Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bänkpress


Madshusracer

Recommended Posts

Är inne på dissa bänkpress-linjen. Är ingen flitig besökare av gymmet, väl där föredrar jag att rikta fokus på axlar, rygg, baksida armar och mycket mage plus ben. Magen är betydligt viktigare än bröstpartiet. Fast till saken hör det ju att jag har bänkpressat ganska mycket i mina tidigare dagar.

 

I slutändan blir ju allt indivuellt anpassat...

Link to comment
Share on other sites

Man har helt klart nytta av att vara stark i bröst i skidåkning och främst stakning. Bänkpress är förmodligen den bästa bröstövningen. Är du rädd att få för stora och mjölksyretörstande bröst kan du träna maxstyrka (2-5 reps) alt. uthållighet (15-25 reps). Inom dessa repsintervall ökar du inte så mycket i volym även om en viss anpassning kan ske. Jag skulle råda dig att träna bänkpress och då främst maxstyrka.
Link to comment
Share on other sites

Dips borde väl vara ett mer skidlikt alternativ än bänk? På den tiden jag bänk-tränade o körde mycket axelpress tyckte jag en stor pec + delta var lite "i vägen".

Men man ska väl inte bara träna dips heller? Han frågade om bänk var bra för skidåkare och svaret på den frågan är ja. Bänkpress är också bra för hela överkroppen och inte bara bröst. Man behöver för den skull inte skaffa volymmässigt superstora peccs. Oskar Svärd bänkar 95 kg vad jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja säga att styrketräningen ska gå igenom alla de stora muskelgrupperna och därmed även bröst. Bänkpress är en bra övning liksom dipps också är en bra övning, likaså knöböj. Allsidig träning med andra ord, eller som Gunde skulle säga "finns inga genvägar till framgång" :)

 

Finns några trådar här på forumet som "kokat" ner 6-8 övingar som är allsidiga och bra!

Link to comment
Share on other sites

Hej....

Som sparris så skulle jag gärna vilja veta hur man tränar för att få muskler som blir så stora att de blir i vägen :).

Fixar man det på någon timme i veckan?

 

Jag prövar litegrand, och det deffar kanske lite men i vägen är de inte :(.

 

Styrketräning ska väl alltid vara i balans, mage+rygg och biceps+triceps o s v.

Ett bra tips är att åka skidor :D, mycket allsidigt...

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja säga att styrketräningen ska gå igenom alla de stora muskelgrupperna och därmed även bröst. Bänkpress är en bra övning liksom dipps också är en bra övning, likaså knöböj. Allsidig träning med andra ord, eller som Gunde skulle säga "finns inga genvägar till framgång" :)

 

Finns några trådar här på forumet som "kokat" ner 6-8 övingar som är allsidiga och bra!

Visst är det säkert bra att styrketräna, kanske t o m en förutsättning om man ska nå världstoppen och tycker man det är kul så är det bra och säkert nyttigt. Men för en som vill åka mellan Sälen och Mora så snabbt som möjligt tror jag INTE att det är tideffekttivt att ägna någon större tid till detta på gym, inte om man tränar mindre är säg 5 timmar i veckan. Alla är överens om att styrketräningen ska vara så skidlik som möjligt, lägg in styrkestak i uppförsbackar och styrkeimpulser under rullskidspass och skidåkning. Själv tycker jag det är helt OK, att gå på gym ibland, men jag tror inte att det är den mest tideffektiva träningen för Vasaloppet, jag är inte heller ett dugg orolig att jag ska dra på mig för stor muskelmassa :)

Link to comment
Share on other sites

Visst är det säkert bra att styrketräna, kanske t o m en förutsättning om man ska nå världstoppen och tycker man det är kul så är det bra och säkert nyttigt. Men för en som vill åka mellan Sälen och Mora så snabbt som möjligt tror jag INTE att det är tideffekttivt att ägna någon större tid till detta på gym, inte om man tränar mindre är säg 5 timmar i veckan. Alla är överens om att styrketräningen ska vara så skidlik som möjligt, lägg in styrkestak i uppförsbackar och styrkeimpulser under rullskidspass och skidåkning. Själv tycker jag det är helt OK, att gå på gym ibland, men jag tror inte att det är den mest tideffektiva träningen för Vasaloppet, jag är inte heller ett dugg orolig att jag ska dra på mig för stor muskelmassa :)

Kan nog vara så men jag håller inte med om att styrketränigen på gymet måste vara skidlik. Vill nog påstå att tiden på gymmet helt går ut på att öka maximala styrkan och då handlar det om ett fåtal klassiska gymövningar. Sedan är det givetvis nödvändigt att träna grenspecifikt i övrigt.

 

Men som du säger, handlar din träning om 5/h v (vilket det gör för de flesta av oss) så är det nog tveksamt om 1,5h av dessa ska vara i gymmet

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...