Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulsklocka, vilken ska man välja?


Antti

Recommended Posts

Jag har funderat ett tag på att köpa mig en ny pulsklocka med fler funktioner.

Anledningen till detta är att jag vill få koll på träningen och om den är effektiv.

 

Jag vill ha följande funktioner:

 

1. Pulsslag under hela passet som skall kunna följas upp i diagram på egen laptop senare.

2. Höjdmätare (där höjden visas i diagramform på datorn) som visar backarna man stiger upp för.

3. Kadensmätare och hastighetsmätare för cykel. Jag har börjat cykla denna säsong.

4. Eventuellt GPS, inget måste, men kul att veta sträckan man tillrygalagt.

5. Det gör inget om man kan ha klockan på sig till vardags också utan att den ser ut som en "jättekonstruktion" på armen. Dock inget krav.

 

Polar har ju en massa bra klockor, men det ingår inga kadensmätare osv i priset.

Dessutom har de löst kommunikationen med dator med en IR-lösning. Då blir man ev. tvungen att köpa till en USB-historia till klockan/datorn för att kunna överföra data till laptopen..

Verkar krångligt och DYRT blir det!!

 

Hur är det med GARMIN forerunner? Hur funkar denna klocka? Klarar den av alla kraven som jag har?

 

Finns det andra klockor som kan funka?

 

Det måste finnas fler "tekniknördar" som jag som har denna kunskap?

 

Tacksam för svar...

Link to comment
Share on other sites

Det är nog bara Polars och Suuntos värstingar (RS800 resp. T6) som täcker in dina behov idag. Båda har:

- barometrisk höjdmätning, ett måste för vettig höjdinfo

- gps-pod som tillbehör. Går ej att plotta koordinater då dom bara sparar hast/dist

- kan bäras hjälpligt på armen även utanför träning.

- kadens- och hastighetsmätare för cykel. Polar har även power

- lagring och analys av R-R-data. R-R är tiden mellan pulsslagen vilket har stor avspegling på vilken form kroppen är i och hur hårt träningspasset varit.

 

Jag har en Garmin F305 och den är en GPS med pulsfunktion. Inget man går runt med på armen och visar inte ens tiden om inte GPS:en är påslagen. Saknar barometrisk höjdmätare, R-R. Man får ut GPS-koordinaterna vilket gör att man kan plotta roliga kartbilder på sitt pass och se VAR man hade hög puls.

 

Nya F405 som kommer skall ha ett läge där man kan har den som klocka och är också mycket mindre än F305. Saknar barometrisk höjdmätare, R-R.

 

Sen finns det ytterligare en finsk klocka/träningsdator som heter FRWD. Den har både GPS, barometer och R-R. Problemet är att den ej kan användas för att ställa om saker i realtid eller som hjälp vid ett intervallpass.

 

Jag kommer att titta närmare på Suuntos kommande T6c. Den har allt som den gamla T6:an har + realtidsvisning av träningseffekt och EPOC.

Sen får man köpa till GPS-pod för skidåkning, FOT-POD för löpning och BIKE-POD för cykel. Täcker in det mesta men kostar skjortan...

 

(Oj, jag har nog varit insnöad på detta ett tag...)

(Edit: Stavfel)

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat ett tag på att köpa mig en ny pulsklocka med fler funktioner.

Anledningen till detta är att jag vill få koll på träningen och om den är effektiv.

 

Jag vill ha följande funktioner:

 

1. Pulsslag under hela passet som skall kunna följas upp i diagram på egen laptop senare.

2. Höjdmätare (där höjden visas i diagramform på datorn) som visar backarna man stiger upp för.

3. Kadensmätare och hastighetsmätare för cykel. Jag har börjat cykla denna säsong.

4. Eventuellt GPS, inget måste, men kul att veta sträckan man tillrygalagt.

5. Det gör inget om man kan ha klockan på sig till vardags också utan att den ser ut som en "jättekonstruktion" på armen. Dock inget krav.

