Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

klassikern sub16


Bengt_r

Recommended Posts

Är det någon i Göteborg som skulle vilja vara med på en satsning mot att pressa lite tider på klassikern? Jag hade tänkt en totaltid på <16 timmar (vasaloppet <5 h, vätternrundan <8 h, vansbrosimmet<45 min, lidingöloppet <2.15h). Är det någon här som har erfarenhet av en liknande satsning och kan dela med sig av lite tips? Jag behöver öka träningsdosen, och det skulle vara trevligt med några entusiastiska klassikerkompisar att träna med.
Link to comment
Share on other sites

Imponerande, du är betydligt starkare än mig, och ser ju ut att kunna flyta in under 15 h. I år är jag mest med för att lära av loppen då jag inte gjort klassikern tidigare, Jag har inlett med öppet spår på 5:50, och Vättern på 9:05, och siktar på att gå under 18 h i år, vilket du ju verkar kunna göra i sömnen. Men jag har inte tränat särskilt hårt, och till nästa år ska det bli ändring på det, och det skulle vara kul att få med sig någon på "satsningen". Men du är ju flera klasser bättre.
Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att höra om hur du resonerar när det gäller träningsupplägg för att sänka från ÖS på 5:50 till under 5?

Jag siktar på kapning i samma storleksordning, fast då med mer fokus på placeringar i.st.f. tid. På VL då.

Men hoj och badning sysslar jag inte med.

 

Såg du rullskidåkaren totte förresten ?

Vilken hjälte!

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte årets öppna spår på måndagen och då var det ju oförskämt bra före, så jag inser att jag måste vara betydligt bättre förberedd till nästa gång för att klara mitt mål. Till årets lopp körde jag 2-3 rullskidspass i veckan från och med mitten av januari, och mitt längsta pass innan var ca. 4 mil. Eftersom vasaloppet troligen är det enda skidlopp jag kör är det ju bara att fokusera på stakträning. Jag har tänkt plocka fram rullskidorna efter lidinglöloppet i september och köra 3-4 pass/vecka och fokusera mer på långpass. Något jag också ska göra är mycket sitt-ups så jag slipper kramp i magen som jag drabbades av i årets lopp. Förhoppningsvis blir snösituationen också lite bättre i södra sverige i år.

 

Tyvärr missade jag Totte, och jag skulle aldrig ens tänka tanken att göra om hans bravad.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag misstänkte att det var i snabbföre du åkt ÖS på 5:50 så att det skulle kunna vara jämförbart med mina 6:18 från led 5 i årets nysnö-VL.

Ifall du fixar LL i höst på 2:15 har du nog benstyrka och "flås" (syreupptag, hjärta/lungor) som räcker till men glöm inte bort att underhålla dessa kvaliteter så att du inte tappar. Dessutom är det skillnad på att köra benträning på ett kortare pass och att komma till lundbäcksbackarna, Gopshus, Hökberg etc med tömda glykogendepåer och DÅ behöva dra på med benen. Därför tänkte jag inför nästa VL testa att köra lite backintervaller, löpning eller frånskjut på rullskidor, som man slänger in i slutet av t.ex. ett 3h stakpass.

Magträning är aldrig fel och själv gillar jag att hänga i en stång (chins-räck) och häva upp kroppen så att man nuddar stången med tårna. Tränar mage och skuldror (lats) på samma gång.

Link to comment
Share on other sites

Beundrar er triathleter och multisportare som samtidigt också åker skidor. Efter VL satsade jag på att klara VR på under 10 och klarade 9,06 men nu känner jag det verkligen som om (rull)skidåkningen och styrketräningen är kraftigt försummade. Skulle aldrig varken fysiskt, psykiskt eller tidsmässigt hinna med att simma och springa också. Möjligen skulle jag kunna klara hela klassikern <20 med dryga 1.30 på simningen och gå runt LL på dryga 4 timmar eftersom jag pga av skador inte kan springa på ålderns höst. Som ung orienterare skulle jag förmodligen sprungit LL på nedåt 2 - 2.15 h men å andra sidan tog VL 7 och VR 11 timmar på den tiden. VR på rullskidor är jag mer sugen på!
Link to comment
Share on other sites

