Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsupplägg


sowik

Recommended Posts

Min poäng är lite den här: Visst är stakträning viktig för långlopp som exempelvis VL, men jag tror att många VL-åkare satsar alldeles för mycket på stakåkning och glömmer bort att lära sig en komplett skidteknik, dvs inklusive frånskjut och diagonal! Det är bara topp 50 på VL som orkar staka effektivt ett helt VL. Jag rekommenderar att träna diagonalåkning och frånskjut på rullisar, det är grymt bra balansträning, gärna utan stavar också! Balans är kärnan till en god teknik och god åkekonomi!

Exakt så som jag säger. Man måste åka varierad teknik av flera orsaker. För hur kul blir träningen att bara staka, det skall ju vara roligt att träna också. Träning på rullskidor med varierad teknik precis som på snö blir ju rolig träning. Och effektiv!

Link to comment
Share on other sites

Min poäng är lite den här: Visst är stakträning viktig för långlopp som exempelvis VL' date=' men jag tror att många VL-åkare satsar alldeles för mycket på stakåkning och glömmer bort att lära sig en komplett skidteknik, dvs inklusive frånskjut och diagonal! Det är bara topp 50 på VL som orkar staka effektivt ett helt VL. Jag rekommenderar att träna diagonalåkning och frånskjut på rullisar, det är grymt bra balansträning, gärna utan stavar också! Balans är kärnan till en god teknik och god åkekonomi![/quote']

Exakt så som jag säger. Man måste åka varierad teknik av flera orsaker. För hur kul blir träningen att bara staka, det skall ju vara roligt att träna också. Träning på rullskidor med varierad teknik precis som på snö blir ju rolig träning. Och effektiv!

Skåningen, skönt att höra att det finns fler som förstått att längdåkning är mer än bara stakåkning! Hoppas fler VL-åkare tar till sig det, det blir som du säger både roligare och ger bättre resultat.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen, skönt att höra att det finns fler som förstått att längdåkning är mer än bara stakåkning! Hoppas fler VL-åkare tar till sig det, det blir som du säger både roligare och ger bättre resultat.

Kan bara instämma genom att citera mig själv från en annan tråd:

...ett pass utan att jobba med stakmusklerna är inte bortkastat.

 

Även fast VL är ett utpräglat staklopp så kan ben-åkningen ändå vara mycket utslagsgivande (faktiskt oavsett vilken nivå du befinner dej på). Några exempel:

 

# ÖS 2007: Hade tränat ganska stakinriktat och hade säkert orkat staka på alla flacka partier om det hade varit medelsnabba förhållanden och då gått ned emot 7h. Men det blev snöfall, kraftig motvind på myrarna och drivsnö i spåren. Fixade helt enkelt inte att hålla "styrfart" med stakningen under sådana förhållanden. Så det blev väldigt mycket mer benåkning än vad jag var förberedd på. Åkte in på 7:56. Totalslut i lår/säte sedan Risberg.

 

# VL 2008: Mycket bättre tränad i alla aspekter. Låg på placeringar runt 2300 vid de olika kontrollerna. Orkade staka lika mycket som alla andra på den nivån. Men på stakpartierna var det ju bara att "ställa in skidorna" i det snabba spåret där man inte bestämde farten själv. Så paradoxalt nog blev stakningen inte särskilt utslagsgivande. Det var i backarna som placeringar vanns/tappades.

 

# Snackade med en topp10-åkare och han bedyrade att på den nivån är det väldigt viktigt att kunna spara energi genom stor diagonalåkning i den terrängen då det är relevant.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...