Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullisar mot annat


Anl

Recommended Posts

Varje sommar har jag en vanligtvis fåfäng plan över att åka tillräckligt med rullskidor för att mina startgrupp 4 VL ska kunna bli lite snabbare. Så även detta år. Men nu har det blivit mest annat istället, och de närmaste månaderna kommer jag nog att ägna åt att leka triathlon.

 

Vad gör det för skillnad om jag fram till 1 oktober tränar säg 8 timmar blandat simning-cykling-löpning o kör några triathlon-tävlingar istället för att lägga hälften av den tiden på rullskidor?

Link to comment
Share on other sites

Vad gör det för skillnad om jag fram till 1 oktober tränar säg 8 timmar blandat simning-cykling-löpning o kör några triathlon-tävlingar istället för att lägga hälften av den tiden på rullskidor?

Med Triathlonträning kommer du att träna din centrala kapacitet, dvs hjärtats pumpförmåga och din allmänna kondition som såklart hjälper dig att bli starkare även på skidåkning. Du tappar dock lite av den effekt man får från rullskidåkning som ger en mer specifik styrka och uthållighet i de muskler som används vid skidåkning, framförallt i överkroppen. Men om du kör mycket rullskidor fr o m 1 oktober och fram till Vasan så har du i och för sig ganska god tid att bygga upp skidspecifik styrka och uthållighet.

Om du är en mycket van skidåkare med ganska god teknik så är du kanske något mindre beroende av att träna extremt mycket rullskidor under sommaren. Har du dock begränsad skidbakgrund och lite bristande teknik så skulle jag nog rekommendera att köra mer regelbunden rullskidåkning under hela året tillsammans med triathlonträningen, och då satsa mycket på att lära dig att behärska alla åksätt, dvs även frånskjut och diagonalåkning. Så tror jag du når allra bäst framgång i VL.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte ska skejta VL så har du inte mycket nytta av cykelträningen. Jag antar att det är den träningsformen som du lägger mest tid på också. Om du inte vill köra rullskidor under sommaren så kör så mycket löpning och simmning som möjligt och minimera cykelträningen. Den ger inte mycket för skidåkning klassiskt och slukar bara en massa tid.
Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig att bröderna Aukland cyklar så pass mycket som dom gör?

Dom kör ju bland annat en hel del skate-tävlingar.

Jag antar att dom springer och åker rullskidor mycket också. Det blir gärna så när man tränar 20-30h i veckan.

Link to comment
Share on other sites

jag lägger ca 90% av min träning på cykel. kör vasan i led 3 började köra lite rullisar föra året. Jag tror att cykelåkning Racer hårt tempo 35-40km/h 1h är grymt bra träning. Man ligger nästan på samma puls som på skidåkningen. muskler är mager,rygg, och ben. Hade inte mora en satsning på racer sm förra året. och vålådalen med jerry och oscar satsade också på cykling, Tynell kör väl också rätt hårt när han har kört. Klart att löpare förespråkar löpning ;) "jo" jag vet att du är en duktig löpare...... ska det vara kul att cykla krävs ju också en bra cykel och dom börjar ju runt 16000:-

Viktigast av allt är väl att man har roligt när man tränar och att man uppnår dom drömmar och mål man sätter upp.

Link to comment
Share on other sites

Tekniken är nog inget skäl för mig att åka rullskidor. Efter ett tjugotal långlopp o en del träningsläger är den knappast nån begränsande faktor.

 

Snarare funderar jag på hur mycket stakstyrka i överkroppen man ev missar. Cykel möjliggör ju låånga A1/A2-pass utan att benen tar för mycket stryk - tyvärr har mina vader o knän svårt att tåla riktigt stora löpmängder. Simning ger ju lats-träning, men man blir knappast hård i kroppen av det. Jag borde kanske försöka hitta någon lämplig myr för stavlöpning ... men det är väl glest med dem här runt Sthlm ...

