Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullisar mot annat


Anl

Recommended Posts

Mycket negativt om cykel här' date=' tänkte skriva en del saker jag tycker är positivt med cykel

 

Kan bara notera att cykel är bra träning för stakmuskulaturen i ben och rygg http://www.nvskidor.se/artikel/117/. sätesmuskulatur framsida lår och nedre rygg får sig rejäl träning av cykel, vilket jag känner stor skillnad på typ vasalopp, har haft år då jag cyklat minimalt och mina längsta "ben"pass har varit löpning 2-2,5h och har då fått kramp i lårena på slutet av vasan, nu när jag cyklar mera och springer mindre har jag aldrig dom problemen.

 

däremot kan man inte "bara" cykla, man måste ju träna mest stakning så klart, man får ju dålig mag-armträning av cykel.

 

Tycker inte löpning är bättre konditionsträning heller, då kan man inte trampa eller är lat, kan köra långa tuffa pass på cykeln,kör jag samma på löpning blir jag grymt sliten i bena av samma puls-tid. däremot har jag lite lättare att komma upp i jättehög puls på löpning men det kostar oxå i form av slitage....

Däremot är löpning enkelt och bättre på hösten framförallt, så helt klart springer jag oxå.

 

Cykel kan oxå användas effektivt till pendlingsträning.

 

Att löpning möjligt ger bättre studs i bena och är bättre för diagonalåkning är möjligt, även om diagonalåkning på rullskidor såklart är ett måste om man ska bli bra på det.

själv har jag slutat diagonala för jag tycker bara det är krångligt och jag är rätt dålig på det.

 

116 på vasan (utan fästvalla)

7.30 på vättern.

med en del cykel och rullskidor samt lite löpning[/quote']

Cykel eller inte är nog en fråga om hur mycket man tränar och vad man tränar för. För min egen del blir det ca: 300h ett år. Av dessa är ungefär 170h löpning resten rullskidor/skidor. Med så lite träning blir det ingen tid för cykling efter som jag tränar för OL, riktig skidåkning + VL.

 

Vad tränar du för och hur ser din fördelning ut i timmar?

 

295 på vasan (utan glidvalla)

jag tränar drygt dubbelt så mycket rull/skidor än dig men lite drygt hälften av din löpning + 5-600mil landsvägcykel ca 150-200h så totalt tränar jag ju betydligt mera än dig, anledningen att jag är bättre på vasan är nog dom flera skidmilen samt mer träning INTE cykelträningen. Anledningen till cyklingen är främst för jag tycker det är roligt att tävla i och gillar prylar :-). Har svårt med mycket löpning eftersom jag har 2 olika långa ben efter 3 benbrott på ena benet, blir lätt skadad.

Procentmässigt borde det bli ca 50%rull/skidor 50% annat

 

Du är bra för så lite träning men du har väl en elitsatsning i yngre år med mera träning att "leva" på eller? Själv träna jag skidor till 15årsåldern sen 10 år utan träning innan jag sen börja på och har nu tränat 10 år varav dom senaste 3-4 riktigt bra

Link to comment
Share on other sites

Har varit elitorienterare fram till 1991 sedan sattsade jag på MTB i 4-5år då ökade träningsmängden betydligt ca: 900h som mest. Efter 1996 har jag tränat väldigt varierat ca: 150h-350h per år som orienterare igen. 2004 gjorde jag en ettårig sattsning på VM i då jag sprang för estniska landslaget (dubbelt medborgarskap). Har alltid tränat mycket skidor på vintern men inte tävlat. Började köra rullskidor och styrketräna 2006 som gubbe (40 i år) för att börja tävla lite på skidor.

 

Tyvärr så sabbade cyklingen mitt löpsteg totalt. Det spelat ingen roll hur bra tränad jag är tiden på milen blir inte bättre än 37min. Men i skogen och i skidspåret får jag bra betalt för träningen jag lägger ner.

Link to comment
Share on other sites

900h är imponerande, jobbade du då?

