Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ang glidvallning; sprayglid ett alternativ?


Gullhoved

Recommended Posts

Hej!

 

Läser med intresse trådar om sickling vs tarditionell glidvallning. Har hållt på i några år nu och börjar få lite koll på fästvallningen, men glidet tycker jag är ett ök. tar för mkt tid och är allmänt bökigt tycker jag.

 

Har sett att bla swix har sprayburkar med glidvalla. Hur funkar de för en vanlig dödlig motionär som åker träningspass på tre mil som längst och som inte vill lägga timmar i vallaboden? glidkvalitet OK (behöver för min del absolut inte vara mer än OK)? Hållbarhet? (5 km? 10 km? 100 km?)

 

tacksam för synpunkter från er som har erfarenhet!

 

 

Bästa hälsningar,

 

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Förut så i början när jag åkte skidor, så brukade jag använda spray. Är ju fruktansvärt smidigt men det håller inte särskilt länge. Upp till 5km har jag för mig att det brukade hålla innan man fick stanna och spraya på ett nytt lager.

Så fördelen enligt mig är att det går väldigt fort att applicera, men det håller inte på långa vägar så länge som om du paraffinerar skidorna och du får inte samma resultat på glidet.

 

//Jonas

Link to comment
Share on other sites

Grundtipset för motionären som inte vill hålla på o glidvalla borde väl vara att bara sickla skidorna rena med en sjysst sickel o sen borsta lite?

 

(Fast måste erkänna att jag själv oftast lägger på ett lager BWLF sådär var tionde eller tjugonde mil. Oavsett aktuellt före - om det inte är tävling. O så borstar jag lite. Brukar bli samma glid som alla andra i spåret.)

Link to comment
Share on other sites

I min värld så är sprayglid nog det sista alternativet för din del. Det finns ingen genväg till det perfekta glidet :)

 

Som du beskriver dig själv så måste jag säga att stålsikling måste vara det överlägset bästa alternativet. Lämna in skidorna, få dem siklade och du kommer att ha ett mycket gott glid i mååååånga mil utan arbetsinsats från din sida. Bättre glid och mindra arbete än spraygild om du frågar mig.

 

Att det sedan kan vara så att traditionell glidprepparerering med parrafin och pulver kan vara bättre än stålsickling är en annan diskusion men som du inte behöver fundera över.

 

Så lämna bort för stålsickling och utveckla dina färdigheter med fästvallningen och du kommer att få många trevliga skidmil!

Link to comment
Share on other sites

Hej, tack för snabb respons.

 

 

Det där med spray låter ju lite för bra för att vara sant, och det verkar det ju vara också så länge man inte skall ut med småttingarna och åka 2,5-an.

 

Blir till att prova sickel, verkar ju vara övervägande positiva kommentarer ffa från motionärer.

 

 

Mvh,

 

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Varför ska man över huvud taget bry sig om att glidvalla om man bara är motionär och inte tävlingsåker? Det är ju inte så att man inte glider utan parafin eller stålsicklade skidor.

En berättigad fråga men det är väl så att i princip alla skidor är stenslipade. I och med detta har du ett stort antal "flimmerhår" som bromsar. Dessa flimmerhår försvinner om du stålsicklar eller vallar med parrafin. Jag skulle då tycka att det var ett uselt glid om man lät skidorna gå helt utan någon prepparering. Och vem vill åka med uselt glid?

Link to comment
Share on other sites

Varför ska man över huvud taget bry sig om att glidvalla om man bara är motionär och inte tävlingsåker? Det är ju inte så att man inte glider utan parafin eller stålsicklade skidor.

En berättigad fråga men det är väl så att i princip alla skidor är stenslipade. I och med detta har du ett stort antal "flimmerhår" som bromsar. Dessa flimmerhår försvinner om du stålsicklar eller vallar med parrafin. Jag skulle då tycka att det var ett uselt glid om man lät skidorna gå helt utan någon prepparering. Och vem vill åka med uselt glid?

Träna kan man göra utan glid prepp gärna med utslitna lagg.Sen till tävling finskidorna och pulvervallning styrkan från träningen kommer ge bra fart

Link to comment
Share on other sites

I min värld så är sprayglid nog det sista alternativet för din del. Det finns ingen genväg till det perfekta glidet :)

 

Som du beskriver dig själv så måste jag säga att stålsikling måste vara det överlägset bästa alternativet. Lämna in skidorna, få dem siklade och du kommer att ha ett mycket gott glid i mååååånga mil utan arbetsinsats från din sida. Bättre glid och mindra arbete än spraygild om du frågar mig.

 

Att det sedan kan vara så att traditionell glidprepparerering med parrafin och pulver kan vara bättre än stålsickling är en annan diskusion men som du inte behöver fundera över.

 

Så lämna bort för stålsickling och utveckla dina färdigheter med fästvallningen och du kommer att få många trevliga skidmil!

Varför skulle man inte kunna stålsickla och sprayvalla? Det tar ju minimalt med tid och på tex VL och andra långlopp får man då teoretiskt bra glid på startfältet och uppför första backen, sedan slipper man smutsen?? i längden och har alltså även (förhållandevis) bra glid i slutet. Enligt vissa håller ju sprayglidet uppåt 30 km med sedvanligt vallning under. Någon som testat hur länge det håller på stålsicklat 5 m eller 5km?

 

OM det är så att sprayglidet sitter kvar 30 km på traditionellt vallat och 5 m på stålsicklat så skulle det i så fall kraftigt stärka hypotesen att det i längden fastnar mer partiklar på den förstnämnda varianten.

 

Men håller med om att stålsickling definitivt räcker för en vanlig motionär som jag själv m.fl.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...