Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjartips för Skate


Snöflingan

Recommended Posts

Som total nybörjare på Skateskidor skulle jag gärna vilja få lite små och stora tips, självklara såväl som avancerade, för att försöka få till en bra teknik redan från början.

 

Vad ska jag tänka på?

Vad är de vanligaste "felen" man oftast gör?

Vad ska jag försöka låta bli att göra?

Etc.

 

Jag har hittills inte kört en meter på skateskidor

(men desto mer på klassiska)

Link to comment
Share on other sites

nu blir det väl en massa påhopp efter detta...ler

en enda viktig regel...

skaffa dig riktiga skateskidor och riktiga skateskor så då är det mycket löst redan med tekniken

knappast upplagt för påhopp i denna tråd, det är bara i två (identiska) trådar som det utdelas rallarsvingar förnärvarande. Jag är oxå lite sugen på att testa skejt, ett problem är att det sällan prepas skejtspår så det tar emot lite att lägga ut både nya pjäxor och skidor, men de flesta av oss är väl lite pryltokiga så tomten kommer kanske med ett par:)

Link to comment
Share on other sites

Tack för boktipset, Boken (+några till) är beställd!

 

Jag är med i en Skidklubb men det hjälper ju inte så mycket när det är barmark och träningstider som inte funkar. :/ (den är inte på hemmaplan)

 

Jag får väl testa mig fram på egen hand tills dess den kommer, träna balans, åka utan stavar etc

Link to comment
Share on other sites

Om du bor i södra Sverige och letar bra snöförhållande gäller det att hela tiden vara i beredskap ifall de rätta förhållandena infinner sig. Sista dagarna i oktober kom det blötsnö, som frös till natten till den 1 nov. Just riktigt genomvåt slasksnö som fryser bildar ofta ett perfekt skateunderlag på tex golfbana, fotbollsplan, jämn öppen skogsväg. Det skall vara ett tunt snölager så att man inte sjunker ner.

I lördags hittade jag en perfekt skateträningsställe på en avstängd väg tack vare att min bror som äger marken tipsade mig. Jag har även kört perfekt skateträning på golfbanor, senast i påskas under liknande förhållande.

Ett annat tips är om vintern är så kall att det blir bärkraftig is på sjöarna och snö fryser fast efter ett mildväder, då har man ett perfekt underlag att ta ut skären och träna tyngdöverföring och känna vilket häärligt sätt det är att ta sig fram.

Oftast är det enda som erbjuds en smal bana på elljusbanan, där man också ska samsas med alla klassiska åkare(av vilka en del inte gillar skating). Det är då svårt att ta ut skären och få in den rätta skatekänslan, som du sen har nytta av om du tex skall åka Skejtvasan.

Men som sagt, hittar du bara det rätta underlaget så kommer tekniken så småningom även om det känns spänt i början.

Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

Tack för boktipset, Boken (+några till) är beställd!

 

Jag är med i en Skidklubb men det hjälper ju inte så mycket när det är barmark och träningstider som inte funkar. :/ (den är inte på hemmaplan)

 

Jag får väl testa mig fram på egen hand tills dess den kommer, träna balans, åka utan stavar etc

Fast det är just det som fått mig att börja fundera på skejt, att åka skejtrullisar verkar vara mkt nära snöskejt, eller?

Link to comment
Share on other sites

Tänker inte hoppa på Pölder utan hålla med honom, givetvis med ett vänligt leende;-) Och i teorin så borde ju rullskidskate likna snöskate mer än klassiska rullskidor liknar snö klassisk eftersom det är "för lätt" att få fäste på rullskidor. 100 % lika blir dock aldrig rörelserna men muskulärt sett så är det fortfarande bättre med all typ av rullskidåkning jämfört med annan träning.
Link to comment
Share on other sites

Som total nybörjare på Skateskidor skulle jag gärna vilja få lite små och stora tips, självklara såväl som avancerade, för att försöka få till en bra teknik redan från början.

 

Vad ska jag tänka på?

Vad är de vanligaste "felen" man oftast gör?

Vad ska jag försöka låta bli att göra?

Etc.

