Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Torsbytunneln riskerar KK


Stefan Sand

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/skidor/article3716919.ab

 

Låter ju oroväckande framförallt med tanke på att det kan sätta käppar i hjulet för andra tunnelprojekt!

 

Med en drift på 10 milj och intäkter på 8 milj så måste man antingen höja åkavgiften med 25% (om det nu är den enda intäkten), sänka driften eller hitta mer intäkter. De 2 gånger jag varit där så har det varit 75% norrmänn i tunneln. Vad händer om man bygger en egen tunnel i Norge?, vad händer med Torsbytunneln om man bygger en i Stockholm och en i Göteborg?

Det kanske finns en tunnel till salu om ett år, redo att plockas ner och flyttas.............

Link to comment
Share on other sites

En tunnel i Gbg/Sthlm skulle nog ha bättre möjligheter speciellt om man ser till möjlgiheten att sälja årskort.

Varför nöja sig med en tunnel och vara sämre än våra närmaste grannar i öst? Syftar på skidhallen i Helsingfors som redan tagits upp i annan tråd. Borde väl vara lika tätbefolkat kring Sthlm/Gbg, så om de bedömer att det kan bära sig i finland så varför inte här?

Link to comment
Share on other sites

Bygg en tunnel själva då, j-a 08-or och Göteborgare.

I värmland har vi i alla fall en tunnel att åka i, ni bara tycker att NÅGON borde bygga.

Det gör inget om det går i konkurs, vi har någonstans att åka.

Skidanläggningen Branäs gjorde också konkurs i början av karriären, ock nu går det bättre än någonsin.

 

Värmlänning

Link to comment
Share on other sites

Bygg en tunnel själva då, j-a 08-or och Göteborgare.

I värmland har vi i alla fall en tunnel att åka i, ni bara tycker att NÅGON borde bygga.

Det gör inget om det går i konkurs, vi har någonstans att åka.

Skidanläggningen Branäs gjorde också konkurs i början av karriären, ock nu går det bättre än någonsin.

 

Värmlänning

Såja såja, inte hetsa upp sig. Ingen här ler inför faktumet att Torsbytunneln har ekonomiska problem utan snarare tvärtom.

Att bygga en tunnel i Göteborg eller Stockholm måste du väl ändå medge borde vara intressant då en stor del av Sveriges befolkning bor här. Jag har varit 2ggr i Torsby men fanns en tunnel i Stockholm så skulle jag vara där säkert 2ggr/mån under höstarna. Nu verkar det som att det inte är beläggningen av åkare som är problemet i Torsby och det var i ljuset av det som jag oroades över eventuella projekt just i Stockholm eller Göteborg.

 

Dessutom är jag född i Hagfors och uppväxt mina första 6 år i Karlstad :)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att tunneln verkar vara välbesökt, på gränsen till trångt i bland, borde problemet endera vara för att det är för billigt att åka där eller att driften är för dyr.

 

Utan att ha ägnat speciellt mycket tid åt frågan och utan att ha tillgång till deras siffror känns det som att 10 miljoner är mycket för driften

Link to comment
Share on other sites

Det vore ju riktigt illa om pionjärtunneln gick i konkurs. I Finland veta jag att man vid varje större projekt, RÄKNAR med att det går i konkurs. Inte bara en gång utan även två elelr tre. Först efter det börjar man fundera på att lägganer/göra om.
Link to comment
Share on other sites

Det vore ju riktigt illa om pionjärtunneln gick i konkurs. I Finland veta jag att man vid varje större projekt, RÄKNAR med att det går i konkurs. Inte bara en gång utan även två elelr tre. Först efter det börjar man fundera på att lägganer/göra om.

Vill först förtydliga att jag är en anhängare av tunneln och håller med om att det vore tråkigt om det inte skulle bära sig. Har själv varit där och ska snart dit igen. Tunneln behövs verkligen även om den kunde legat närmare Göteborg och jag tror det hade varit en bättre kommersiell produkt då.

 

dock tycker jag inte det är bra om man tycker det är OK att kalkylera med KK. Det innebär att man i värsta fall dra med sig andra entrepenörer i fallet och i bästa fall blir de ofrivilliga sponsorer av kalaset. Tror dock inte Torsby kalkylerat med detta utan det var ju ett stickspår.

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte kalkylera men ha med i riskbedömningen. ibland tycker jag att vi i Sverige är lite för rädda för konkurs. Man akn se det på flera sätt. i glesbygd måsta man göra skaer för att komma frammåt. Man kan satsa allt på äldreomsorgen, men då är dte snart slut. Sen ger ju själva byggandet och de första åren ekonomi åt kommunen som man aldrig skulle få annars..
Link to comment
Share on other sites

Tunneln kanske är välbesökt vissa tillfällen, men för sällan! Även om tunneln är fylld med 250 personer åt gången under några helgdagar i oktober-december så är min erfarenhet att det är för lite folk under övriga 325 dagar på året. Kylan är ju igång året runt, vilket säkerligen kostar en del. Men jag har varit i tunneln under vardagar i november (då det inte funnit utomhussnö inom 50 mil från tunneln) då antalet besökare varit under 10 personer.
Link to comment
Share on other sites

Det var ju tråkigt att tunneln går dåligt. Nu ägs den ju till största delen av Torsby kommun som säkert tjänar en hel del på att det kommer folk till orten som inte skulle kommit annars. Räknar man med de inkomster och arbetstillfällen som tunneln skapar i form av ökar turism är jag helt övertygad om att kommunen tjänar på det hela. Det är bara att hoppas på att de inser detta och beslutar att satsa vidare på tunneln.