 

Polar har ju en massa bra klockor, men det ingår inga kadensmätare osv i priset.

Dessutom har de löst kommunikationen med dator med en IR-lösning. Då blir man ev. tvungen att köpa till en USB-historia till klockan/datorn för att kunna överföra data till laptopen..

Verkar krångligt och DYRT blir det!!

 

Hur är det med GARMIN forerunner? Hur funkar denna klocka? Klarar den av alla kraven som jag har?

 

Finns det andra klockor som kan funka?

 

Det måste finnas fler "tekniknördar" som jag som har denna kunskap?

 

Tacksam för svar...

GF305 visar ganska dåliga värden för total stigning eftersom den går på lagrad data istället för att mäta tryckskillnaden (som polar). Däremot är Garmins absoluta höjdvärden mer rättvisande. punkt 5 går ju definitivt bort vad gäller GF305 också. Vad gäller ir kommunikationen så kan du ju köpa en usb ir-adapter på clas ohlsson för 99kr. Jag har ingen koll på om Garmin har kadensmätare, hastighetsmätare har den ju oavsett aktivitet.

 

Om inte utseendet eller storleken spelar någon roll är nog GF det bästa, framförallt om du vill kunna rita ut dina rundor på en karta efteråt. Själv tycker jag den helt enkelt är för stor för min del, väger dock inte särskilt mycket.

Link to comment
Share on other sites

Joo jag hade rätt, visst finns det duktiga idrottare/motionärer som gillar teknik på detta forumet...

 

Tack så hemskt mycket för hjälpen och tipsen!!

Jag ska nog kika närmare på Polars RS 800 i alla fall. Suuntos klockor är jag dåligt insatt i men en titt skadar aldrig.?

 

Tack också för tipset om clas ohlssons IR-adapter! Sparar en slant där i alla fall.

 

Det är roligare att träna när man har lite nya grejer, man får mer motivation.

Dessutom är det ju kul att se hur man förbättras på sina rundor oavsett om det gäller skidor, cykel eller löpning.

Link to comment
Share on other sites

Joo jag hade rätt, visst finns det duktiga idrottare/motionärer som gillar teknik på detta forumet...

 

Tack så hemskt mycket för hjälpen och tipsen!!

Jag ska nog kika närmare på Polars RS 800 i alla fall. Suuntos klockor är jag dåligt insatt i men en titt skadar aldrig.?

 

Tack också för tipset om clas ohlssons IR-adapter! Sparar en slant där i alla fall.

 

Det är roligare att träna när man har lite nya grejer, man får mer motivation.

Dessutom är det ju kul att se hur man förbättras på sina rundor oavsett om det gäller skidor, cykel eller löpning.

Äger själv en RS800 och köpte en till frun i födelsedagspresent nu i februari. Kan lugna dig med att numer ingår IR-porten som standard i RS800 klockan, behöver inte ränna på Classe Ohlsson med andr ord :)

 

Är mycket nöjd med min RS800 och det ända man eventuellt saknar är väl då GPS. Nu finns en GPS pod att köpa till men jag har förstått att man inte får ut kordinater ur den vilket gör att man inte kan plotta en karta efteråt. Det är ju synd och då tycker jag vitsen försvinner för distans får jag med fot podden. När jag åker skidor så är det ju i princip alltid på uppmätta banor så jag har inte sett behovet av distans där. Men man kan ju välja en RS800 med GPS istället för fotpodden när man köper och då är det ju löst så att säga.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Polar RS800G3 och den funkar perfekt, jag är mycket nöjd med den än sån länge. Tidigare hade jag en Suunto T3 men jag hade stora bekymmer med själva pulsmätaren, som är helt av plast. Ibland började den visa pulsen efter 15min och ibland vägrade den helt.Polars pulsmätare är mjukare och hittills i alla fall har jag inte haft några som helst problem. USB/IR-'sticka' ingick i priset.
Link to comment
Share on other sites

Det är nog bara Polars och Suuntos värstingar (RS800 resp. T6) som täcker in dina behov idag. Båda har:

- barometrisk höjdmätning, ett måste för vettig höjdinfo

- gps-pod som tillbehör. Går ej att plotta koordinater då dom bara sparar hast/dist

- kan bäras hjälpligt på armen även utanför träning.