Sprang lidingö på 2.09, vasan i skitföret i år på 4.42 vättern 7.30, simma är jag värdelös på och tränar det inte så jag får nog bröstsimma 3km.. men ska nog klara under 16 ändå,

 

Tränar själv lite olika i perioder.. april maj juni, mycket cykel, nått löppass och ett rullpass i veckan + styrka, mot hösten mer rullskidor,löp mindre eller ingen cykel, på vintern tränar jag klassikt och skejt 80/20 i % ungefär. Rätt många timmar på årsbasis dock, så inget för barnföräldeern kanske

Link to comment
Share on other sites

För oss dödliga utan VM-guld känns dina tider, Nick, brutala. Att fullständigt krossa (dom för oss amatörer) magiska sub8 och köra vasan så fort i dåligt före är ju något man bara kan drömma om. Men om du vill fixa en hyfsad simtid är det ju så att simning nästan enbart handlar om rätt teknik. På följande sida finns det dvd med simteknik där man mer eller mindre kan lära sig frisim på en helg:

http://www.totalimmersion.net/products-dvds.html

men du kanske inte bryr dig så mycket om simningen, men du har ju sannerligen potential att göra en oslagbar klassikertid, speciellt om det skulle vara snabbföre i vasan.

Link to comment
Share on other sites

VM-guld har jag iof inte, DM guld i skidor från ungdomsår däremot och stort träningsflit :-), Är som sagt rätt allround utan att vara superelit på nått.

Däremot simning har jag aldrig tränat, skulle varit kul att lära sig crawl men tror det blir tajt till årets simning, ska försöka få nått simpass iaf. men det blir nog ingen bra tid där.

 

Står i motionärsled oxå, skulle väl anmält sig i tävlingsklassen om man ska simma riktigt fort antar jag?

Link to comment
Share on other sites

Dessutom är det skillnad på att köra benträning på ett kortare pass och att komma till lundbäcksbackarna, Gopshus, Hökberg etc med tömda glykogendepåer och DÅ behöva dra på med benen. Därför tänkte jag inför nästa VL testa att köra lite backintervaller, löpning eller frånskjut på rullskidor, som man slänger in i slutet av t.ex. ett 3h stakpass.

Magträning är aldrig fel och själv gillar jag att hänga i en stång (chins-räck) och häva upp kroppen så att man nuddar stången med tårna. Tränar mage och skuldror (lats) på samma gång.

Dina förslag på träning ser bra ut, och jag ska försöka bruka dom. Vi ser ju att ligga på samma nivå och ambitioner, så jag tar tacksamt emot tips, och det kan ju vara kul att ha lite koll på varandra framöver.

Min skidbakgrund är att jag åkte lite när jag var ung <15 år (inga tävlingar direkt, förutom km o.s.v) , men har inte åkt mycket sedan dess mest p.g.a snöbrist, men jag har alltid hållit igång med löpning, så en hyfsad grundkondition och en acceptabel skidteknik finns. Det är ju rullskidor som gäller när man bor i Göteborg, och en av dom stora utmaningarna inför VL som jag ser det är ju också att inte bli nerpsykad av allt vallasnack.

Link to comment
Share on other sites

Nick, du behöver inte frisim för en hyfsad tid på Vansbro!

 

På det veckor som är kvar rekommenderar jag att du satsar på att att köra några lite längre bröstsimpass (30 minuter eller så), plus att du låter någon hyfsat simkunnig se dig simma o tipsa dig om ett effektivt o vilsamt bröstsim.

 

Jag har som ren simamatör utan mer än 10 - 20 timmars simträning per säsong flera gånger bröstsimmat Vansbro på låga 50. Det har nog tagit mig ett halvår av frisimsträning innan jag är lika snabb på frisim som på bröstsim på sträckor över 100 meter.

 

Du bör fundera allvarligt på en tunn våtdräkt MED KORTA BEN. Långa ben gör att du inte får ner benen i vattnet tillräckligt för effektiva bentag = tappad fart i bröstsim. En välsittande våtdräkt utan armar o med korta ben gör kanske inte bröstsim snabbare, men lite varmare.

