Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsupplägg


sowik

Recommended Posts

Hej

 

Jag sitter och försöker planera min träning det kommande året. Men det går inte så bra, därav mitt inlägg.

 

Jag åkte öppet spår i år (Söndag 8,5h) och vill nu satsa inför nästa års Öppet spår. Målet är att minska min tid till ca 6,5-7 timmar. Jag vet inte hur jag ska lägga upp min träning, tänkte i stora drag.

 

Jag kan inte springa så ofta på grund av problem med benhinnor, men rullskidor, cykling, simning och styrketräning är det som jag har tänkt.

 

Tränar nu ca 5-6 pass i veckan, varav styrketräning ca 3 ggr/vecka. Antalet pass per vecka kan gärna öka, men just nu vet jag inte riktigt hur jag ska öka dem (vilak typer av pass).

 

Undrar om jag kan få lite tips om hur jag kan lägga upp träningen under de kommande månaderna fram till Vasaloppet? Fördelning mellan styrke, kondition, intervall och distans träning.

 

MVH // Sofie

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på den tid du tar i anspråk till träning så kommer du att nå dina mål med råge. Vi utgår efter att du har 6 pass till förfogande och jag ger här ett förslag på upplägg som jag tror kan förbättra dig.

 

2 pass rullskidor, varav ett lugnt 2-2,5 timmarspass och ett pass med lite tuffare belastning (puls) på ca 50 min där du enbart stakar.

 

1 cykelpass lugnt, ex 2 timmar.

 

1 dag i badhuset. Simma i varierat tempo en timme. Så kallad fartlek.

 

2 styrketräningspass med olika upplägg, ett pass med cirkelträning där du kör med lätta vikter och hög puls och ett pass med tunga vikter och mera vila mellan.

 

Att variera är ju alltid roligare samtidigt som man tränar mera allsidigt. Ju närmare vintern och skidåkningen ju mera krut kan läggas på grennära träning d v s rullskidor, kanske även skidgång i backe.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle skippa simning och cykel helt om du ENBART ute efter ett bra VL-resultat.

Man blir bra på det man tränar.

Kör rullskidor så mycket du kan, mycket stakning, och stakintervaller i backe.

Åk så mycket skidor du kan när (om?) snön kommer, åk norrut på helgerna annars.

 

Kondition behövs - löpintervaller, då får du benträning också.

Rull-intervallerna ger också effekt på pumpen.

 

Styrka - Mage, rygg, armar. Tunga vikter.

Styrketräning har jag ingen erfarenhet av iofs, men utifrån vad jag hör och läser är maxstyrketräning det som förordas.

 

Mitt tips: Styrka 1x, löpintervall 1x (gärna mer om benen tål det), 2 rullintervaller,

och ett 3-timmars långpass på helgen.

Se till att överkroppspassen inte kommer i rad, bryt av med löp-pass / styrka för benen,

eller nån vilodag emellan ÖK-passen.

Variera gärna, efter 2 veckor kan du byta 2 intervallpass mot ett långpass t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle skippa simning och cykel helt om du ENBART ute efter ett bra VL-resultat.

Man blir bra på det man tränar.

Kör rullskidor så mycket du kan, mycket stakning, och stakintervaller i backe.

Åk så mycket skidor du kan när (om?) snön kommer, åk norrut på helgerna annars.

 

Kondition behövs - löpintervaller, då får du benträning också.

Rull-intervallerna ger också effekt på pumpen.

 

Styrka - Mage, rygg, armar. Tunga vikter.

Styrketräning har jag ingen erfarenhet av iofs, men utifrån vad jag hör och läser är maxstyrketräning det som förordas.

 

Mitt tips: Styrka 1x, löpintervall 1x (gärna mer om benen tål det), 2 rullintervaller,

och ett 3-timmars långpass på helgen.

Se till att överkroppspassen inte kommer i rad, bryt av med löp-pass / styrka för benen,

eller nån vilodag emellan ÖK-passen.