Link to comment
Share on other sites

Som glad sk elitmotionär så får man låta fantasin flöda. Finns där någon hygglig backe någonstans i din närhet så skall du få ett gott tips. Detta kör jag som ett komplment till

övrig träning. Ta ett bildäck typ 15" ut ellan fälg, fixa ett gammalt brandbälte, du kan säkert

få ett av någon på brandstationerna(de har begränsad livslängd i jobbet). Bogserlina eller

någon lite mer elastiskt rep mellan bältet och däcket, 2 markstenar i däcket. Nu kan du köra

med stavar i backe med skonsamm belatning på knä bla, dock inte på hjärtat för det får kämpa. Du kan även köra intervaller i diagonal,frånskjut och stakning med detta på¨rullskidor, grymt jobbigt och faktiskt lite kul/eget.

 

Variation tror jag är nyckeln, dels för motivationen och kropp/resultat

Link to comment
Share on other sites

Allt hänger ju på ditt mål. Om du vill förbättra dig i vasaloppet och har begränsat med tid så lägg ned cyklingen och simningen.

Du tränar din centrala kapacitet mer tidseffektivt med löpning.

Den specifika träningen får du med rullskidor, ju mer desto bättre. Kör de långa passen på rullskidor också. Styrketräna.

Visst cyklar eliten under delar av säsongen men de hinner med ett par-tre timmar annan träning/dag också.

Link to comment
Share on other sites

jag lägger ca 90% av min träning på cykel. kör vasan i led 3 började köra lite rullisar föra året. Jag tror att cykelåkning Racer hårt tempo 35-40km/h 1h är grymt bra träning. Man ligger nästan på samma puls som på skidåkningen. muskler är mager,rygg, och ben. Hade inte mora en satsning på racer sm förra året. och vålådalen med jerry och oscar satsade också på cykling, Tynell kör väl också rätt hårt när han har kört. Klart att löpare förespråkar löpning ;) "jo" jag vet att du är en duktig löpare...... ska det vara kul att cykla krävs ju också en bra cykel och dom börjar ju runt 16000:-

Viktigast av allt är väl att man har roligt när man tränar och att man uppnår dom drömmar och mål man sätter upp.

Håller helt med dig att om man ska cykla så ska man köra hårt. Fuskade själv lite med cykel (MTB) i några år och har varit top 10 på SM flera gånger. Körde även en del landsvägs tävlingar och mycket träning på racer.

 

Men dom åren jag cyklade märkte jag också att jag tappade mycket av styrkan att jobba med kroppsvikten som man gör mer i löpning och skidor. Visst är cykel bra träning speciellt om man vill avlasta kroppen, och köra alternativt. Men jag tycker också att rullskidor fyller samma funktion och det ger ju mycket mer för skidåkning givetvis.

 

Sedan är jag ingen förespråkare för löpning på asfalt, grusväg heller. Löpning för skidåkning gör sig bäst på kupperade banor med mjukare underlag, gärna obanat i skogen för att få med större del av kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Känner en långloppsåkare som blivit avrådd av sin tränare att träna cykling. I cykling tränar man i stort sett bara lår. I långlopp där man bara stakar är det inte fördelaktigt att "släpa" omkring på extra muskler=vikt kring låren.

 

Tror att vissa långloppsåkare tränar så enormt mycket att man i vissa fall "avlastar" me längre cykling. Men att köra så hårt att man får mjölksyra och bygger onödiga lårmuskler låter konstigt.

 

Simning tycker jag låter vettigare. Där tränas överkroppen på ett skonsamt sätt medan man inte tar risk att bygga på sig "onödiga" muskler.

 

Varför man kör mycket löpning är därför att det är det effektivaste sättet att träna upp sin lokakapacitet. Dessutom bygger man sällan muskler på samma sätt. Då varvar man med längre lågintensiva med kortare syreupptagninsträning.

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt beror det på för vad man tränar.

De flesta på detta forum är motionärer som enbart åker platta klassiska långlopp med Vasaloppet som mål och som då står i led 1 eller sämre.

Cykel är givetvis bra träning för motorn t.ex så har cyklister i snitt bättre syreupptagning/testvärde än löpare.

