Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nu kommer snön och kylan!!!!


Ironman78

Recommended Posts

Det har varit kallt här i Piteå i dag. -6 grader. Vallsberget har startat snöproduktion. Såg på väderleken på Rapport. Lovade ca 1 dm snö i helgen i hela norra Norrland. (Även norra kusten). Sen kommer det att bli väldigt kallt i ca en vecka vilket gör att snökanonerna (på alla platser i Norrland där de finns) kommer att gå för fullt. Säger bara: ÄNTLIGEN!
Link to comment
Share on other sites

Är intresserad av att höra hur snöläget och temperatur i södra Norrbotten (Piteå bla) och även inåt landet i Västerbotten (Boliden, Jörn, Malå mfl) om det har kommit snö tillräckligt för att göra spår.

 

Här i Skellefteå är det +2 nu och nederbörden blir nog bara som snöblandat regn.

 

Kommer bara rapporter om skidspår någonstans så blir det att åka dit.

 

Spöregn just nu :(

Link to comment
Share on other sites

+5 grader och ösregn, ungefär som förra vintern här i Stockholm::) Avundsjuk på er som bor lite längre norrut.

+9 grader och ösregn, ungefär som förra vintern här i Skåne::) Avundsjuk på er som bor mycket längre norrut.

 

Kunde inte låta bli ;-)

 

Fast med alla löv och all gegga på cykelbana igår så kände rullskidorna nästan som riktiga skidor stundtals...

Link to comment
Share on other sites

Härnösand har nästan 5 km, mycket fint skidspår, på Vårdkasberget! Obs, endast klassiskt!

Även Bondsjöhöjdens skidspår (också i Härnösand) har en slinga på 3.5 km både klassiskt och skate. Mycket fin vinterdag idag. Själv åkte jag på Vårdkasen med skateskidor och fick staka 1 mil, jobbigt men kul :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tjuvpremiär på snö idag. Åkte omkring under snökanonerna. Man blev som ett barn igen.

Härligt. I Skellefteå? Eller åkte du till Boden? Såg att de fick spår i lördags.

 

I Ske-å startade de om kanonerna i lördags, äntligen! Men de ville vänta tills prognoserna påstår att det ska vara kallt minst några dygn i följd.

http://85.194.140.154/cgi-bin/guestimage.html

 

I fjol gick kanonerna igång kring den 17/11 och ett åkbart spår på 700 m den 22/11. Hoppas på samma snabba arbete i år också med att få ut snön på spåret.

 

Trist att man inte hört att Boliden, Norsjö mfl har fått mer snö än. Det brukar ju komma snö tidigare där och ligga kvar när det töar vid kusten.

Har börjat fundera på att resa till snön på någon inte allt för lång resa. Får se om Piteå kommer igång med spår snabbare.

Blev ett distanspass löpning på 1:45 istället. Nu är det bara löp och skidgång som gäller, lite styrketräning också.

Detta är en period som är lite jobbig då varken skidor el rullskidor går att åka.

Link to comment
Share on other sites

I Skellefteå faktiskt.. åkte runt runt under två sprutande snökanoner. Jag behöver inte nämna att jag var ensam som åkte va? Och först. Jag kunde inte låta bli, och så var det upplyst och fint.

 

Ok där ser man, då blir dom väl klara ungefär den tiden i år också då gissningsvis. Får hoppas på åkbara spår till helgen.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Japp. Såg på webkameran under dagen att pistmaskinen ordnade ett spår. Såg först ut som enbart skatespår. Men vilken glad överraskning att det gick så fort att ordna ett kort spår även klassiskt på mindre än 2 dygn med kanonsnö.

Gick inte att hålla sig, det blev 1 timme och många varv ikväll.

Plussgrader nu, men kylan kommer ev. tillbaka på onsdag. Kan bli längre spår till helgen då.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...