Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träna efter "dygnsrytmen"?


vasan08

Recommended Posts

Är själv ingen morgonpigg typ och upplever t.ex. att mina bästa träningspass görs på e.m. - kväll. Har därför börjat fundera på om det kan göra att man "underpresterar" på tävling som går tidigt på morgonen jämfört med om den hade gått på kvällen.

 

Å andra sidan borde kanske träningspass som inte "passar" ens dygnsrytm ge sämre träningseffekt.?

 

Vad tror ni, bör kroppen tuktas med ett eller flera långa morgonpass i veckan trots att det inte passar ens "dygnsrytm" för att förberedas inför t.ex. vasaloppet eller saknar det betydelse?

Link to comment
Share on other sites

Jag är ganska övertygad om att du får en bättre träningseffekt om du tränar då det passar din dygnsrytm/ då du känner dig som mest på g. På lite längre sikt borde det ha betydelse. Samtidigt som man kanske inte får ut det man borde om man är helt ovan att ta i före lunch.

Har för mig att folk genrellt presterar som bäst på eftermiddagen.

Link to comment
Share on other sites

Skänker en tanke åt Dunderklumpen vars dygnsrytm alltifrån liknar oss "normala" människors. Kanske VL kan starta 03:00 ;)

 

Jag kan tänka mig att för träning blir det bättre kvalitet om du tränar på tid som känns rätt. I mitt fall är det förmiddag, runt 10. Detta av den enda anledningen att psyket är mer inställt på "effekt" mer än att det biologiskt skulle vara någon skillnad!?. Där är det nog viktigare med näringsintaget innan, sömn mm mm

 

Vid tävling undrar jag om inte adrenalinet gör att man presterar oavsett tid!? För det är ju så att man många gånger kännt sig seg och allmänt kass och gjort en kanontävling prestationsmässigt ändå. Visst, startid vid 02:00 på Vätternrundan känns ju långt ifrån trevligt men där är ju prestationen långt ifrån maxpuls.

Link to comment
Share on other sites

Jo DK:s dygnsrytm är.....intressant :)

 

Just vid styrketräning har jag märkt att musklerna helt klart är svagare på morgonen, var vid de få tillfällena jag testat att träna i ottan tvungen att minska belastning nära max, vid få reps, på upp till 10-15% Det var ju inte nån höjdare och därför la jag ned morgonstyrketräningen för att jag tänkte att det inte gav nåt.

 

Kanske inte så relevant för skidåkning förvisso...

Link to comment
Share on other sites

Vill du träna hårt och nära max så bör man göra det när man känner sig stark. "Helt omöjligt" för mig att köra någon A3 träning tidigt på morgon. Men däremot kan jag ju med fördel köra A1 pass, om man nu orkar pallra sig iväg tidigt på morgonen.

Tror Stefan Sand har rätt när det gäller tävling, då har man adrenalin osv.

Link to comment
Share on other sites

Simningarna i OS visade väldigt tydligt att på tävling har det ingen betydelse. I vanliga fall brukar det vara mycket snack om "det finns 1 sekund till att hämta i eftermiddagspasset" men i år gick finalerna på morgonen (för att matcha amerikanska TV-tider) och med tanke på den världsrekordslakt som var så kan man knappast, ens med bättre dräkter, hävda att det är dåligt att tävla på morgonen.

 

Men när det gäller träning så håller jag med om att det nog har större betydelse. En viktig grej här tror jag är kosten kvällen innan, jag upplever i alla fall att om jag inte har ätit ordentligt kvällen innan går morgonpasset (ännu) sämre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...