Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidtest


Volevodin

Recommended Posts

På en annan tråd tog jag upp det här med glidtest på en skida. Tanken var att jag skulle stålsickla en skida och glidvalla den andra och sen studera smutsupptaget eftersom. Skidorna är ett par Kästle med gult transparent belag, där smutsen syns väl.

När sen skidorna blivit "nedsmutsade" efter ett visst antal km, tänkte jag göra ett glidtest, först på ena skidan sen på den andra för att mäta ev skillnad.

Frågan är om någon har erfarenhet av att glidtesta en skida i taget och om det går att få en någorlunda rättvis jämförelse mellan skidorna. Ska man testa skidorna på samma ben eller skall de testas på det ben de är inkörda på ?:/

Link to comment
Share on other sites

På en annan tråd tog jag upp det här med glidtest på en skida. Tanken var att jag skulle stålsickla en skida och glidvalla den andra och sen studera smutsupptaget eftersom. Skidorna är ett par Kästle med gult transparent belag, där smutsen syns väl.

När sen skidorna blivit "nedsmutsade" efter ett visst antal km, tänkte jag göra ett glidtest, först på ena skidan sen på den andra för att mäta ev skillnad.

Frågan är om någon har erfarenhet av att glidtesta en skida i taget och om det går att få en någorlunda rättvis jämförelse mellan skidorna. Ska man testa skidorna på samma ben eller skall de testas på det ben de är inkörda på ?:/

Jag en liten invändning betr glidtestet. Då du åker på en skida belastar du den med dubbla tyngden och då kan möligen strukturer, vattenspalter, etc bete sig annorlunda jämfört med normal tyngd.

Link to comment
Share on other sites

Att testa ena skidan och belasta hela tyngden funkar inte,för att skidornas glidegenskaper måste vara anpassade för åkarens vikt, det enda rättvisa glidtesten är hastighetstimer och skidorna anpassade till åkarens vikt. Smutstesten är inte så enkelt som man tror, välpreparerade skidor för dagens före glider alltid snabbast och är det enormt smutsiga spår så tappar skidorna glidet mer eller mindre oavsett hur behandlingen är utfört, även den siklade har redan från början betydligt sämre glid än den välpreparerade, man ser ju eliten varför dessa skidor glider det är kunskapen som avgör för dem. the h.
Link to comment
Share on other sites

Jag har testat att köra med olika preparering på olika ben (stålsicklat/vallat och olika strukturer, olika fästvalla etc.). Jag har bara kört på och observerat den "upplevda" skillnaden mellan skidorna. Ibland har det inte märkts någon skillnad, ibland har skillnaden varit märkbar, och ibland har den varit olika beroende på hur fort det går. Jag tycker detta är ett bra och enkelt sätt att testa sig fram på. Alla andra parametrar blir ju lika i ett sådant test.
Link to comment
Share on other sites

Smutstesten är inte så enkelt som man tror, välpreparerade skidor för dagens före glider alltid snabbast och är det enormt smutsiga spår så tappar skidorna glidet mer eller mindre oavsett hur behandlingen är utfört, även den siklade har redan från början betydligt sämre glid än den välpreparerade, man ser ju eliten varför dessa skidor glider det är kunskapen som avgör för dem. the h.

Det är ju precis detta ingen egentligen vet, framförallt inte "traditionalisterna" som aldrig testat. Swix tycker ju 1 (en) km är långt. Däremot finns det en hel del tester här på skidforumet som tyder på motsatsen. Rent empiriskt så skulle det också vara konstigt om det inte vore så att stålsicklat åtminstone glider förhållandevis bättre i längden. Många av oss som körde stålsicklat på VL skulle ju om det gled så dåligt hela tiden som det (enligt tester) gör i början "egentligen" ha gjort våra livs lopp och presterat många gånger bättre än någonsin förut om vi vallat som alla föregående år. Rent teoretiskt är det väl inte heller det minsta svårt att tänka sig att ett hårigt gropigt stenslipat belag + paraffin i längden samlar mer smuts än det rena stålsicklade belaget. Men om detta bara gäller vid vissa fören eller vissa typer av snö vet ju egentligen ingen heller. Det kanske bara var vid årets VL och ngt udda före till med "smutsig" snö som stålsicklat går minst lika bra i snitt under 90 km - vem vet? Hur vet definierar man förresten om snön är "smutsig" ser man gran/tall pollen, vit ökensand från Sahara som ibland kommer hit med vinden, sotflagor från en vedeld vid spåret, avskrapad fäst/glidvalla från andra åkare osv. En sak är i alla fall säker ju längre man åker desto mer smuts passeras. För att citera en känd skidprofil "glidvallning är ett krig mot smutsen"

 

Tycker också det borde funka med att testa glid på en skida (även om jag i ett tidigare inlägg var av en lite annan åsikt när Dunderklumpen skrev om det) Men jag är väl inte sämre än att än att jag kan ändra mig och lyssna på de riktigt sakkuniga.

 

Som Lars_P skriver kan man ju göra en ren subjektiv bedömning. Hur var utfallet i bedömningen? Vidare så går att stå på ett ben och glida, även om fästytan tar i så är den ju lika på båda skidorna. Det går att ta bort fästvallan och ev sätta på sprayglid på fästet och sen testa för att så gott som eliminera effekterna av fästytans kontakt med snön. Det går att göra rent skidorna och visuellt se hur mkt smuts som följer med, dock kanske svårt att analysera vad det har för effekt på glidet. Det går att fotografera glidytorna före och efter och jämföra hur de ser ut.

 

Två personer med ungefär samma vikt kan köra med varsitt par olika preparerade skidor. Glidtesten efter minst 40 km görs sedan så att båda åkarna testar med alla kombinationer av skidor. Om ett udda par men med samma preparering glider signifikant bäst så är den prepareringen bäst vid detta test. Detta kan ju också utföras av en person som då iof måste åka väldigt långt.

 

Det går att kombinera metoderna ovan och givetvis helst med flera personer.

Link to comment
Share on other sites

Testet är inget allmänt test för att bevisa vilken av de två metoderna stålsicklat resp glidvallat som är bäst utan bara ett subjektivt test för mig själv. Lars_P och Everest har gett mig inspiration att genomföra detta test.

Tanken är att försöka få ihop minst 3 mil på skidorna, innan testet görs. (fotografering är en bra idé) Jag har också funderat på om jag skall torka bort fästvallan innan, så att inte den påverkar glidresultatet.

Om jag får signifikant bättre glid på den stålsicklade skidan, kommer jag att gå vidare med denna metod, om jag får ganska likvärdigt eller bättre på den glidvallade skidan fortsätter jag som hittills med bara glidvallning.

Link to comment
Share on other sites

Testet är inget allmänt test för att bevisa vilken av de två metoderna stålsicklat resp glidvallat som är bäst utan bara ett subjektivt test för mig själv. Lars_P och Everest har gett mig inspiration att genomföra detta test.

Tanken är att försöka få ihop minst 3 mil på skidorna, innan testet görs. (fotografering är en bra idé) Jag har också funderat på om jag skall torka bort fästvallan innan, så att inte den påverkar glidresultatet.

Om jag får signifikant bättre glid på den stålsicklade skidan, kommer jag att gå vidare med denna metod, om jag får ganska likvärdigt eller bättre på den glidvallade skidan fortsätter jag som hittills med bara glidvallning.

Kan ju lätt bli till stålsiklats fördel med tankte på:

*Kästle

*gult transparent belag.

* gamla skidor

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...