Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Roberto Vacchi tar över Glid


Mario

Recommended Posts

Äntligen !

 

Tidningen behöver ett rejält lyft och förhoppningsvis närmar den sig Runners World i stil. Glid har hittills kännts som att den till 90% vänder sig till Moster Hulda som gillar att åka på Söndagar med apelsinstopp. Absolut inget fel i att åka skidor på Söndagar med apelsinstopp men ingenting som jag attraherats av att läsa om ;) Jag har vid något tillfälle gett lite tips om vad jag skulle vilja läsa om i tidningen. Detta mottogs inte direkt väl utan man gick genast i försvarfställning och menade att nivån på reportagen skulle anpassas efter "den stora massan". Idiotisk inställning, typ, för en facktidskrift läses ju knappast av den stora massan............

 

Mer seriösa tester, reportage från coola skidplatser, initierade berättelser från världscupen, nya prylar på G mm. Då blir jag prenumerant.

 

Tänk om sedan Springtime Travel kunde arrangera ett "Training Camp" likt det löpar Camp dom har i Portugal!!!!

Link to comment
Share on other sites

Kul, glid har väl varit bra men inget för en som redan är insatt i allt. Hoppas bara att dom kan distansera sig från förbundet och deras "officiella" skribenter/journalister som huserat i Skidsport/Ski&Board. Kadens är ju hyfsat bra men RW tuggar ju om samma sak igen och igen.
Link to comment
Share on other sites

Kul, glid har väl varit bra men inget för en som redan är insatt i allt. Hoppas bara att dom kan distansera sig från förbundet och deras "officiella" skribenter/journalister som huserat i Skidsport/Ski&Board. Kadens är ju hyfsat bra men RW tuggar ju om samma sak igen och igen.

Kan hålla med om en hel del upprepningar på temat i RW. Kanske man skulle gå ner i antal utgivningar/år!?

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen borde RW göra det men kanske ligger förklaringen i att löpning är en kanske okomplex sport inte minst sett till teknik(mot längd) och material(där finns det ju sjukt mkt i både längd och cykel). I senaste RW var det ju en intervju med Kalla som var sådär halvbra, men lite mera djup kan ju önskas. Sen har vi ju skotesterna där man knappt inte yppar ett kritiskt ord längre.

 

Men som sagt en bra längd tidning borde ju ha en marknad i Norge också, finns de en sådan där redan?

Link to comment
Share on other sites

Sen har vi ju skotesterna där man knappt inte yppar ett kritiskt ord längre.

Här har vi nog grundproblemet för specialtidningar i brancher som ändå är rätt små. Upplagan blir relativt liten så man är helt i händerna på annonsörer. Tyvärr är andra annonsörer än branchknutna inte direkt villiga att annonser. Kvar blir då en begränsad skara företag som du då hamnar i en form av beroendeställning till. Det är då lätt att inte sticka ut hakan och kritisera utan man blir väl diplomatisk. Som i skotesterna.

 

Men vi håller tummarna för att Glid lyfter sig ett par nivåer så får vi ta det där ifrån :)

Link to comment
Share on other sites

Så är det absolut StefanS. Jag har ju faktist retat mig inte så lite på det dom skrivit om vallor i Glid och dom gånger man har haft med några proffs(yrkes)vallare. Det har varit precis inget av substans som ens har kunnat hjälpt den nyaste amatören än mindre den som kan något. Det bisarra är att det som Pölder och Magnar har skrivet för sina butiker är bra mycket mera informativt.

 

Ett sätt att lösa det vore kanske att knyta personer till sig med kunskap/status på en sådan nivå att generalagenterna inte "kan" gnälla. Tyvärr så går det ju inte med Magnar för även om han kan besitta två heltidsjobb så är han ju vallafabrikant också. Kanske är det så att längdvärlden(i Sverige) är så liten att alla som kan något är mer eller mindre upptagna, om än med lite affärer på sidan om.