Variera gärna, efter 2 veckor kan du byta 2 intervallpass mot ett långpass t.ex.

Verkar vara ett bra upplägg! Men för mig så är det ett träningsupplägg för att komma bland de 500 bästa eller kanske 1000 på Vasloppet, dvs under 5 timmar ett "normalår" på Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle skippa simning och cykel helt om du ENBART ute efter ett bra VL-resultat.

Man blir bra på det man tränar.

Kör rullskidor så mycket du kan, mycket stakning, och stakintervaller i backe.

Åk så mycket skidor du kan när (om?) snön kommer, åk norrut på helgerna annars.

 

Kondition behövs - löpintervaller, då får du benträning också.

Rull-intervallerna ger också effekt på pumpen.

 

Styrka - Mage, rygg, armar. Tunga vikter.

Styrketräning har jag ingen erfarenhet av iofs, men utifrån vad jag hör och läser är maxstyrketräning det som förordas.

 

Mitt tips: Styrka 1x, löpintervall 1x (gärna mer om benen tål det), 2 rullintervaller,

och ett 3-timmars långpass på helgen.

Se till att överkroppspassen inte kommer i rad, bryt av med löp-pass / styrka för benen,

eller nån vilodag emellan ÖK-passen.

Variera gärna, efter 2 veckor kan du byta 2 intervallpass mot ett långpass t.ex.

Jag trodde som du tidigare, men har delvis ändrat min syn på att träna ensidigt. För att förebygga skador så bör kroppen byggas upp så allsidigt som möjligt.

 

Jag har i min bekantskap skidåkare som kommer topp 100-150 på Vasaloppet som vissa år inte åker en meter rullskidor förrän augusti-september. Tycker att det tar död på myten om att massor med rullskidor är helt nödvändigt, däremot är det en enorm fördel att åka en viss del rullskidor.

 

Har man en bakgrund av hård träning inom annan idrott så tror jag däremot på ditt upplägg, eftersom man då har bra grund vad gälelr kondition. Tror även att man bör träna mera grennära när hösten kommer.

 

Det är dessutom så pass individuellt att man måste pröva sig fram. På motionärsnivån är det viktigare att man trivs och står ut med sin träning, därför ger ofta en mera varierad träning mera träningssug.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sofie,

 

Jag har just gjort precis den resan du beskriver. Kapat ungefär så mycket mellan mitt första lopp (ÖS,2007) och det andra (VL,2008)

 

Att åka runt 8h klarar många på bara hyfsad allroundträning, och hyfsad skidteknik.

Ska man ned några h från den nivån så är det lätt att tänka att ”det här gav ju resultat förra gången så då kör jag bara more-of-the-same”. Men då är det risk att man når en nivå där det bara planar ut och då behöver passen bli mer sofistikerade inriktat på specifika kvaliteter.

 

Vilka kvaliteter behövs då för att åka fort mellan sälen och mora ?

Jo grovt förenklat handlar det om:

 

Distanstålighet

Högintensiva kvaliteter (tempo, syreupptag etc)

Styrka

 

Att försöka träna upp dessa samtidigt ger knappast bästa effekt. Varje övning bör istället fokusera på en av dessa kvaliteter och pressa kroppens gränser för den egenskapen.

 

Styrka byggs lämpligen genom tung belasting och ganska få reps.

 

När det gäller högintensiva kvaliteter finns jättemycket bra info att hämta från löpträning t.ex. på marathon.se där du kan läsa om ”tusingar” (löpintervaller 1000m) etc. Sedan kan du applicera liknande metodik på andra träningsformer, t.ex. rullskidor, roddmaskin, simning.

 

När det gäller distansträning finns många olika skolor om vad som är bäst. För egen del känns det inte lockande att lusa runt och stirra på en pulsklocka som vissa hävdar att det är jättebra. Hitta nåt som känns kul och motiverande nu i sommar. Gillar du att knata i fjällen gör det, men ta två stugor per dag och ta med vandringsstavar. Gillar du att vara ute i skärgården så ta kajaken. Själv ska jag springa mara och jag har nu roat mej med att töja gränserna för hur långt jag pallar att springa i snitt 5min/km-tempo.

