Mauritz Posted January 26, 2006 Report Posted January 26, 2006 Hej, Jag testade idag och värmde in grundvalla på fästzonen. Det gick så bra attt jag sedan fortsatte med att köra lite med luftpistolen för att mjuka upp varje lager valla och det gick otroligt snabbt och smidigt att lägga många tunna lager och jämnt blev det. Fråga: Förstör jag vallans egenskapper eller finns andra hinder för att göra detta?
Lecroy Posted January 26, 2006 Report Posted January 26, 2006 Kanske att den härdas en del när du gör så.
canyon Posted January 26, 2006 Report Posted January 26, 2006 jag tycker du skall fundera på - vill jag ha en jämn yta på min fästvalla? Och vad händer när jag smälter lagrena? I vissa fall kan det vara bra att mixa vallor på detta sätt. Erfarenheter och även teori stöder att vallan skall vara ojämn i i sin struktur!
Everest Posted January 26, 2006 Report Posted January 26, 2006 [quote name=canyon]jag tycker du skall fundera på - vill jag ha en jämn yta på min fästvalla? Och vad händer när jag smälter lagrena? I vissa fall kan det vara bra att mixa vallor på detta sätt. Erfarenheter och även teori stöder att vallan skall vara ojämn i i sin struktur![/quote] Förstår inte riktigt vad som stöder att vallan skall vara ojämn i sin struktur? Att rilla fästzonen, som du beskrivit i annan tråd köper jag helt de teoretiska argumenten för. Sen tror jag inte heller de gör så mkt att fästvallan är olika tjock på olika avstånd från rännan fästzonen dvs en slags "jättebreda flacka rillningar". Det skadar nog inte heller så mkt för glidet i alla fall, däremot för fästet. Det bör väl också finnas teoretiskt stöd för tunnare lager i slutet och början av fästzonen. Men att i övrigt ha en ojämn struktur med klumpar av valla som sticker ut (lätt hänt tex om du vallar om mkt snabbt ut i spåret) varvat med kala partier måste ju försämra glidet radikalt? Men det var kanske inte så du menade? Har för övrigt en tilläggsfråga när det gäller rillning av fästzonen. Vid en rillning av fästzonen så måste väl effekten bli att vallalagret i topparna av rillningstrukturen blir tjockare än innan och alltså måste du valla med ett tunnare lager, annars så riskerar du att fästvallan oftare kommer ner i snön vid glidfasen? Rillning av fästzonen borde ju annars som du skrivit tidigare öka fästets yta mot snön, ge bättre "vattentransport" men också vilket jag tycker borde vara enbart positivt, minska ojämnheter i strukturen i form av klumpar, dalar och kala partier?
canyon Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 [quote name=Everest][quote=canyon]jag tycker du skall fundera på - vill jag ha en jämn yta på min fästvalla? Och vad händer när jag smälter lagrena? I vissa fall kan det vara bra att mixa vallor på detta sätt. Erfarenheter och även teori stöder att vallan skall vara ojämn i i sin struktur![/quote] Förstår inte riktigt vad som stöder att vallan skall vara ojämn i sin struktur? Att rilla fästzonen, som du beskrivit i annan tråd köper jag helt de teoretiska argumenten för. Sen tror jag inte heller de gör så mkt att fästvallan är olika tjock på olika avstånd från rännan fästzonen dvs en slags "jättebreda flacka rillningar". Det skadar nog inte heller så mkt för glidet i alla fall, däremot för fästet. Det bör väl också finnas teoretiskt stöd för tunnare lager i slutet och början av fästzonen. Men att i övrigt ha en ojämn struktur med klumpar av valla som sticker ut (lätt hänt tex om du vallar om mkt snabbt ut i spåret) varvat med kala partier måste ju försämra glidet radikalt? Men det var kanske inte så du menade? Har för övrigt en tilläggsfråga när det gäller rillning av fästzonen. Vid en rillning av fästzonen så måste väl effekten bli att vallalagret i topparna av rillningstrukturen blir tjockare än innan och alltså måste du valla med ett tunnare lager, annars så riskerar du att fästvallan oftare kommer ner i snön vid glidfasen? Rillning av fästzonen borde ju annars som du skrivit tidigare öka fästets yta mot snön, ge bättre "vattentransport" men också vilket jag tycker borde vara enbart positivt, minska ojämnheter i strukturen i form av klumpar, dalar och kala partier?[/quote] Skall försöka svara så bra som möjligt. Ojämn fästvalla Som du sa så ökar rillning anläggningsytan. Samma sak gör knottrar och ojämnheter i fästvallazonen. Erfarenheten visar cokså att det verkar som det är bra med ojämnhet. En för blank yta har en benägenhet att skapa "sug" under fästvallazonen. Troligen vatten som suger fast. Håller med dig annars helt i resonemanget. om fästavlla. Mindre antal skikt i början och slutet. Och inga klumpar...... Rillning Fästzon Precis som du påpekar så bör man med rillning kunna använda lite mindre fästvalla. Och det är en av de stora fördelarna. Du får lika bra fäste och samtidigt bättre glid. Det vi märkt är dock att man bör ha lite hårdare burkvallor med för att få rillningen att sitta riktigt bra - för typ långlopp.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.