Rullskidor är givetvis ypperlig träning både för motionärer och tävlingsåkare dock ger det bara lokal kapacitet om man enbart kör stakning med lättrullande hjul dvs inget för tävlingsåkaren som i stället behöver åka mycket rullisar med tröga hjul i kuperad terräng.

Link to comment
Share on other sites

Cykel är givetvis bra träning för motorn t.ex så har cyklister i snitt bättre syreupptagning/testvärde än löpare.

Motionärer, elit?? MTB, landsväg?? Väglöpare, orienterare??

Hur testar man vanligtvis testvärdet, ergometer cykel??

Link to comment
Share on other sites

Mycket negativt om cykel här, tänkte skriva en del saker jag tycker är positivt med cykel

 

Kan bara notera att cykel är bra träning för stakmuskulaturen i ben och rygg http://www.nvskidor.se/artikel/117/. sätesmuskulatur framsida lår och nedre rygg får sig rejäl träning av cykel, vilket jag känner stor skillnad på typ vasalopp, har haft år då jag cyklat minimalt och mina längsta "ben"pass har varit löpning 2-2,5h och har då fått kramp i lårena på slutet av vasan, nu när jag cyklar mera och springer mindre har jag aldrig dom problemen.

 

däremot kan man inte "bara" cykla, man måste ju träna mest stakning så klart, man får ju dålig mag-armträning av cykel.

 

Tycker inte löpning är bättre konditionsträning heller, då kan man inte trampa eller är lat, kan köra långa tuffa pass på cykeln,kör jag samma på löpning blir jag grymt sliten i bena av samma puls-tid. däremot har jag lite lättare att komma upp i jättehög puls på löpning men det kostar oxå i form av slitage....

Däremot är löpning enkelt och bättre på hösten framförallt, så helt klart springer jag oxå.

 

Cykel kan oxå användas effektivt till pendlingsträning.

 

Att löpning möjligt ger bättre studs i bena och är bättre för diagonalåkning är möjligt, även om diagonalåkning på rullskidor såklart är ett måste om man ska bli bra på det.

själv har jag slutat diagonala för jag tycker bara det är krångligt och jag är rätt dålig på det.

 

116 på vasan (utan fästvalla)

7.30 på vättern.

med en del cykel och rullskidor samt lite löpning

Link to comment
Share on other sites

Mycket negativt om cykel här, tänkte skriva en del saker jag tycker är positivt med cykel

 

Kan bara notera att cykel är bra träning för stakmuskulaturen i ben och rygg http://www.nvskidor.se/artikel/117/. sätesmuskulatur framsida lår och nedre rygg får sig rejäl träning av cykel, vilket jag känner stor skillnad på typ vasalopp, har haft år då jag cyklat minimalt och mina längsta "ben"pass har varit löpning 2-2,5h och har då fått kramp i lårena på slutet av vasan, nu när jag cyklar mera och springer mindre har jag aldrig dom problemen.

 

däremot kan man inte "bara" cykla, man måste ju träna mest stakning så klart, man får ju dålig mag-armträning av cykel...................mm

------

Roligt att nån håller med. Sen vet jag inte om man får tjockare lår eller mer kroppsvikt av att cykla. De flesta cyklister är ju relativt lätta. Men jag tror att om man kör rullisar+cykling på sommaren så är man nog inte mycket sämre till vasan än om man har kört rullisar+löpning.

Link to comment
Share on other sites

Mycket negativt om cykel här' date=' tänkte skriva en del saker jag tycker är positivt med cykel

 

Kan bara notera att cykel är bra träning för stakmuskulaturen i ben och rygg http://www.nvskidor.se/artikel/117/. sätesmuskulatur framsida lår och nedre rygg får sig rejäl träning av cykel, vilket jag känner stor skillnad på typ vasalopp, har haft år då jag cyklat minimalt och mina längsta "ben"pass har varit löpning 2-2,5h och har då fått kramp i lårena på slutet av vasan, nu när jag cyklar mera och springer mindre har jag aldrig dom problemen.