- kadens- och hastighetsmätare för cykel. Polar har även power

- lagring och analys av R-R-data. R-R är tiden mellan pulsslagen vilket har stor avspegling på vilken form kroppen är i och hur hårt träningspasset varit.

 

Jag har en Garmin F305 och den är en GPS med pulsfunktion. Inget man går runt med på armen och visar inte ens tiden om inte GPS:en är påslagen. Saknar barometrisk höjdmätare, R-R. Man får ut GPS-koordinaterna vilket gör att man kan plotta roliga kartbilder på sitt pass och se VAR man hade hög puls.

 

Nya F405 som kommer skall ha ett läge där man kan har den som klocka och är också mycket mindre än F305. Saknar barometrisk höjdmätare, R-R.

 

Sen finns det ytterligare en finsk klocka/träningsdator som heter FRWD. Den har både GPS, barometer och R-R. Problemet är att den ej kan användas för att ställa om saker i realtid eller som hjälp vid ett intervallpass.

 

Jag kommer att titta närmare på Suuntos kommande T6c. Den har allt som den gamla T6:an har + realtidsvisning av träningseffekt och EPOC.

Sen får man köpa till GPS-pod för skidåkning, FOT-POD för löpning och BIKE-POD för cykel. Täcker in det mesta men kostar skjortan...

 

(Oj, jag har nog varit insnöad på detta ett tag...)

(Edit: Stavfel)

Tiden på GF305 kan man givetvis se utan att GPS:en är påslagen. Med GPS:en påslagen räcker batteriet enbart ca 10 h vilket knappt räcker för ett långpass;-), med GPS ej påslagen vet jag ej hur långt batteriet räcker men gissningvis veckotals men det är ju rätt ointressant. Kadensmätare finns som tillbehör. Men som sagt den är inget man går och bär på i vardagen vilket givetvis är en stor nackdel. Inte för att den känns så tung väger 79 gr mot normalt ca 50 utan mest för att den ser rätt klumpig och ful ut. Om man skall ut och träna/tävla måste man ju iof ändå ta med pulsbandet som väldigt få går och bär på i vardagen så risken att glmma den vid träning/tävling är ju inte så stor.

 

MEN om man som jag är barnsligt förtjust över att se exakt var du tränat på en karta direkt efter passet så finns det inte så många alternativ till GF305 till rimliga priser. Sen kan du med hjälp av GPS:en förutom att se exakta distanser oavsett sport, VAR du hade hög/låg puls&hastighet, ta mellantider baserat på positon om du tränar/tävlar (du slipper trycka på lap) , se var du är/ har varit under pågående pass, hitta tillbaka hem om du tränar på okänd ort och se hur lång tid det kommer att ta, tävla mot dig själv på samma runda, simulera ditt lopp efteråt mot medtävlande/ dig själv, kolla hastigheten momentant förutom när du åker skidor/rullskidor/cykel också när du kör bil åker tåg osv, osv

 

Nackdelen är väl att GF305 saknar barometrisk höjdmätare. Tycker dock den GPS-baserade fungerar så pass bra att jag är tveksam till att byta ut den till en enbart barometrisk som måste kalibreras hela tiden, en kombination vore bästa men jag tror inte ngn har det ännu. Under cykelträning har jag jämfört GF305 med en barometrisk och de visar rätt lika.

 

R-R kan jag inte bedöma värdet av men pulsslag per minut ger ju ändå mv av mellanrummet mellan pulslagen dvs en puls på 120 ger att det är en halvsekund mellan. Om man bedömer R-R går man alltså in och analyserar varje par av slag och letar efter avvikelser? Om man då skulle hitta saker som kan ge säkra indikationer på formen, överträning eller sjukdom så är det ju givetvis ovärderligt.

