Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Projektarbete, Vasaloppet 09


simen

Recommended Posts

Hej!

 

Som projektarbete i 3an på gymnasiet (samt motivation för träning) har jag funderar och kommit fram till att Vasaloppet (öppet spår) förmodligen är det roligaste man kan göra!

 

Nu är det så att jag inte vet allt för mycket om varken skidåkning eller träningslära, så jag skulle vara jättetacksam för alla tips jag kan få!

Ja om allt egentligen, allt från utrustning till idéer om hur jag kan lägga upp projektarbetet och saker jag kan ha med för att göra det mer intressant. Utgå från att jag inte vet någonting om något! (det är nog tyvärr ganska sant)

 

 

Nu till lite fakta så att du vet ungefär vart jag ligger för tillfället (jag är inte säker på vad ni vill veta så jag drar på med allt jag kan komma på för tillfället!):

 

Jag är 19 år, 197 cm lång, väger 84 kg. Bor i Sundsvall, lägenhet i Åre (så förhoppningsvis får jag in mycket träning på snö). Jag har inte mycket erfarenhet av längdskidåkning, såg knappt ett par skidor ifjol då jag var i staterna hela året. Jag åker dock mycket utförsåkning för skojs skull och under mellanstadiet åkte jag längdskidor så jag har inga problem med att ta mig fram på laggen, men för 9 mil kommer det att behövas en hel del teknikträning, och fys!

 

Jag sprang cooper testet (2400m tror jag att det var) på 9 min blankt på idrotten utan större ansträngning och rekordet på 5km cross country ligger strax innan 19 min.

 

Just nu kör jag med en löprunda på 7-9km var annan dag men det känns som att det börjar bli dags att uppgradera lite där.

 

 

 

 

1000 tack för att du har orkat läsa igenom allt! Hoppas att du har massvis med ideer och tipps för hur jag ska klara detta! Fråga på om det är mer du vill veta!

 

Tack på förhand

//Simen

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till skidvärlden :)

 

Om det är träningstips, materialstips och allmänt skidsnack du är ute efter så har du kommit till rätt ställe. Bara att söka på forumet och du kommer finna allt du behöver veta. Det kommer vara ett digert jobb och det kommer att emellanåt göra dig förvirrad men kunskapen finns sökbar här på forumet.

 

Träning: Din grundform verkar ju onekligen rätt bra, i alla fall snabb. Träna regelbundet, träna långpass (över 2h) emellanåt och åk skidor så ska ÖS bli en trevlig upplevelse.

 

Material: Läs pp forumet och få en grundkännedom. Åk till en bra skidhandlare (vet ingen i Sundsvall på rak arm) och rådgör på plats.

 

Övrigt: Det finns mängder av "Vasaloppsläger" med teknikträning att åka på. Ett annat mycket bra alternativ är att kontakta en lokal skidklubb och häng med på deras träningar. Vi gamla uvar uppskattar att få visa teknik för ungdommar!

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag var 18 år när jag började tävla på skidor. Men det var annorlunda då med tillfälle till många tävlingar på kortare distanser och VL som diffust mål långt bort i fjärran. Jag läste all litteratur jag kom över, gick med i en skidklubb och lärde mig valla på egen hand. Det dröjde 5 år innan jag ställde upp i VL. Nu är förhålladena annorlunda, då VL eller ÖS är det enda tävlingen för det stora flertalet skidåkare (tyvärr !). Men med din löpkapacitet har du bra förutsättningar bara du tränar upp uthålligheten. Jag brukar springa en 7,5 km-runda med min son och han drar på utav bara attan i början, men efter 5-6 km börjar han tröttna pga för lite uthållighetsträning. Jag har dock utmanat honom i VL och han har lovat ställa upp 2011, då jag gör mitt sista och 30:e (ÖS fram till dess) Han bor i Skåne, så det blir nog svårt med skidträningen, dock tävlade han en del fram till 13-årsåldern. Du har ju bättre förutsättningar vad gäller snö, dock måste du vara beredd på dåligt skidföre vid tiden för ÖS. Jag tycker inte du skall skaffa rullskidor och åka på innan du kommer på snö, ty är det risk att du tränar in fel teknik, som inte alls fungerar på snö. Sen bör du inte trappa upp din barmarksträning för fort utan ta det stegvis. Lycka till och rapportera gärna hur det går.
Link to comment
Share on other sites

JJag tycker inte du skall skaffa rullskidor och åka på innan du kommer på snö, ty är det risk att du tränar in fel teknik, som inte alls fungerar på snö.