 

däremot kan man inte "bara" cykla, man måste ju träna mest stakning så klart, man får ju dålig mag-armträning av cykel...................mm[/quote']

------

Roligt att nån håller med. Sen vet jag inte om man får tjockare lår eller mer kroppsvikt av att cykla. De flesta cyklister är ju relativt lätta. Men jag tror att om man kör rullisar+cykling på sommaren så är man nog inte mycket sämre till vasan än om man har kört rullisar+löpning.

Man blir per automatik bodybuildare av att cykla.....inte. Gå upp flera kilo i muskler av konditionsträning lär ju vara teoretiskt omöjligt när kroppsbyggare är glada om dom kan gå upp 1kilo muskler/år utan hormoner.

 

Att cykla är däremot ett perfekt motionssätt för småtjocka motionärer som bara blir skadade av för mycket löpning pga av för stor vikt som ska studsa fram och påfresta leder och ju mer man kan träna desto mer förbränner man och alltså lättare att gå NED i vikt.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Nick om att cykling är minst lika bra som löpning för VL-träning. Löpning passar nog bäst för elitskidåkare som tävlar mestadels på extremt kuperade banor dvs inte VL. En kanske ngt ovetenskaplig iaktagelse som jag gjort är att Orienterare som springer mkt i skogen oftast är grymma på diagonalåkning men cyklister är bättre på att staka och är uthålligare. (OL-tävlingarna är ju så korta nuförtiden) Jag tror rullskidor/skidor kombinerat med styrketräning är det som är bäst att träna för långloppsåkare och egentligen det enda som behövs. Däremot så är det givetvis bra att variera sig med en eller flera andra konditionsidrotter som man kan utföra och gillar att hålla på med. Inte minst av psykologiska och kanske även fysiologiska skäl. Om det ösregnar eller är is på vägen men ingen snö i skogen är givetvis också roddmaskinen ett suveränt komplement.
Link to comment
Share on other sites

Om man har problem med knäna och inte kan löpa, hur tränar man då bäst upp den centrala kapaciteten? Bildäck med rep till bältet och rullskidor kanske vore något. Vad mer?

Jag har sedan gammalt problem att springa p g a bruten fot, men även lite knäproblem. Klassiska rullskidor kör jag mest ren stakning, och det klart att pulsen inte alltid går upp så högt. Men detta beror lite på banans struktur samt hur tröga skidor man åker på. Men om du vill träna upp centrala kapaciteten så rekommenderar jag riktigt tröga skaterullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Sambanden mellan olika sporter är inte speciellt enkla, och de påverkar olika personer väldigt olika. En person kan bli bra tränad inför VL av cykling, en annan inte, och förklaringen omöjlig att finna.

 

Dock är det väl generellt så att man bör utföra träningen i de högre pulszonerna i den idrott man avser tävla i, eftersom högpulsarbete är svårt "översätta" från en idrott till en annan.

 

Själv gör jag så att jag kör löpning, rullskidor, inlines och styrketräning. Löpningen kör jag för att jag gillar det, och brukar springa några lopp varje år, rullskidor och inlines är givetvis för skidåkningen (skidorna för att få diagonala litegrann, inlines för att dom är mycket smidigare). Styrketräningen kör jag dels för att komplettera konditionsträningen, dels för att jag är fåfäng :D

 

Jag vet inte vad ni tycker, men jag upplever det svårt att som motionär få ihop alla idrotter man vill hålla på med, svårt få in tillräcklig mängd av varje utan att det ska bli för mycket totalt sett. Hur stor mängd (många timmar) tränar ni per vecka? Hur stor del är i dom höga pulszonerna, d.v. s. sånt som behöver mer återrhämtning? Själv ligger jag på ungefär 12 timmar i veckan och försöker hålla mig på måttliga pulsnivåer, och det känns rätt bra, svårt hinna med mer om man jobbar heltid.

Link to comment
Share on other sites

Styrketräningen kör jag dels för att komplettera konditionsträningen, dels för att jag är fåfäng :D .

Samma här. Kör mycket armhävningar och mage rygg. Armhävningar ger atletisk kropp utan att få för mycket vikt på den. Det är dessutom bra för skidåkningen.