 

Men hur svårt kan deta vara att skriva att: Blå Extra funkar bra i -3 till -10 äldre snö och hårda spår, i andra fören finns det bättre alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi har indentifierat grundproblemet. Återstår att finna lösningen ;)

 

Jag vill tro att om man som skribent är logisk och seriös så kan man säga "bu eller bä" om produkter utan att stöta sig med en leverantör/tillverkare. Kritik som är underbyggd ska man ta åt sig. Problemet är väl just att hitta dessa skribenter som dels besitter en viss status och självfallet även en stor portion av kunskap. Vi har en förmåga att många gånger mer se till status än till kunskapen. Säger Majbäck att det är si så sväljer vi det. Därmed inte sagt att Christer besitter gedigna kunskaper men i och med hans status så får vi blå ögon.

Ett annat lysande exempel var väl Kuzmin som man väl får säga hade en "antistatus" och därmed idiotförklarades hans teser. Vi kan alla nu se att det låg mycket i vad han sa. Han hade en kunskap men ingen status därmed inte lika intressant att lyssna till. Typ.

 

Nu kan ju en skribent med goda kunskaper skaffa sig en status. Det är det vi får hoppas på :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi har indentifierat grundproblemet. Återstår att finna lösningen ;)

 

Jag vill tro att om man som skribent är logisk och seriös så kan man säga "bu eller bä" om produkter utan att stöta sig med en leverantör/tillverkare. Kritik som är underbyggd ska man ta åt sig. Problemet är väl just att hitta dessa skribenter som dels besitter en viss status och självfallet även en stor portion av kunskap. Vi har en förmåga att många gånger mer se till status än till kunskapen. Säger Majbäck att det är si så sväljer vi det. Därmed inte sagt att Christer besitter gedigna kunskaper men i och med hans status så får vi blå ögon.

Ett annat lysande exempel var väl Kuzmin som man väl får säga hade en "antistatus" och därmed idiotförklarades hans teser. Vi kan alla nu se att det låg mycket i vad han sa. Han hade en kunskap men ingen status därmed inte lika intressant att lyssna till. Typ.

 

Nu kan ju en skribent med goda kunskaper skaffa sig en status. Det är det vi får hoppas på :)

Stefan, jag anser att du gör en ovanligt träffsäker analys och med bra exempel. Jag tror DU SJÄLV skulle bli en utmärkt sådan skribent men jag vet ju att du har har andra viktiga saker för dig så det går väl inte att föreslå ?

 

Jag gillar även Lejonet2:s slutkläm. Varför kan inte en tidning som glid, sportaffärer, etc. tala om sådana självklara saker t.ex. till vanliga motionärer ? Och även att stålsickling fungerar utmärkt ,åtminstone för motionärer men tydligen även för många sk. elitmotionärer och möjligen även högre upp när denna teknik ytterligare optimerats (vilket ju håller på att ske).

JAG är optimistisk att tro att den som först gör det kommer att vinna mycket i status och dessutom ta stora marknadsandelar av konkurrenterna. Jag har själv förslagit detta, dvs. att de även skall informera om enkla sanningar om vallning och tillföra dessa nya tekniker till sitt utbud, till känd vallatillverkare, men hittills utan respons.

Men det måste komma, vi får väl se vem som först vågar....

Och detta om något skulle gynna den vanlige motionären.

 

Men tur att vi har detta forum där det kan framföras "sanningar" (som inte framförs i dessa media, sportaffärer, "statuspersoner", tomtar etc.) och som därmed också kan utsättas för berättigad kritik och analys (tom. av anonyma nicks).

** Vi kanske skulle ge ut en egen tidning ?

Jag tror faktiskt den snabbt skulle skulle bli mycket popular.

Jag anser t.ex. att delar av det material som finns på skidforum skulle i omarbetat skick vara mycket intressant för en betydligt bredare läsekrets.