 

Sedan från hösten kör du mer rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Jag har i min bekantskap skidåkare som kommer topp 100-150 på Vasaloppet som vissa år inte åker en meter rullskidor förrän augusti-september. Tycker att det tar död på myten om att massor med rullskidor är helt nödvändigt, däremot är det en enorm fördel att åka en viss del rullskidor.

...de har säkerligen en viss bakgrund som konditionsidrottare dårå...

 

Har man en bakgrund av hård träning inom annan idrott så tror jag däremot på ditt upplägg, eftersom man då har bra grund vad gälelr kondition. Tror även att man bör träna mera grennära när hösten kommer.

Jag kör själv ett liknande koncept, men det blir bara 3-4 ggr/vecka,

tycker det gett bra utdelning.

Jag närmar mej 50 år, har ingen bakgrund alls från idrott, alltså noll i kondition.

Jag började åka ÖS för 5 år sen, ett par år på runt 7 h,

efter detta körde jag mer intervallbetonad träning, löpning, rullskidor,

och "riktiga" skidor, åkte in under 6 h.

Jag kör mkt lite styrketräning (situps/dips), tycker det är skittråkigt,

borde kanske försöka öka detta.

Total träningstid: < 200 h, kom väl upp i 180 h i år, löpn/rull/skidor.

Har stått i led 3 ett par år nu, ligger mellan 5.30 - 6 h. Har väl inga jättehöga ambitioner

att ta mej längre fram, då måste träningsdosen ökas, vetetusan om jag har lust med det.

 

Det är dessutom så pass individuellt att man måste pröva sig fram. På motionärsnivån är det viktigare att man trivs och står ut med sin träning, därför ger ofta en mera varierad träning mera träningssug.

Håller helt och hållet med, det får inte bli ett måste träna, det ska vara kul !

Intervallpass är kul tycker jag, och så blir de ju inte så långa.

Link to comment
Share on other sites

Håller med myrstakaren, simningen och cyklingen är inte särskilt effektiv träning för att prestera så bra som möjligt på VL. Fokusera på grenspecifik träning som rullskidor, skidor men dessutom styrketräning och lite löpning. Även om VL är ett långlopp så ställer det höga krav på den maximala aeroba kapaciteten (kapacitet för fysiskt arbete med energiförbränning tillsammans med syre utan att mjölksyra ackumuleras i muskeln) som tränas mest effektivt i hög intensitet i intervallform, 80-90 % av maxpuls. Ett intervallpass bör innehålla åtminstone 20 minuters arbete i detta pulsintervall (ej inräknat vilan mellan intervallerna) för normaltränade. Vältränade klarar betydligt längre intensivt arbete, vilket behövs för att utveckla den aeroba kapaciteten ytterligare. Man kan gärna variera längden på intervallerna beroende på om man vill träna snabbhet, snabbuthållighet eller uthållighet. Man kan också gärna variera med att ibland köra enbart stakning på intervallerna och ibland leta upp backar där man får med frånskjut och diagonalåkning.

 

Håller också med om att långpass i 60-80% av maxpuls är tillräckligt att köra en gång i veckan, helst på rullskidor/skidor för att träna rätt muskler och energisystem (enzymer, mitokondrier etc.). Försök att leta upp terräng där man även kan använda frånskjut och t.o.m. diagonalåknining. Även om VL är platt så orkar inte så många utöver topp 50-åkarna att staka hela loppet, benen behövs! Men det är inte dumt att köra rena stakpass ändå.

