan han genomföra ett A3 pass med fokus på ben dvs, löp, skate, cykel, skidgång. Detta kör han i 3 av månadens ca4 veckor och den 4:e kör han som tidigare dvs en högintensitetsvecka (intervallvecka) för att träna maxkapaciteten för hjärt-lunga. Detta ger 12-15 h mängdveckorna och ca5-6h intervallveckan och således 50-60h på en månad.

 

Detta upplägg borde ge en fingervisning om vad hans kropp tycker om ett ökat antal timmar och ge ett bättre underlag för ytterligare planering. Faller försöket väl ut så kan han köra efter det chemat fram till tävlingarna börjar.

 

Vad han bör vara uppmärksam på är hur kroppen tål den ökade mängden (borde inte vara nån problem så länge ha håller sig under 500h, det är någonstans vid 650h som det börjar bli jobbigt) så att han inte är speciellt känslig för stor träningsmängd, samt hur stakträningen faller ut.

 

Om upplägget funkar så ska ha lägga in några viloveckor som säkethetsventil, typ en i juli en i september och en innan snöträningen börjat (i november?) Naturligt vis så får han anpassa träningen efter jobb och annat oviktigt och kanske köra lite mer ibland och lite mindre ibland.

 

Svårt att skriva mer utan att känna personen närmare.

 

Klubbar i norra Sverige vet jag inget om direkt men Piteå Elit tycks ju vara seriösa och sympatiska, om dom har så mycket vasasatsning, tja?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstår så tränar min nye skyddsling bara C.a 300 timmar per år ännu men nästan bara kVALITETETSTRÄNING.

Din skyddsling verkar ju ha ett jobb som passar bra för en skidåkare. Skulle tro att hans hårda underjordsjobb säkert motsvarar 200-300 timmars täning/år (styrka och distans). Dom 300 timmarna kvalitetsträning blir ju ett perfekt komplement. Låter nästan orimligt att öka träningsdosen till 600h/år utan att gå ner i arbetstid eller byta till ett lättare jobb. Men då går han ju miste om gratisträningen han får på jobbet.

Link to comment
Share on other sites

Om han kör nästan bara högre intensiteter i träningen (antar att det är det du menar med "kvalitetsträning") (kvaliten är ju relaterat till vad du behöver träna på) så han han säkert gå till 600h direkt men frågan är om det ger nångonting i resultatväg? Kan vara så att han stannar på den nuvarande nivån längre än om han ökar saktare. Men öka måste han göra om det ska bli en mkt bättre placering.

 

Jag misstänker att in vän har fått maximal utdelning på sin träning hittills därför vill jag varna för att ökad träning kanske inte ger något det första året (däremot ska han ju känna att han orkar mera träning och blir mer uthållig. Jag tycker att han ska satsa på ca 500 timmar nästa säsong och ökningen kommer att ligga på A1 med hyfsat mkt stakning. Jag antar att han redan nu kör tillräkligt många pass med högre intensitet. 500 ger i snitt 10 timmar per vecka vilket inte är mycket men i praktiken blir det kanske mellan 5 och 15 timmar beroende på tävlingssäson och jobb osv.

 

Om vi räknar säsong månadsvis från 1 maj till 30 april så börjar han förslagsvis med att köra en maj med mer träning (räknat i timmar) än vad han någonsin tidigare har gjort fast mest lågintensiv (A1) och kanske 2 långa stakpass i veckan (långa är här ca 3 timmar) och kanske ett överlångt (4-5 timmar). Resten av träningen kan vara skate, löpning, cykel osv som vanligt. Under ett av stakpassen kör han stakning i A3 intensitet under den sista timmen, ca 30-40min av den timmen. I tillägg så kan han genomföra ett A3 pass med fokus på ben dvs, löp, skate, cykel, skidgång. Detta kör han i 3 av månadens ca4 veckor och den 4:e kör han som tidigare dvs en högintensitetsvecka (intervallvecka) för att träna maxkapaciteten för hjärt-lunga. Detta ger 12-15 h mängdveckorna och ca5-6h intervallveckan och således 50-60h på en månad.

 

Detta upplägg borde ge en fingervisning om vad hans kropp tycker om ett ökat antal timmar och ge ett bättre underlag för ytterligare planering. Faller försöket väl ut så kan han köra efter det chemat fram till tävlingarna börjar.

 

Vad han bör vara uppmärksam på är hur kroppen tål den ökade mängden (borde inte vara nån problem så länge ha håller sig under 500h, det är någonstans vid 650h som det börjar bli jobbigt) så att han inte är speciellt känslig för stor träningsmängd, samt hur stakträningen faller ut.

 

Om upplägget funkar så ska ha lägga in några viloveckor som säkethetsventil, typ en i juli en i september och en innan snöträningen börjat (i november?) Naturligt vis så får han anpassa träningen efter jobb och annat oviktigt och kanske köra lite mer ibland och lite mindre ibland.

 

Svårt att skriva mer utan att känna personen närmare.

 

Klubbar i norra Sverige vet jag inget om direkt men Piteå Elit tycks ju vara seriösa och sympatiska, om dom har så mycket vasasatsning, tja?