Link to comment
Share on other sites

Absolut mycket material på forumet som kan sammanställas och ges ytterligare användning. Det tyckte i alla fall Marcus Leijon för han skrev en uppsats i sin utbildning om skidglid och hämtade material härifrån (med viss konsultation från min sida avs polymertekniska aspekter). Jag hade hoppats att han skulle väva ihop mer med egna personliga erfarenheter som elitåkare men jag tyckte inte det var så mycket sådant dock utöver sådant som är känt mera allmänt. Marcus var en av dem som lyckades pricka rätt med ruggat senast och hade uppenbarligen kalaslagg eftersom han bara hade 8 pers före sig till Mora.

 

Att ge ut en tryckt tidning och få den till en bärkraftig affär är kanske lite mer utmanande. Allting finns ju redan här gratis, sökbart och interaktivt.

Link to comment
Share on other sites

Absolut mycket material på forumet som kan sammanställas och ges ytterligare användning. Det tyckte i alla fall Marcus Leijon för han skrev en uppsats i sin utbildning om skidglid och hämtade material härifrån (med viss konsultation från min sida avs polymertekniska aspekter). Jag hade hoppats att han skulle väva ihop mer med egna personliga erfarenheter som elitåkare men jag tyckte inte det var så mycket sådant dock utöver sådant som är känt mera allmänt. Marcus var en av dem som lyckades pricka rätt med ruggat senast och hade uppenbarligen kalaslagg eftersom han bara hade 8 pers före sig till Mora.

 

Att ge ut en tryckt tidning och få den till en bärkraftig affär är kanske lite mer utmanande. Allting finns ju redan här gratis, sökbart och interaktivt.

Mycket intressant information. Och tänka sig att tom. nummer 9 på årets Vasalopp läser på vårt forum och dessutom utnyttjar något i sin utbildning av det som skrivs där. Och att du McHammer har denna kontakt, det gör det hela ändå mera intressant .....

Vad och var studerar Marcus ?

Det kanske tom. är så att många fler än åtminstone jag anade (de flesta ?) även bland de 100 bästa faktiskt läser då och då på vårt forum ? Att flera gör det vet vi ju numera med säkerhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lättlurad som man är så tecknade jag en prenumeration. Första numret kom för några dagar sedan.

Laguppställningen (redaktionen) är mycket intressant med utgångspunkt från resonemanget om kunskap och status eller vad sägs om bl.a. följande:

 

Träning&teknik: Emelie Öhrstig

Träning&tester: H-C Holmberg

Kost&hälsa: Stig Mattsson

 

I varje nummer ges ett träningsprogram för Vasaloppet för tre olika kategorier åkare - nybörjare, 6-timmarsåkare och elitmotionärer (topp-300). Oskar Svärd ligger bakom detta.

 

Fyra ganska tunga namn m.a.o. :)

 

Mitt första utlåtande:

Tidningen är lite tunn men den innehållsmässiga kvaliteten är hög.

Link to comment
Share on other sites

Vi får väl vänta och se hurdan tidningen blir och då är det väl bättre att ge synpunkterna direkt på Glids Forum. (fast jag måste medge att detta är ett intressant o lättsamt forum)

Apropå tester: Tester i Vasalöparen är helt intetsägande, allt är ju bra, ingen vågar/får sticka ut och säga att denna produkt är kass. Tänk om jag vore testperson på Crafts underkläder och det stod: Äcklig, kliande o alldeles för varm, känns som jag fått ohyra på kroppen. Det är en omöjlighet för då skulle Craft dra tillbaka sin annonsering i tidningen. Därför om man skall kunna göra oberoende tester av idrottsprodukter får inte tidskriften vara beroende av produktfirman annonsering.

Link to comment
Share on other sites

Ska kolla i glid snart.