 

Som myrstakaren säger så tränas styrka mest effektivt med mycket tunga vikter med 4-5 repetitioner i 3-6 set beroende på hur tränad man är. 8-12 repetitioner med lite lättare vikter kan riskera att bygga för stora muskler och bör kanske inte köras i alltför stor mängd. "Segstyrketräning" med ännu fler repetitioner ger ingen större styrkeutveckling utan förbättrar främst (snabb)uthålligheten, och denna träning är bättre att bedriva på grenspecifikt på rullskidor och skidor.

 

Myrstakarens program verkar bra som grund. För att få det ännu mer effektivt är det bra att under en period på några veckor fokusera hårt på t.ex. styrketräning och då byta ut vissa av de andra passen mot styrka. Styrka är lämpligt att bygga upp under sommar/höst, men måste underhållas hela året. Nästa period kan man fokusera på t.ex. snabbhetsintervallträning, och nästa kan man fokusera på t.ex. träningsvolym/långdistanspass osv.

 

När tävlingssäsongen närmar sig är det lämpligt att ersätta vissa aeroba intervallpass med anaerob träning, dvs mjölksyraträning i intervallet 90-100% av maxpuls som också bedrivs i intervallform. Den anaeroba kapaciteten är en färskvara som tar en dryg månad att bygga upp.

 

Har själv tränat enligt denna princip och det har gett väldigt bra resultat i förhållande till antal träningstimmar (ca: 200 h).

Link to comment
Share on other sites

Håller med myrstakaren, simningen och cyklingen är inte särskilt effektiv träning för att prestera så bra som möjligt på VL. Fokusera på grenspecifik träning som rullskidor, skidor men dessutom styrketräning och lite löpning. Även om VL är ett långlopp så ställer det höga krav på den maximala aeroba kapaciteten (kapacitet för fysiskt arbete med energiförbränning tillsammans med syre utan att mjölksyra ackumuleras i muskeln) som tränas mest effektivt i hög intensitet i intervallform, 80-90 % av maxpuls. Ett intervallpass bör innehålla åtminstone 20 minuters arbete i detta pulsintervall (ej inräknat vilan mellan intervallerna) för normaltränade. Vältränade klarar betydligt längre intensivt arbete, vilket behövs för att utveckla den aeroba kapaciteten ytterligare. Man kan gärna variera längden på intervallerna beroende på om man vill träna snabbhet, snabbuthållighet eller uthållighet. Man kan också gärna variera med att ibland köra enbart stakning på intervallerna och ibland leta upp backar där man får med frånskjut och diagonalåkning.

 

Håller också med om att långpass i 60-80% av maxpuls är tillräckligt att köra en gång i veckan, helst på rullskidor/skidor för att träna rätt muskler och energisystem (enzymer, mitokondrier etc.). Försök att leta upp terräng där man även kan använda frånskjut och t.o.m. diagonalåknining. Även om VL är platt så orkar inte så många utöver topp 50-åkarna att staka hela loppet, benen behövs! Men det är inte dumt att köra rena stakpass ändå.

 

Som myrstakaren säger så tränas styrka mest effektivt med mycket tunga vikter med 4-5 repetitioner i 3-6 set beroende på hur tränad man är. 8-12 repetitioner med lite lättare vikter kan riskera att bygga för stora muskler och bör kanske inte köras i alltför stor mängd. "Segstyrketräning" med ännu fler repetitioner ger ingen större styrkeutveckling utan förbättrar främst (snabb)uthålligheten, och denna träning är bättre att bedriva på grenspecifikt på rullskidor och skidor.

 

Myrstakarens program verkar bra som grund. För att få det ännu mer effektivt är det bra att under en period på några veckor fokusera hårt på t.ex. styrketräning och då byta ut vissa av de andra passen mot styrka. Styrka är lämpligt att bygga upp under sommar/höst, men måste underhållas hela året. Nästa period kan man fokusera på t.ex. snabbhetsintervallträning, och nästa kan man fokusera på t.ex. träningsvolym/långdistanspass osv.

 

När tävlingssäsongen närmar sig är det lämpligt att ersätta vissa aeroba intervallpass med anaerob träning, dvs mjölksyraträning i intervallet 90-100% av maxpuls som också bedrivs i intervallform. Den anaeroba kapaciteten är en färskvara som tar en dryg månad att bygga upp.