 

Sedan är det ju problemet att intresset för att åka är för litet under sommar tidig höst. Det är ju bara i oktober - november som det är mycket folk i tunneln. Kanske de skulle ha olika priser beroende på hög/lågsäsong. Jag skulle personligen åka oftare på sommaren om det vore lite billigare.

Link to comment
Share on other sites

Ja det här var tråkig läsning... Hoppas det inte avskräcker andra att satsa på liknande projekt. Men jag är övertygad om att en tunnel i Stockholm eller GBG skulle bli betydligt mer välbesökt och klara sig ekonomiskt bättre. Ser jag till mig själv så åker jag hellre rullskidor på hemmaplan än bilar 25 mil till tunneln en oktoberlördag. Hade jag bott nära hade det blivit betydligt fler besök.
Link to comment
Share on other sites

mmmercury: Har de lagt ut nån snö på lugnet eller har du nån aning om de har planerat på att börja köra ut isskrap som de gjort föregående år?

 

Jag körde en runda i Högbo i torsdags kväll och jag måste säga att det var riktigt fint både för klassiskt och skate, klart bättre än jag hade väntat mig. Dock bara 700meter.

 

Idag körde jag i grönklitt på 1km rundan de fått ihop där. Mycket bra spår där också men tyvärr en del skräp i snön som har varit sparad sen förra året.

Link to comment
Share on other sites

mmmercury: Har de lagt ut nån snö på lugnet eller har du nån aning om de har planerat på att börja köra ut isskrap som de gjort föregående år?

 

Jag körde en runda i Högbo i torsdags kväll och jag måste säga att det var riktigt fint både för klassiskt och skate, klart bättre än jag hade väntat mig. Dock bara 700meter.

 

Idag körde jag i grönklitt på 1km rundan de fått ihop där. Mycket bra spår där också men tyvärr en del skräp i snön som har varit sparad sen förra året.

Inte vad jag har hört eller sett.. Får jogga dit bort i morgon bitti för att kolla läget..

Link to comment
Share on other sites

Hur är läget upp i Sörskog ?

Passerade Sörskog igår kväll och det var inte många cm snö där inte. Tror inte det går att åka runt där med tanke på markförhållandena. För ovanlighetens skulle så tilltog snötäcket enbart marginellt när man åkte uppåt.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite knepigt eftersom ägandet är uppdelat mellan

Fritid i Nordvärmland AB och Team Torsby, med något hyresarrangemang däremellan.

Team Torsby är dessutom 2 juridiska personer, ett AB och en idéell förening.

Team Torsby AB hade inga anläggningstillgångar dec-07 så då ligger det väl i den idéella föreningen och då har de inte samma krav på årsredovisningen.

Link to comment
Share on other sites

För all verksamhet gäller att se över kostnaderna och försöka öka intäkterna. Skulle tro att driftskostnaderna för frysanläggningen är en tung bit. Med tanke på beläggningen kanske man skulle se över tidsperioden för öppethållande. Åkkostnaden ligger nog nära smärtgränsen, så där finns nog inte mycket att hämta. Annat som spelar in är den totala kostnaden för resa,boende, mat och åkkostnad som avgör om man åker till tunneln. 2x20 mil är nog max vad man klarar vid en endagarsvistelse, sen börjar det bli för långt.

Om man planerar att åka dit över några dagar men vädret slår om till snö o kyla (1-2 nov) så väljer man att åka hemma eller på annat natursnöområde. Fördelen med tunneln är att man vet exakt vilka snöförhållande som väntar och kan förbereda sig hemma och därmed få mer tid till träning.

Återstår att se vad en ev. konkurs får för konsekvenser för andra planerade projekt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag var alldeles nyss i tunneln (men innan konstsnön kom till Brux) och det var ganska tomt, eftersom alla gick och väntade på snö i fjällen så var väl inte de något konstigt. Problemet är helt klart juni till september då de behövs flera SVENSKA åkare i tunneln. Lite skrämmande är att den inte tycks locka till sig flera av dom riktigt seriösa motionärerna eller veteranerna.

 

Säkert går tunneln bra samhällsekonomiskt, jag menar vad har dom att profilera sig på i Torsby? Och om dom inte satsade på/runt tunneln nu så är det väl ännu färre som bor i norra Värmland om några år.

 

Tror inte heller att priserna går att höja, skulle vara för norskarna då. Kanske hänger mycket på ekonomin i svenska skidklubbar?

 

Säkert så skulle en tunnel i Stockholm/Göteborg gå bra. I Oslo lär det nog inte bli nån med tanke på valutakurser och närheten till Torsby.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...