 

Hittade en RW skoöversikt från 2004, dom dissar några modeller. Vasalöparen är patetisk, så långt från journalistik man kan komma. Borde vara försedd med varning för reklam maskerad som tidning. Faktum är att diskussionen hos dom som gör den brukar vara av typen "nu måste vi hålla oss väl med alla (sponsorer)"

Link to comment
Share on other sites

Vi får väl vänta och se hurdan tidningen blir och då är det väl bättre att ge synpunkterna direkt på Glids Forum. (fast jag måste medge att detta är ett intressant o lättsamt forum)

Apropå tester: Tester i Vasalöparen är helt intetsägande, allt är ju bra, ingen vågar/får sticka ut och säga att denna produkt är kass. Tänk om jag vore testperson på Crafts underkläder och det stod: Äcklig, kliande o alldeles för varm, känns som jag fått ohyra på kroppen. Det är en omöjlighet för då skulle Craft dra tillbaka sin annonsering i tidningen. Därför om man skall kunna göra oberoende tester av idrottsprodukter får inte tidskriften vara beroende av produktfirman annonsering.

Delar helt din uppfattning om Vasalöparens "tester". Man kan lika gärna läsa tillverkarnas egna små foldrar.

 

Men jag vill nog ändå tro att man fortfarande kan ha ex Craft som stor annonsör och samtidigt ta fram eventuella problem med deras produkter. Man kan väl förvisso inte använda ord som "kass, äcklig, ohyra" mm ;)

Om man har flera testpersoner (vilket man förståss borde ha) och samtliga får samma upplevelse så kan man förståss "bre" på i recensionen. Är det en eller få som upplever ett problem så får man kanske skriva "en av testpersonerna upplevde.........". Ger man sig tid och plats att verkligen recensera så får man en nyans i kritiken.

 

Jag håller stenhårt i tummarna för att Glid ska ta en rejält steg framåt. Bli en seriös tidning med intressanta tester, reportage mm. Kan de skapa sig en rejäl plattform med en trogen och stor läsarkrets så kommer annonsörerna finnas där även om de får kritik i tester.

Link to comment
Share on other sites

Jag läser också ibland på andra sportforum (Puls, Funbeat, Jogg) och Skidforum står helt i en klass för sig vad gäller nivå och kvalitet. Mkt imponerande.

 

Dessvärre kommer jag inte att åka nåt Vasalopp denna vinter, eftersom jag inte står ut med att bo på ett ställe där man inte kan åka skidor(Stockholm). Det är alltför frustrerande.

 

Jag kämpar istället vidare mot sub3 på maran. Efter det så återkommer jag nog till fädrens spår.

Link to comment
Share on other sites

Min kom också idag. Blir intressant att se om nya redaktionen får den att lyfta till några nya höjder. Som någon påpekade är ju skidåkningen mer komplicerad än t ex löpning, så det finns ju gott om ämnen att avhandla, som skulle kunna ge många intressanta artiklar om de lyckas locka till sig rätt skribenter o s v, så det blir mer än de gamla vanliga vallningstipsen etc som många redan sett 100 gånger.

 

Håller med om att det ser bra ut med de namn de knutit till sig i första numret, det gav ju lite goda vibbar. =)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hur är tidningen nu om dagen?

 

Jag tittade in på hemsidan och där var det ingen uppdatering om nytt nummer sedan i februari.

Verkar ju lite slött och ger inget bra intryck.

 

http://www.glidmagazine.se/

 

Dessutom lite häftigt med enda alternativ att teckna en 2-årig prenumeration.

Fanns dock alternativet på http://www.prenservice.se med en 1-årig variant.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att det stod 28/9 som utgivningsdatum på höstens första nummer... åtminstone i vårens sista nummer... jag väntar ivrigt men håller med om att hemsidan har haft en urtråkig stiltje under vår/sommar/höst...

 

Som prenumerant vill man ju veta vad som är på gång!

Och jag har ingen info alls!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jaha, tar och dammar av tråden igen. Sitter nu med det senaste numret av GLID i min hand som idag damp ner i brevlådan. Till min försträckelse ser jag att det också är det SISTA nummret av GLID. Information gör gällande att tidningen glid har blivit uppköpt av VASALÖPAREN och därigenom kommer sluta att ges ut. Förhoppningsvis innebär detta ingen försämring!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...