Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lars-Erik - en sjutusan till gubbe!


Dunderklumpen

Recommended Posts

Helt oerhört att palla 2 ÖS irad. Fick ont i handlederna efter ½ loppet någon som drabbats av liknande? Åkte med samma sura handskar hela loppet i söndags. Kanske därför?

Hamnade mitt i massan av folk i början o upplevde det helt omöjligt att kryssa sig igenom dit färre/snabbare åkte. Dessutom var det stundtals bara 1 eller 2 åkbara spår. BRukar det vara så?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Mkt imponerande! Innebär detta att Lars-Erik innehar har det innoficiella rekordet på sammanlagd tid för de tre officiella 90km Vasorna, eller har tex Göran Kropp åkt fortare? Kanske vore ngt att satsa på inför nästa år. Man slipper ju fajtas med den riktiga eliten, de kommer aldrig att åka alla tre loppen:)

 

 

Klickar man Öppet spår på VL hemsida så dyker detta upp:

 

"Öppet spår - Äventyret - 28 febr-13 mars 2010"

 

Är det ett lopp lördagen efter VL också? Blir lite jobbigare och framförallt dyrare att genomföra alla 90 km i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner en kille vars bror har åkt följande lopp i år :

Kortvasan,ÖS söndag, ÖS måndag och ska åka halvvasan i morgon och sen skejtvasan.

Det kallar jag en kanongubbe!

Finns kanontjejer också... Carina Hammarstrand åker alla loppen under Vasaloppsveckan (kortV, tjejV, ÖS sön, ÖS mån, halvV, stafettV, skejtV, VL)!

Link to comment
Share on other sites

Jag känner en kille vars bror har åkt följande lopp i år :

Kortvasan' date='ÖS söndag, ÖS måndag och ska åka halvvasan i morgon och sen skejtvasan.

Det kallar jag en kanongubbe![/quote']

Finns kanontjejer också... Carina Hammarstrand åker alla loppen under Vasaloppsveckan (kortV, tjejV, ÖS sön, ÖS mån, halvV, stafettV, skejtV, VL)!

Carina Hammarstrand är med 58sekunder in i inslaget.

http://svtplay.se/v/1455092/skidor/oppet_spar_mandag?cb,a1364159,1,f,103719/pb,a1364158,1,f,103719/pl,v,,1453907/sb,k103717,1,f,103719

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tack alla. Som synes har jag ju fått den del uppmärksamhet och hedersbetygelser men frågan är om inte detta är de allra största, dvs. att få en alldeles egen tråd på skidform.

Desutom har jag ju via detta fantastiska forum fått många nya vänner och tom. egen pers(s)onlig styrketränare, pers(s)onlig vallare/rillare, pers(s)onlig antivallare och massor med andra goda råd från många av er som är mycket värdefulla. Och, pricken över i:et, en egen pers(s)onlig dikt av sjävaste Dunderklumpen, som givetvis finns på hedersplats både på mitt kontor i Luleå och i Uppsala.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jo så som dom brer på så skall det väl inte tas helt bokstavligt och på djupaste allvar :), men visst måste det vara ett smart reklamtrick. SVT har säkert bidragit med teknik och webservrar så att själva produktionen inte kostar skjortan och sen borde ju reklamfilm, budskap och en del goodwill sprida sig alldeles av sig självt. :)

 

Trevlig resa till Kazakstan, du får rapportera efteråt hur kallt det var. Lät ju inte som väder för någon utomhusträning, men jag kommer i a f ihåg att Kuzmin sa i någon intervju att i -40 behöver man ingen fästvalla heller. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Som mitt 1000:e inlägg säger jag; Grattis till det 50:e loppet, Lars-Erik ! (även om du med VL räknesätt bara åkt 37)

Som sig bör måste jag försöka få ihop en dikt:

 

Lika ofattbart som att jag själv åkt 29 lopp

är att du varje år "tripplar" din stackars kropp

vad är det som driver på

som gör att det måste gå

kan det vara ett inre glöd

som hos många i överflöd.