 

Jag har hittills inte kört en meter på skateskidor

(men desto mer på klassiska)

I nå´t gammalt nummer av Glid skrev Ravald en "skate-skola". Jag borde ha detta nummer någonstans i all sedimenterad papperslump då jag sällan kastar sådana tidningar. Vill du ha en kopia så kan du skriva ett personligt mail med adress, så lovar jag att göra mitt bästa för att leta upp det gamla numret.

 

Skateåkning på rullskidor/inlines är nästan lika som skate på snö, mer grennära än klassiskt på rullskidor-snö.

I så fall får det vara tröga skaterullskidor. Snabba/Inlines rullar för lätt.

 

Håller tveksamt med. På klassiskt är nog ren stakning mer likt ren stakning på klassiska skidor, än skaterullisars motsvarighet. (Stakning med frånskjut samt diagonal beror väl på hur man tränar upp balans. Det där med aktiv hög höft tränar man sedan lätt in på snö. Jag hävdar att den som kan åka diagonal på klassiska rullskidor i mycket högt tempo, måste vara en bra tekniker...)

Link to comment
Share on other sites

Tror inte heller på inlines, har kollat på min grabb som är grym på inlines men har därmed fått in ett par saker att jobba med. 1, med inlines trycker du bakåt, med skejt framåt 2) Viktöverföringen blir helt olika mellan inlines och skejt. Skejtrullskidor tillåter i o f fel teknik (skidan sprätter upp), men det syns otroligt väl och går att jobba med. Jag har varit för feg för att testa, men snart så...
Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med att i inlines trycker du bakåt i skate framåt. Du kan inte jämföra med inlinesåkning utan stavar. där man dels har lägre tyngpunkt och mer ihopkrupen ställning. Jag talar om inlines med stavar, där man liksom i snöskate har upprätt åkning och hög höft så att man kommer över lättare och med ett frånskjut utåt bakåt med avslutande vristkick. Min stavar är KL -20, men kunde vara ett par cm längre med tanke på att man kommer upp högre från marken på inlines.

Jag säger inte emot de som säger att skaterullskidor är ännu bättre pga att jag inte testat sådana. Jag har en fundering ang höjden över marken för skaterullskidor konta inlines. Det är ju större hjul på rullskidorna, men det känns ändå som de inte kommer högre upp från marken. Vet nån hur det ligger till med den saken ?

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med att i inlines trycker du bakåt i skate framåt. Du kan inte jämföra med inlinesåkning utan stavar. där man dels har lägre tyngpunkt och mer ihopkrupen ställning. Jag talar om inlines med stavar, där man liksom i snöskate har upprätt åkning och hög höft så att man kommer över lättare och med ett frånskjut utåt bakåt med avslutande vristkick. Min stavar är KL -20, men kunde vara ett par cm längre med tanke på att man kommer upp högre från marken på inlines.

Jag säger inte emot de som säger att skaterullskidor är ännu bättre pga att jag inte testat sådana. Jag har en fundering ang höjden över marken för skaterullskidor konta inlines. Det är ju större hjul på rullskidorna, men det känns ändå som de inte kommer högre upp från marken. Vet nån hur det ligger till med den saken ?

Vill bara påpeka att för att åka skejt med optimalt vägvinnande teknik skall man ej trycka ifrån snett bakåt. Detta är ett fel många gör men också en av grundreglerna för att skejta så bra som möjligt. När man trycker ifrån bakåt med en "vristkick" kommer tårna att peka nedåt då man lyfter sitt redskap från marken efter avslutat drag. Detta är fysiskt omöjligt på längdskidor som är 195cm långa då spetsen kommer "doppa" ned i snön och rytmen blir störd.

 

Man skall trycka ifrån rakt åt sidan och hellre med koncentration framåt än bakåt!

Link to comment
Share on other sites

Kayaker: Omoderna i högsta grad, 78 mm hjul, men med avsikt att det inte skall gå för lätt, ty då hinner jag inte med att köra de olika teknikerna. Men jag undrade om höjden, om man jämför dina 100 mm-inlines med skaterullskidor, är inte inlinesen högre ?

