Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjartips för Skate


Snöflingan

Recommended Posts

Jag har hittat en filmsnutt på Youtube som jag tycker är riktigt tydlig och bra. Visar vanliga fel och övningar för att motverka dessa.

 

 

De skidor jag köpte har ett (ganska tjockt) lager med paraffin på. Är det bara att sickla, lägga på glidvalla och köra? Går det att köra utan att lägga på glidvalla, dvs bara sickla och köra eller är det bara dumt...(glidet blir väl säkert ganska kasst anar jag)

Link to comment
Share on other sites

RÄTTELSE: Det där jag skrev om frånskjut utåt-bakåt är helt FEL ! Idag när jag var ute och skejtade så kollade jag benrörelserna. Det skall givetvis vara framåt-utåt med en fotvinkel på mellan 25-45 gr mot en tänkt linje rakt fram. På slätan och vid hög hastighet liten fotvinkel, i backar eller när det går långsammare, större. Men det är liksom självreglerande, dock viktigt att försöka få ihop fötterna innan nästa glidsteg.

Det där med anpassning av flexen för att få en långsammare återföring för att undvika "doppning" tror jag löser sig med användandet av Rottefella R3, där motkudden borde stoppa upp återföringshastigheten. Har skaffat R3 och skall testa i vinter.:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag har hittat en filmsnutt på Youtube som jag tycker är riktigt tydlig och bra. Visar vanliga fel och övningar för att motverka dessa.

 

 

De skidor jag köpte har ett (ganska tjockt) lager med paraffin på. Är det bara att sickla, lägga på glidvalla och köra? Går det att köra utan att lägga på glidvalla, dvs bara sickla och köra eller är det bara dumt...(glidet blir väl säkert ganska kasst anar jag)

Hyrde skateutrustning, riktigt kul och det där med att nybörjare inte för ihop benen känns igen:) Tyckte inte att skillnaden i pjäxor var så stor som jag trodde, eller lurar jag bara mig själv om jag tror att det går att skejta med skateskidor, men med vanliga skor?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...