 

eller

 

Vasaloppet

 

Först provas förmågan

att ta sig till Smågan

sen har vi Mångsbodarna

dit tar sig alla lodarna

sen får vi bekänna färg

för att ta oss till Risberg

med ett väldans snärj

är vi snart i Evertsberg

och upp på berget Ox

får vi kämpa som en fox

och är vi inte sena till berget Hök

kan vi tralla som en muntergök

snart är vi framme i Eldris

och där bjuds vi på kaffe som spis

till slut vi alla vinnare vill kora

när de nåt målet i Mora.:)

Link to comment
Share on other sites

Ja, GRATTIS till det 50e loppet önskar även Vasa (inkl. fanclub)! :)

 

GRATTIS även till Volevodin för sitt 1000e inlägg!

Det är väl nästan att man måste byta användare när man kommer dit om man inte klarar av att plira ihop en vers...

Link to comment
Share on other sites

Sju tusen tack Volevodin för att du dedikerade ditt tusende inlägg till mig. Det värmer som

tusan, två tusan, tre tusan, fyra tusan, fem tusan, sex tusan ja faktiskt ända upp till sju tusan i själen på den aktuella gubben. Och tusen tack för den fina dikten.

Verkligen en jätteära för mig att nu alla fyra våra tusenfaldiga inläggsveteraner dedikerat sitt tusende inlägg till just mig och tre med mycket fina dikter, jag kommer definitivt att ta med alla tre när jag skriver mina memoarer....

Till Vasa: Tusen tack, speciellt för att du tänker på mig även i samband med din minst sagt vackra fanclub. Du har klart förstått vad jag uppskattar här i livet. Och tack Vasa och alla ni andra för de sms och email ni skickat i samband med mitt lopp nummer 50.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 weeks later...
Förhandsinfo: klicka på "UR samtiden" på den här sidan och kolla in 16:40.

Närmare presentation:

Lars-Erik var i oktober inledningstalare på konferensen Underbar Matematik. Detta sänds på Kunskapskanalen ikväll med repris på lördag. Hela dagens sändning är 16-19 och Lars-Eriks del får följande presentation på http://www.ur.se/samtiden/tabla/:

 

16.40-19.00 Underbar matematik: Att väcka lusten

Hur väcker man lusten för matematikens magi? Professor Lars-Erik Persson från Luleå tekniska universitet ger exempel på hur man kan erbjuda elever verktyg för större förståelse och framför allt lust. Lars-Erik Persson fick 2008 pris som Årets kunskapsspridare. Och hur kan man betrakta problem och skapa en grund för kritiskt tänkande? Elisabeth Wanselius, som i år fick pris för sin matematikundervisning, talar om sokratiska samtal. Arrangerat av Skolporten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vad hade du för tider söndag resp måndag, Lars-Erik och hur var föret ?

 

Sen en uppmaning till Vasa, Globe och Lars-Erik att aktivera tråden om "Trekejsarslaget" i Vasaspåret.(glömt vad den hette) Lite intressant att så här dagarna före höra vad som rör sig i huvudena på de tre kombattanterna.:/

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Bra på skidor, bra på matte! :) Jag har alltid gillat matematik, men är tyvärr inte så begåvad. Har trots det envisats med ett tekniskt yrke. Inte är jag så bra på skidor heller. :) Men kul är det! :)

Du är en inspiration för oss alla!

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Bra på skidor, bra på matte! :) Jag har alltid gillat matematik, men är tyvärr inte så begåvad. Har trots det envisats med ett tekniskt yrke. Inte är jag så bra på skidor heller. :) Men kul är det! :)

Du är en inspiration för oss alla!

Kul att du som jag gillar matematik och skidor. Och jag blir rörd när du säger att jag är en inspiration för dig och andra. Bättre hedersbetygelse kan jag inte få. En journalist kallade mig en gång "folkets professor" och det är jag mycket stolt över, det vill jag verkligen vara. Tack igen Dunderklumpen för den fina dikten,tack apelsin för din fina skrivning,och tack alla ni andra för allt som absolut påverkat mig mycket positivt. Jag är verkligen glad att jag började läsa och skriva på skidforum för si sådär fem år sedan.Jag har verkligen blivit sporrad av många av er här på skidforum och även fått nya mycket goda ideer och vänner.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...