 

Har själv tränat enligt denna princip och det har gett väldigt bra resultat i förhållande till antal träningstimmar (ca: 200 h).

Jag instämmer i att rullskidor, vid sidan av stavträning, är den mest grennära diciplinen för träning för att bli bra på i skidåkning i allmänhet och långlopp i synnerhet.

 

Jag tycker dock själv (motionsåkare, led 2-3) jag har upplevt att allt för många "trevliga" rullskidspass under ett träningsår inte ger det resultat man har trott, skillnaden mellan 100 och 200 mil på rullskidor har för min del varit minimal och kanske beviset för mig på att man inte har använt träningstiden tillräckligt effektivt. Det året jag ändrade på min sommarträning och skar bort 50% av rullskidspassen till förmån för mycket löpning, tog jag ett kliv framåt som resultatmässigt.

 

För dig Sowik verkar väl dessa olika syner på träning vi pressenterar närmast förvirrande, men grunden är den samma. Det finns nästan lika många recept på framgång som människor. Träning är individuellt och man bör hela tiden förbättra det man är sämst på. Har du inte tränat så mycket tidigare så kommer du att märka goda resultat med den tiden du beskrev att du ska lägga ner.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Man kan alltså vänta med den anaeroba träningen (långpass) till sent på hösten, utan att det gör någon större skillnad? Detta eftersom den anaeroba kapaciteten bara tar en dryg månad att träna upp. Har jag förstått det rätt då?

Nä, tvärtom, ANaerob är träning där syretillförseln är otillräcklig, musklerna får inte tillräckligt syre, mjölksyran bildas.

Långpass körs (till största delen) aerobt, dvs ingen mjölksyra bildas.

Fast ibland vill man ju dra på en rökare i den där goa backen ;)

Link to comment
Share on other sites

Alla snackar tid och gren träning. Men maten då....

Det är minst lika viktig som träningen antar att dom flest tror sig äta nyttigt men så slänger man ner 6-8 öl/läsk på helgen. lr? så va några pass förgäves.

Jag tror helt klart på att man ska ha en allsidig träning inte bara grenspecifik.

Sen tror jag att gummiband är bra att dra i men förjävla tråkigt men man stärker psyket.

Man får väl dela in året i delar.

april-aug: lek (cykling, barfota löpning på stranden, simmning, klättra, styrketräning)

sep-okt: rullskidor, styrka, cykel

nov-dec: långpass rullskidor, mtb, löpning

jan-mars: intervall-träningar, tävlingar

 

Min bakgrund är som gymnast med 14h träning som mest i tonåren. tränar i dag 3h/v kör VL i led3. Mesta del av träningen är cykel och lite löpning. Rullskidor blir det nog bara 15mil

o 25-30mil skidor.

Link to comment
Share on other sites

Verkligen tack för alla inlägg. Känns lite lättare nu med att planera.

 

Kommer att ändra lite på min nuvarande styrketräning till lite mer tung träning med färre repetitioner. Har tidigare kört många repetitioner. Även lite mer fokusering på intervallträning än tidigare.

 

Än en gång tack !

MVH // Sofie

Link to comment
Share on other sites

Även om VL är platt så orkar inte så många utöver topp 50-åkarna att staka hela loppet, benen behövs! Men det är inte dumt att köra rena stakpass ändå.

Men Andreas... inte ska väl en "riktig skidåkare" behöva diagonala där vid infarten till Evertsberg där fotograferingen är? Det är ju ganska flackt. En liten bit bara där det väl knappast kan handla om mer än 1% motlut.

Skamgränsen går väl vid kickstak.

Du kanske behöver åka mer rullskidor under sommarhalvåret? :D

Nästa långpanna med olle så förväntas det att du dyker upp med offroad-rullisar.