Teknik är viktigt men träning av de muskler du använder på VL är ännu mkt viktigare. Det lilla som skiljer i teknik går oerhört fort att lära in (om). Det är bättre att träna ngt som liknar VL till 98% istället för ngt som liknar VL till 38%. Alltså åk så mkt rullskidor du kan. Annars bra tips.

Link to comment
Share on other sites

Håller med det mesta som sagts tidigare. Du har ju redan bra kondition/syreupptagning med tanke på din prestation på Coopertestet, så det är nog inte något större problem där. Fokusera därför på skidmusklerna och skidtekniken, en kedja är inte starkare än sin svagaste länk. Åk så mycket skidor som möjligt på snö, och när du inte har tillgång till snö så är rullskidor det absolut bästa sättet att träna upp teknik och styrka i framförallt stakningen samtidigt som det ger balansträning. Träna styrketräning främst för mage, rygg, triceps, lats och biceps som belastas mycket hårt på Vasaloppet. Sök upp någon duktig skidåkare eller klubb som som kan visa dig rätt teknik från början så att du inte lär dig fel teknink i onödan. Tänk på tekniken under varje pass så att den nöts in. När du kör långpass, försök att hålla på minst 1,5 tim varje gång (kanske inte första veckan men senare) och lägg även in 3-timmarspass en eller ett par gånger i månaden för att vänja muskler, leder vid långvarig ansträning samt träna fettförbränningsprcessen. Intervallpass är bra för att förbättra din maximala syreupptagningsförmåga men det verkar inte vara din svagaste länk.

 

Om du tränar 4 pass i veckan så skulle jag köra 2 pass skidor/rullskidor + 1 pass löpning/skidgång (byt mot skidor på vintern) samt ett pass styrketräning. 1 av passen bör vara ett högintensivt intervallpass på 85-90% av maxpuls. Distanspassen på ca:60-70% av maxpuls. När man åker skidor på vintern är det dock svårt att hålla sig inom det distans-pulsintervallet i uppförsbackarna utan att tvingas gå på skidorna. Men om det inte är alltför lång backe så är det bättre att ta i litegrann i backarna ändå och åka tekniskt rätt istället för att gå på skidorna. Men på riktigt långa pass så är det extra viktigt att hålla igen så att pulsen inte blir för hög så att man inte blir för sliten, såvida man inte vill testa hur det känns att ta i som under ett långlopp.

 

Ett absolut måste för att prestera bra på Vasaaloppet är att åka minst ett seedningslopp, gärna 2. Dels för att komma i ett bra startled samt vänja kroppen vid långt hårt abrbete.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Om man bor i Sundsvall och har lgh i Åre, tycker jag inte det finns nån anledning att skaffa rullskidor. Det är ju annat med min son i Skåne, där är ju rullskidor ett måste.

Behovet av rullskidor är såklart mindre i Sundsvall, just nu i alla fall när vintern närmar sig. Men om man är nybörjare på skidor så är det en stor fördel att åka rullskidor, vintern kan vara kort även i Sundsvall.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hållit på med olika sporter och min erfarenhet är att en teknik, som ligger nära den man skall utföra, påverkar mer negativt än den som ligger längre ifrån. Jag vidhåller att man skall lära sig att åka skidor på snö först, sen är det fritt fram med rullskidor. När man sedan kommer på snö, så kan man återvända till sin skidteknik på snö. Kommer du däremot från bara rullskidor har du ingen teknik att ställa om till och det är risk att du övat in ett frånskjut, som ger problem med fästet (såvida det inte är grovt klisterföre)
Link to comment
Share on other sites

Jag har hållit på med olika sporter och min erfarenhet är att en teknik, som ligger nära den man skall utföra, påverkar mer negativt än den som ligger längre ifrån. Jag vidhåller att man skall lära sig att åka skidor på snö först, sen är det fritt fram med rullskidor. När man sedan kommer på snö, så kan man återvända till sin skidteknik på snö. Kommer du däremot från bara rullskidor har du ingen teknik att ställa om till och det är risk att du övat in ett frånskjut, som ger problem med fästet (såvida det inte är grovt klisterföre)

Det beror väl på om tränaren är duktig eller inte på att lära ut. Klart man kan börja med rullskidor och lära sig tekniken bara man får bra hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Volevodin. Tror också att tekniken kan bli lidande av rullskidor. Förmodligen gäller detta dock främst diagonalåkning, där man är beroende av ett bra avstamp. Kanske orsaken till att de flesta som tränar rullskidor främst kör stakåkning...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...