 

Henkee: Min stil är nog inte vägvinnande, men den känns väldigt bra för mig ! Just det du säger att skidan "doppar" upplevde jag i början, så jag anpassade skidan, så det problemet försvann. Jag monterade +1,5 cm balanspunkten och skar bort en kil i flexen och fick därmed skidan att löpa parallellt med snön vid återföringen (samt att spannet inte har varit för högt) Det har för mig inneburit att jag inte behövt vinkla upp skidan och åkningen har blivit mer avslappnad.:)

Link to comment
Share on other sites

Kayaker: Omoderna i högsta grad, 78 mm hjul, men med avsikt att det inte skall gå för lätt, ty då hinner jag inte med att köra de olika teknikerna. Men jag undrade om höjden, om man jämför dina 100 mm-inlines med skaterullskidor, är inte inlinesen högre ?

Jo, inlines är högre än rullskidor men det beror inte på hjulen. :)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt kommer du nog upp högre på Inlines. Jag har bara gamla 5-hjuliga 84-mm hjul på mina Inlines, men du lär ju komma ännu högre om du har Inlines med 100mm. Men det kan säkert variera lite beroende på rullskidemodell också. På ett av mina skaterullskidor är hjulen 100mm, men där är stommen vinklad, så man kommer inte så högt upp ändå. De tröga skaterullskidorna jag åker på, har rak stomme och ca 80-90 hjul. Så de båda ger samma höjd ungefär.

 

Även om du åker Inlines med stavar så blir det mer likt med skaterullskidor. Det beror väl mest på att du måste trycka ifrån lite mer på det sätt henkeee skrev. Du har ju på skaterullskidor betydligt längre fram till framhjulet. Sedan blir tekniken anorlunda om det går trögare så som på snö. Men visst är Inlines med stavar en OK konditionssport i sig och relativ bra träning för de som vill åka skate till vintern.

 

Sen är det ju livsfarligt att åka Inlines så här års med hala löv, men vissa hjul till skaterullskidor går ju bra...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte jag skall gå in på det här med tekniken mer det är svårt att förklara teoretiskt, speciellt om man är nybörjare. Som nybörjare kan be någon visa eller som jag titta på andra åkare både på TV och i verkligheten och sen försöka ta efter. På det sättet lär sig de flesta.

 

Anledningen att jag frågar om höjden på inlines resp skaterullskidor är att det påverkar valet av stavlängd. Sen som jag sagt tidigare, om man skall köra med i skatetränining med inlines bör framhjulet vara en bit framför skon, annars får man ingen skatekänsla.

 

Just det där med löv är lurigt, liksom om det börjar frysa på. Då är det säkrast att staka sig fram där det är halt, annars ligger man där.:o

Link to comment
Share on other sites

Väntar fortfarande på böckerna men har lyckats få tag på det numret av GLID (nr 1 2004) med Ola Rawalds Skatingskola. Riktigt bra på en lagom nivå för en gröngöling som mig. Så nu har jag redan lite ideer på hur jag ska lägga upp första passen.

Tack för tipset och erbjudandet Dunderklumpen!

 

Att även spana in och härma duktiga skateåkare ingår i den planen som Volevodin tipsade om, bara "något offer" råkar befinna sig i spåret samtidigt. (Att be någon visa och störa någons träning vette katten om jag törs däremot )

 

Hoppas på premiär närmaste veckorna nu :)

Link to comment
Share on other sites

Är i samma situation,nyss köpt skateskidor/pjäxor.

Ang skidorna,vad ska/behöver man göra med dom innan snön kommer? Lägga på grundparafin o sen glidvalla?

Just precis på med parafin eller stålsikla.

det är skönt att slippa vallan bara att åka.

 

Jag passade oxå på att köpa teknikboken, är annars självlärd på skate tekniken och tycker att jag lärt mig mycket av att titta på elitåkarna under massloppen då dom åker lite lugnare med bra teknik.

 

henkeee jag tror du är en riktigt bra åkare och det du skrev om att inte använda vristkick bakåt förstår jag men visst ska väl vristen/underbenet användas vid frånskjutet?

Visserligen tar det massor på krafterna men det går fort!

 

Och Snöflingan kör med stavar hela tiden om du inte har obegränsat med träningstid för timingen mellan arm och ben är det svåraste"tyckte jag"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...