Link to comment
Share on other sites

Verkligen tack för alla inlägg. Känns lite lättare nu med att planera.

 

Kommer att ändra lite på min nuvarande styrketräning till lite mer tung träning med färre repetitioner. Har tidigare kört många repetitioner. Även lite mer fokusering på intervallträning än tidigare.

 

Än en gång tack !

MVH // Sofie

Glöm inte bort att träna skidtekniken också. Det går att tjäna mycket tid och ansträngning med en förbättrad skidteknik. Skidförbundet har både böcker och DVD-film med inriktning på tekniken. Annars kan jag rekommendera att åka på ett Vasaloppsläger för att få lite hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Verkligen tack för alla inlägg. Känns lite lättare nu med att planera.

 

Kommer att ändra lite på min nuvarande styrketräning till lite mer tung träning med färre repetitioner. Har tidigare kört många repetitioner. Även lite mer fokusering på intervallträning än tidigare.

 

Än en gång tack !

MVH // Sofie

Glöm inte bort att träna skidtekniken också. Det går att tjäna mycket tid och ansträngning med en förbättrad skidteknik. Skidförbundet har både böcker och DVD-film med inriktning på tekniken. Annars kan jag rekommendera att åka på ett Vasaloppsläger för att få lite hjälp.

Men bland det bästa är ju som jag brukar säga, gå med i en klubb där dom har bra träning och teknikhjälp. Då får man råd om hur man skall åka, hur man skall träna och sen är det ju alltid rolig med andra likasinnande människor förstås. Nu finns ju kanske inte dessa bra klubbar överallt, men dom finns lite här och där.

Link to comment
Share on other sites

Även om VL är platt så orkar inte så många utöver topp 50-åkarna att staka hela loppet' date=' benen behövs! Men det är inte dumt att köra rena stakpass ändå.[/quote']

Men Andreas... inte ska väl en "riktig skidåkare" behöva diagonala där vid infarten till Evertsberg där fotograferingen är? Det är ju ganska flackt. En liten bit bara där det väl knappast kan handla om mer än 1% motlut.

Skamgränsen går väl vid kickstak.

Du kanske behöver åka mer rullskidor under sommarhalvåret? :D

Nästa långpanna med olle så förväntas det att du dyker upp med offroad-rullisar.

Hehe, nä jag körde nästan ingen rullskidåkning alls det året, vilket jag märkte av på Vasan:-) Blev väldigt mycket frånskjut och diagonal då. Sen var det ju kärvt före det året också, 5h 15min för 310 plats.

Link to comment
Share on other sites

Man kan alltså vänta med den anaeroba träningen (långpass) till sent på hösten' date=' utan att det gör någon större skillnad? Detta eftersom den anaeroba kapaciteten bara tar en dryg månad att träna upp. Har jag förstått det rätt då?[/quote']

Nä, tvärtom, ANaerob är träning där syretillförseln är otillräcklig, musklerna får inte tillräckligt syre, mjölksyran bildas.

Långpass körs (till största delen) aerobt, dvs ingen mjölksyra bildas.

Fast ibland vill man ju dra på en rökare i den där goa backen ;)

Ah, jag blandade ihop ANaerob och Aerob. Men långpassen kan man vänta med alltså?

Link to comment
Share on other sites

Även om VL är platt så orkar inte så många utöver topp 50-åkarna att staka hela loppet' date=' benen behövs! Men det är inte dumt att köra rena stakpass ändå.[/quote']

Men Andreas... inte ska väl en "riktig skidåkare" behöva diagonala där vid infarten till Evertsberg där fotograferingen är? Det är ju ganska flackt. En liten bit bara där det väl knappast kan handla om mer än 1% motlut.

Skamgränsen går väl vid kickstak.

Du kanske behöver åka mer rullskidor under sommarhalvåret? :D

Nästa långpanna med olle så förväntas det att du dyker upp med offroad-rullisar.