Tusen tack för igen mycket bra råd. Det som är ganska roligt att konstatera att en del grunddrag i det du säger överensstämmer ganska bra med det jag redan sagt till honom. MEN jag är ju AMATÖR på elitnivå även om jag känner till en del hur andra gör. Och att få det tydligt nedskrivet av dig Lejonet2 ger givetvis en väsentligt större tygnd i det hela. Tusen tack igen.

 

Även jag känner honom inte speciellt bra ännu och jag sall föklara närmare senare när jag själv får bättre grepp om det hela. OCH HOPPAS att då få nya tips av dig (och jo, och förhoppningsfullt även finn2 och andra) med dessa nya förutsättningar.

 

Att kontakta Piteå elit är ett bra tips som jag skall följa. Jag kommer även att tala med Sven Åke Lundbäck som ju själv har ett mycket duktig pojke så det kanske skulle kunna bli något. Bergnäset har ju tidigare haft flera bra Vasalopslöpare med egen service etc. Och Sven-Åke vet givetvis hur man skall träna..

 

Till jo: Ett bra argument som jag inte tänkt på, det kan vara så att han får viss träning redan i jobbet. Jag skall kolla detta.

Jag har dessutom kontaktat ledningen för hans företag och försöker förhandla så att han kan träna en del även på arbetstid mot den reklam det ger om vi faktiskt lyckas med detta.....

 

Vad kan jag mer göra ?

Link to comment
Share on other sites

Angående att "få" träning under arbetstid så finns det ju ex på nutida skidåkare som jobbar i skogen med bla röjning (typ Myhlback, Svahn) och ett sådant arbete KAN nog vara en del i barmarksträningen SPECIELLT om det innefattar mycket överkroppsarbete eftersom man "naturligt" tränar benen så mkt i vardagen. Man bör dock vara uppmärksam på om arbetet verkligen ger nån konditionsträning dvs nån högre puls. är det så så är nog inte några månader på vår/sommar helt fel, för en långloppsåkare alltså, inte för en som siktar på VM/VC/OS.

 

Det klassiska att jobba som skogshuggare (manuelĺt) ger jag inte mycket för annat än i små doser, det sliter nå jävulsk med dom tunga lyften och att bära motorsågen och frågar du en utsliten 40-talist så har han inte något gott att säga om följderna av jobbet.

 

Angående hur mycket man kan jobba så vill jag bara säga att det är viktigareatt vara mer ledig under tävlingsäsongen när du reser runt och kanske jagar snö också, därtill så har du den mentala pressen/fokuseringen som tävlingssäsongen ger.

Link to comment
Share on other sites

[snip]

 

Vad kan jag mer göra ?

Om "Jobbar under jord" betyder Gällivare så borde han kontakta Gellivare Skidallians och eventuellt skidgymnasiet, Om det betyder Kiruna så borde han kontakta IFK Kiruna eller Jukkas IF. Det finns förhoppningsvis bra nog träningskompisar att hitta där.

 

Se till att han inte läser träningsdiskussionerna här...

Link to comment
Share on other sites

[Vad kan jag mer göra ?

Kontakta Tomas Alsgaard - som tydligen brukade 185 träningstimmar för att bli femma...

Summan i januari och februari eller!!.... 185h klassisk skidåkning la jag oxå ner ungefär från nov-feb men blev inte bättre än runt 100 men för den skull tränar jag inte bara nov-feb

Link to comment
Share on other sites

Maila gärna till Bengt Saltin för att få lite input. Det gjorde jag. Skrev en liten beskrivning om hur jag hittills tränat och sedan några specifika frågor om den fortsatta träningen.

Det var kul att få svar och tips från en sådan auktoritet.

 

Hans mailadress på rikshospitalet hittar du via google.

Link to comment
Share on other sites

Maila gärna till Bengt Saltin för att få lite input. Det gjorde jag. Skrev en liten beskrivning om hur jag hittills tränat och sedan några specifika frågor om den fortsatta träningen.

Det var kul att få svar och tips från en sådan auktoritet.

 

Hans mailadress på rikshospitalet hittar du via google.

Jättebra tips, det skall jag givetvis utnyttja. Jag återkommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Igen, tack för alla goda tips jag fått. Det verkar som att min skyddsling är mycket positiv till det stöd han fått även av er på skidforom, bl.a. Lejonet2 och jo.

Det senaste i ärendet är att vi nu även har direktkontakt med en Vasaloppssegrare som kommer att hjälpa oss med tips. Egentligen fantastiskt att det finns så generösa människor som trots sin outstanding storhet är villiga att dela med sig.

Men, jag hoppas att jag även får förmånen att hålla direktkontakt med dig Lejonet2 (som jag ännu inte känner till namn) och jo. Jag hoppas att även finn2 träder in på arenan. Tänk om vi skulle kunna matcha min adept åtminstone till tätgruppen i Vasaloppet, och varför inte som vinnare eller bland de allra främsta?

Min intuition säger mig att detta är möjligt eftersom han fortfarande har stora möjligheter att väsentligt utöka och skärpa sin träning och dessutom har han ännu inte fått möjlighet till egen service.

Nya tips ?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...