 

Men den ultimata träningsklockan är ju långtifrån uppfunnen än.

Förutom att den skulle se ut ungefär som en RS800 (inkl R-R) och ha GPS-funktioner minst som en GF305 så skulle den ha större skärm i färg och en kombinerad GPS/barometrisk höjdmätare. Laddning med solceller, Inbyggd mobil så medtävlande/tränare/support kan se var de befinner sig under loppet ( inkl puls) osv. Röststyrning skulle inte heller vara så dumt! Priset bör ju inte heller vara högre än idag ca 2500 kr.

Link to comment
Share on other sites

Men den ultimata träningsklockan är ju långtifrån uppfunnen än.

Förutom att den skulle se ut ungefär som en RS800 (inkl R-R) och ha GPS-funktioner minst som en GF305 så skulle den ha större skärm i färg och en kombinerad GPS/barometrisk höjdmätare. Laddning med solceller, Inbyggd mobil så medtävlande/tränare/support kan se var de befinner sig under loppet ( inkl puls) osv. Röststyrning skulle inte heller vara så dumt! Priset bör ju inte heller vara högre än idag ca 2500 kr.

Jag beställer en :), kan t.o.m tänka mig att betala det dubbla, 4995:-

Link to comment
Share on other sites

Men den ultimata träningsklockan är ju långtifrån uppfunnen än.

Förutom att den skulle se ut ungefär som en RS800 (inkl R-R) och ha GPS-funktioner minst som en GF305 så skulle den ha större skärm i färg och en kombinerad GPS/barometrisk höjdmätare. Laddning med solceller' date=' Inbyggd mobil så medtävlande/tränare/support kan se var de befinner sig under loppet ( inkl puls) osv. Röststyrning skulle inte heller vara så dumt! Priset bör ju inte heller vara högre än idag ca 2500 kr.[/quote']

Jag beställer en :), kan t.o.m tänka mig att betala det dubbla, 4995:-

Först skall den designas, delar skall testes, leverantörer utvärderas, nya tester osv. Så om du beställer nu kan du får den i augusti 2012.

Link to comment
Share on other sites

Rent prismässigt är ju helt klart GF 305 att föredra, tycker jag.

Jag har kollat på pricerunner m.fl. och det är ju helt överkomliga priser hos flera av leverantörerna.

Man ska nog inte köpa av små bolag som har fått dåliga recentioner tror jag så jag ska nog köpa av en "riktig svensk butik". Där kan man köpa GF 305:an för ca 2600 kronor + ev extrautrustning såklart. Inte så farligt tycker jag..

Den finns att köpa för under 2000, men det verkar lite riskabelt gällande leveranstider och vad händer om det blir strul med klockan senare?

 

Tack igen för alla tipsen!

Link to comment
Share on other sites

Vänta till GF 405 är släppt. På Marathon.se forum kan du läsa utförliga diskussioner om denna och jfr med 305:an. Finns även videosnuttar fr youtube där klockan demonstreras.

Det är möjligt att jag är helt knäpp, men jag hittar inte diskussionerna på MArathon.se om dessa två klockor.. Det hade varit intressant. Såg att 405:an har släppt nu, i alla fall på "Outdoor butiken"..

Jag såg snuttarna på You Tube. Intressant.

Link to comment
Share on other sites

Vänta till GF 405 är släppt. På Marathon.se forum kan du läsa utförliga diskussioner om denna och jfr med 305:an. Finns även videosnuttar fr youtube där klockan demonstreras.

Det är möjligt att jag är helt knäpp' date=' men jag hittar inte diskussionerna på MArathon.se om dessa två klockor.. Det hade varit intressant. Såg att 405:an har släppt nu, i alla fall på "Outdoor butiken"..

Jag såg snuttarna på You Tube. Intressant.[/quote']

HAn menar säkert på puls.se

står massor om det på den sidan, under löpning altså

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...