 

Med lite simcoaching gör du säkert en bit under en timme med bröstsim, om förhållandena (=strömmen i Vanån) är normala!

Link to comment
Share on other sites

VM-guld har jag iof inte, DM guld i skidor från ungdomsår däremot och stort träningsflit :-), Är som sagt rätt allround utan att vara superelit på nått.

Däremot simning har jag aldrig tränat, skulle varit kul att lära sig crawl men tror det blir tajt till årets simning, ska försöka få nått simpass iaf. men det blir nog ingen bra tid där.

 

Står i motionärsled oxå, skulle väl anmält sig i tävlingsklassen om man ska simma riktigt fort antar jag?

Elit eller inte, att stå bland dom 10 första i resultatlistan efter vätternrundan imponerar i alla fall på mig!

Link to comment
Share on other sites

VM-guld har jag iof inte' date=' DM guld i skidor från ungdomsår däremot och stort träningsflit :-), Är som sagt rätt allround utan att vara superelit på nått.

Däremot simning har jag aldrig tränat, skulle varit kul att lära sig crawl men tror det blir tajt till årets simning, ska försöka få nått simpass iaf. men det blir nog ingen bra tid där.

 

Står i motionärsled oxå, skulle väl anmält sig i tävlingsklassen om man ska simma riktigt fort antar jag?[/quote']

Elit eller inte, att stå bland dom 10 första i resultatlistan efter vätternrundan imponerar i alla fall på mig!

Håller med, ruggigt imponerande. Nick, vem drog mest i tätklungan på VR i år, inte Sven-Åke Nilsson ryktas det men kanske Bernt Johansson eller du själv?

 

Till Bengt_r har jag ett tips: kör rullskidstävlingar i höst.

 

Cupschema 2008

2008-08-23 Alliansloppet, 56 km, Trollhättan/Vänersborg

2008-09-20 Aleloppet, 16 km, Ale

2008-10-19 Landvetterrundan, 15 km, Landvetter

2008-11-02 Rollsborundan, 20 km, Rollsbo Industriområde/Kungälv

 

+ Antenrundan 30/8 och säkert fler tävlingar i VästSverige

 

Dels bra att få upp tempot och dels lär du träna mer rullskidor som förberedelse.

Link to comment
Share on other sites

VM-guld har jag iof inte' date=' DM guld i skidor från ungdomsår däremot och stort träningsflit :-), Är som sagt rätt allround utan att vara superelit på nått.

Däremot simning har jag aldrig tränat, skulle varit kul att lära sig crawl men tror det blir tajt till årets simning, ska försöka få nått simpass iaf. men det blir nog ingen bra tid där.

 

Står i motionärsled oxå, skulle väl anmält sig i tävlingsklassen om man ska simma riktigt fort antar jag?[/quote']

Elit eller inte, att stå bland dom 10 första i resultatlistan efter vätternrundan imponerar i alla fall på mig!

Håller med, ruggigt imponerande. Nick, vem drog mest i tätklungan på VR i år, inte Sven-Åke Nilsson ryktas det men kanske Bernt Johansson eller du själv?

 

Till Bengt_r har jag ett tips: kör rullskidstävlingar i höst.

 

Cupschema 2008

2008-08-23 Alliansloppet, 56 km, Trollhättan/Vänersborg

2008-09-20 Aleloppet, 16 km, Ale

2008-10-19 Landvetterrundan, 15 km, Landvetter

2008-11-02 Rollsborundan, 20 km, Rollsbo Industriområde/Kungälv

 

+ Antenrundan 30/8 och säkert fler tävlingar i VästSverige

 

Dels bra att få upp tempot och dels lär du träna mer rullskidor som förberedelse.

Bernt stod inte så mycket för dragjobbet direkt, men det var 2 "gamlingar" som var riktigt vassa en med veterannummerlapp och "Kelly" kläder som jag trodde var Sven-Åke Nilsson men det kanske var nån annan, Jan Karlsson Ystad tror jag den andra var eller om jag blandat ihop det. Själv "snurra" jag med en hel del i perioder och tog det lite lugnare emellanåt, men försökte ligga bland dom 10-20 första hela tiden från jönköping, kan inte säga att jag drog mest men absolut inte minst heller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...