 

Skidåkning bygger i sig en ganska fin kropp men styrketräning gör sitt till. Simmar en del också. Dels för att det är kul men också av fåfängan. Kan aldrig bli bland de 10 bästa i Sverige i nån sport så här sent i livet. Satsar därför på att bli bland de 100 bästa med perfekt kropp! :D

 

Tränade själv 126 timmar i fjol (mitt första år). Skadade knät i feb och blev liggandes i 2 mån. Kommer ändå i år upp i ca 200 timmar. Just nu tränar jag 5-6 timmar i v, men har bara tränat sedan jan 2007 så det kommer att stegras.

 

Med 12 timmar i v hamnar du på ca 600 timmar per år. Känns det bra så är det väl ingen fara. Man kan ju träna mer om man varierar sig. Det beror sedan hur mycket man tävlar per år. Med tävlingar kommer väl eliten upp i ca 900-1000 timmar. Då tränar de grenspecifikt med mycket kvalitet.

 

Var noga att kolla vilopulsen med jämna mellanrum. Har du dessutom pulsklocka när du tränar så ser du hur kroppen reagerar. Så länge du förbättrar dig så reagerar ju kroppen positivt på träningen. Det fina med variation är ju att man om man skadar sig, aldrig är så skadad att man inte kan träna nån av sina grenar.

Link to comment
Share on other sites

Tränar man 12 timmar i veckan bör man ju hinna med all träning man kan tänka sig och orkar man med det så lär nog en slutplacering i VL kunna hamna runt de 500 bästa eller bättre.

 

Allround-träning är bra men vill man bli riktigt bra måste man träna grenspecifikt. Min erfarenhet av VL är dock att det handlar mindre om klassisk skidåkning (teknik) än om uthållighet (framförallt i överkroppen). Jag har hamnat strax under plac 2000 de senaste åren och åker ifrån de flesta i backarna. På flacken blir jag å andra sidan alltid ifrånåkt. Starka ben och uthållighet räcker bara delvis på VL.

Link to comment
Share on other sites

Mycket negativt om cykel här, tänkte skriva en del saker jag tycker är positivt med cykel

 

Kan bara notera att cykel är bra träning för stakmuskulaturen i ben och rygg http://www.nvskidor.se/artikel/117/. sätesmuskulatur framsida lår och nedre rygg får sig rejäl träning av cykel, vilket jag känner stor skillnad på typ vasalopp, har haft år då jag cyklat minimalt och mina längsta "ben"pass har varit löpning 2-2,5h och har då fått kramp i lårena på slutet av vasan, nu när jag cyklar mera och springer mindre har jag aldrig dom problemen.

 

däremot kan man inte "bara" cykla, man måste ju träna mest stakning så klart, man får ju dålig mag-armträning av cykel.

 

Tycker inte löpning är bättre konditionsträning heller, då kan man inte trampa eller är lat, kan köra långa tuffa pass på cykeln,kör jag samma på löpning blir jag grymt sliten i bena av samma puls-tid. däremot har jag lite lättare att komma upp i jättehög puls på löpning men det kostar oxå i form av slitage....

Däremot är löpning enkelt och bättre på hösten framförallt, så helt klart springer jag oxå.

 

Cykel kan oxå användas effektivt till pendlingsträning.

 

Att löpning möjligt ger bättre studs i bena och är bättre för diagonalåkning är möjligt, även om diagonalåkning på rullskidor såklart är ett måste om man ska bli bra på det.

själv har jag slutat diagonala för jag tycker bara det är krångligt och jag är rätt dålig på det.

 

116 på vasan (utan fästvalla)

7.30 på vättern.

med en del cykel och rullskidor samt lite löpning

Cykel eller inte är nog en fråga om hur mycket man tränar och vad man tränar för. För min egen del blir det ca: 300h ett år. Av dessa är ungefär 170h löpning resten rullskidor/skidor. Med så lite träning blir det ingen tid för cykling efter som jag tränar för OL, riktig skidåkning + VL.

 

Vad tränar du för och hur ser din fördelning ut i timmar?

 

295 på vasan (utan glidvalla)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...