Har oxå ett uselt löpsteg troligen beroende på hur jag tränar samt att jag är för tung för att vara bra att springa 172cm 70kg, och att jag inte tävlat och tränat löpning seriöst som barn/ungdom heller. Har gjort en lätt löpmil på höga 38 nått som snabbast.

 

Däremot är jag ganska segstark men inte särskilt spänstig i bena, då passar cykel bättre än löpning, sen är jag hyfsat stark i överkroppen i förhållande till vikten så då passar skidor bra.

Orientering måste ha ganska mycket crossover med cykling tycker jag, löpsteg borde väl inte vara avgörande i skogen mer lårstyrka än spänst i vader eller?

Link to comment
Share on other sites

När jag cyklade så hade jag endast lite ströjobb och lite utbildning. Hade inte funkat så bra med ett heltidsjobb.

 

I skogen måste man ha starka ben (lår) men det krävs också ett snabbt löpsteg för att hänga med i toppen. Själv har jag alltid haft lätt för att cykla, men jag vet många orienterare som inte har lika lätt. Dom lätta killarna som springer som gaseller har det inte lika lätt på cykeln medans dom lite kraftigare (jag) som springar med på styrka har lättare för cykel. Dom lättare killarna är helt klart överrepresenterade bland eliten.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är det som är så tråkigt med löpning, man kan inte ha en muskel ovanför naveln och måste vara anorektisk för att prestera nått.

Landsvägscykling i sverige kräver mer muskelmassa och förmåga att växla tempo, finns heller inga superbackar som man tjänar enormt på att väga 50kg. Lite som långloppen på skidor där har man heller ingen jättenytta av att vara jättelätt, till skillnad från tour de france klättringar och wc-skidor

Link to comment
Share on other sites

Det är därför jag trivs så bra i skogen. Man använder större % av kroppens muskler vilket ställer högre krav på syreupptagningsförmågan än vid slätlöpning. Olika längd på benen har också mindre betydelse i skogen, du får ta fram karta och kompass :)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Om man har problem med knäna och inte kan löpa' date=' hur tränar man då bäst upp den centrala kapaciteten? Bildäck med rep till bältet och rullskidor kanske vore något. Vad mer?[/quote']

Jag har sedan gammalt problem att springa p g a bruten fot, men även lite knäproblem. Klassiska rullskidor kör jag mest ren stakning, och det klart att pulsen inte alltid går upp så högt. Men detta beror lite på banans struktur samt hur tröga skidor man åker på. Men om du vill träna upp centrala kapaciteten så rekommenderar jag riktigt tröga skaterullskidor.

Ok, men det rimmar inte riktigt med vad du sagt tidigare?

 

"Tröga hjul ger nog en mer skidlik träning. Men dessa skidor ger mer muskelträning och inte lika mycket på flåset. Att åka så snabbt man kan på snabba hjul ger mer flåsträning. Den som inte tycker detta borde ställt upp i"

 

Hur tröga hjul ska jag ha på mina skateskidor för att träna upp den centrala kapaciteten?

Link to comment
Share on other sites

Om man har problem med knäna och inte kan löpa' date=' hur tränar man då bäst upp den centrala kapaciteten? Bildäck med rep till bältet och rullskidor kanske vore något. Vad mer?[/quote']

Jag har sedan gammalt problem att springa p g a bruten fot, men även lite knäproblem. Klassiska rullskidor kör jag mest ren stakning, och det klart att pulsen inte alltid går upp så högt. Men detta beror lite på banans struktur samt hur tröga skidor man åker på. Men om du vill träna upp centrala kapaciteten så rekommenderar jag riktigt tröga skaterullskidor.

Ok, men det rimmar inte riktigt med vad du sagt tidigare?

 

"Tröga hjul ger nog en mer skidlik träning. Men dessa skidor ger mer muskelträning och inte lika mycket på flåset. Att åka så snabbt man kan på snabba hjul ger mer flåsträning. Den som inte tycker detta borde ställt upp i"

 

Hur tröga hjul ska jag ha på mina skateskidor för att träna upp den centrala kapaciteten?

swenor 3or eller marwe 7-8or!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...