Gick igenom mina kort från Evertsberg, kom fram till att jag var snyggast 2004 med perfekt stakning med frånskjut, skulle ladda upp bilden och ha till mina inlägg, men den var på 29kb, fick vara max 20, försökte krympa bilden genom att klippa bort i fotoshop, blev mindre och 32kb. Hur gör jag?

Link to comment
Share on other sites

Jag va uppe i Orsa en helg i januari i år. Kursledare var Henrik Eriksson, Magnus Eriksson och Unni Ödegaard. I sammarbete med Bengt Hassis

Kan varmt rekommendera det lägret kostade typ 1500 + boende. Kansek va lite många deltagare men man fick bra tips på övningar för att förbättra tekniken. Åkte mycket utan stavar både uppför och utför. Video filmning mm.

Link to comment
Share on other sites

Även om VL är platt så orkar inte så många utöver topp 50-åkarna att staka hela loppet' date=' benen behövs! Men det är inte dumt att köra rena stakpass ändå.[/quote']

Men Andreas... inte ska väl en "riktig skidåkare" behöva diagonala där vid infarten till Evertsberg där fotograferingen är? Det är ju ganska flackt. En liten bit bara där det väl knappast kan handla om mer än 1% motlut.

Skamgränsen går väl vid kickstak.

Du kanske behöver åka mer rullskidor under sommarhalvåret? :D

Nästa långpanna med olle så förväntas det att du dyker upp med offroad-rullisar.

Hehe, nä jag körde nästan ingen rullskidåkning alls det året, vilket jag märkte av på Vasan:-) Blev väldigt mycket frånskjut och diagonal då. Sen var det ju kärvt före det året också, 5h 15min för 310 plats.

Då har vi svaret alltså: Lite rullskidor räcker "bara" till placering 310 och med mer rullskidor kan man t.ex. komma 129:a som då bör ha varit det föregående årets placering. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har i min bekantskap skidåkare som kommer topp 100-150 på Vasaloppet som vissa år inte åker en meter rullskidor förrän augusti-september. Tycker att det tar död på myten om att massor med rullskidor är helt nödvändigt, däremot är det en enorm fördel att åka en viss del rullskidor.

Kul med lite stöd för ens eget upplägg. Tror också på att köra varierad träning vår och sommar. Den egna nivån och ambitionen bör förstås är förstås avgörande och ligger man i elitklass så måste man säkert köra rullskidor från våren...

Link to comment
Share on other sites

Men Andreas... inte ska väl en "riktig skidåkare" behöva diagonala där vid infarten till Evertsberg där fotograferingen är? Det är ju ganska flackt. En liten bit bara där det väl knappast kan handla om mer än 1% motlut.

Skamgränsen går väl vid kickstak.

Du kanske behöver åka mer rullskidor under sommarhalvåret? :D

Nästa långpanna med olle så förväntas det att du dyker upp med offroad-rullisar.

Hehe' date=' nä jag körde nästan ingen rullskidåkning alls det året, vilket jag märkte av på Vasan:-) Blev väldigt mycket frånskjut och diagonal då. Sen var det ju kärvt före det året också, 5h 15min för 310 plats.[/quote']

Då har vi svaret alltså: Lite rullskidor räcker "bara" till placering 310 och med mer rullskidor kan man t.ex. komma 129:a som då bör ha varit det föregående årets placering. :)

Körde dock en del på snö under den vintersäsongen, och när jag kör rullskidor kör jag nästan alltid med varierad teknik, dvs såsom terrängen bjuder. Min poäng är lite den här: Visst är stakträning viktig för långlopp som exempelvis VL, men jag tror att många VL-åkare satsar alldeles för mycket på stakåkning och glömmer bort att lära sig en komplett skidteknik, dvs inklusive frånskjut och diagonal! Det är bara topp 50 på VL som orkar staka effektivt ett helt VL. Jag rekommenderar att träna diagonalåkning och frånskjut på rullisar, det är grymt bra balansträning, gärna utan stavar också! Balans är kärnan till en god teknik och god åkekonomi!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...