Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad bör jag göra?


Anna88

Recommended Posts

Har ett par skidor som jag köpte nya för ca 4 år sen. Har bara kört med fästvalla sen dess, men läste att man bör ha på paraffin eller nåt för att få bättre glid? För visst har skidorna inte lika bra glid som för tre år sen =). Kan man fixa det här själv? Hur isf?

 

Tacksam för svar

 

/Anna

Link to comment
Share on other sites

Blir ju en del fix och trix när man kommer till ditt ämne. Smältjärn är väl något nödvändigt för att resultatet ska falla väl ut?! Finns ju enklare vallatabeller när det gäller paraffin, finns förmodligen att hämta genom sökning på diverse motorer, eller vänd dig till en butik med längdåkning som specialinriktning.

 

Tror säkert du kan lösa det när du har vanan inne att handskas med fästvallor...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycke oxå du skall lämna in dem. Om du åker nån gång då och då och vill ha det enkelt.

 

Förra året besökte jag en av ortens butiker inriktad mot bla cykel och skidor. En dam på ca 50 som skulle åka tjejvasan var där för att handla glid. Jag lyssnade lite på samtalet med försäljaren. Hon hade fästet kvar sen i fjol, hade aldrig vallat glid och verkade vara en person som såg tjejvasan som ett trevlig händelse med sina vänninor.

 

Det irrirerade mig då säljaren började plocka fram ett grundparafin, par åkparafiner, sickel och borste. Det såg ganska uppenbart ut att damen inte hade en aning om hur hon skulle använda allt i korgen. När han sträckte sig efter vallajärnet så tyckte jag det var nog med "kränga på en okunnig person onödigheter" och var jag tvungen att upplysa henne om att butiken hade valla service och att hon bara behövde läma in skidorna till dem eller nån annan sportbutik och få dem fixade. Damen pustade ut, tackade mig, stälde tillbaka alla varor på hyllorna och gick tomhänt därifrån men med ett råd som passade henne.

 

Säljaren var mindre glad. Men för skidsportens väl och enkelhet så skall man nog se till vem användaren är.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte lämnar in dem så kanske något av dagens alla "snabbvallor" kan vara ett alternativ. (Inte dyra flytande fluorcarboner, utan de billgare varianterna.) Hållbarheten är väl inte så god, men kanske bättre än ingen ting... Jag vet dock inget om dessa vallor, så detta tips är taget i luften. Men jag kommer ihåg att det var ett test i någon Vasalöpare eller om det var i något nr av Glid för några år sedan. Jag tror det var någon spray som testades mot Vautis som man trycker på. (Eller om det är tvärt om???)
Link to comment
Share on other sites

Ski-Go mfl. har snabbglidvalla, en burk med skumgummitopp:

- Smörj in glidytorna - Vänta, låt torka - Borsta med nylonborste - Klart att åka !

 

Ski-Go´s EasyGlide lär vara belagsvårdande, dvs innehåller inga lösningsmedel som torkar ut belaget.

 

 

Väljer du paraffin-metoden så behöver du lite mer grejer:

- Vallajärn (Ett gammalt strykjärn med bakelit-handtag för några tior på myrorna)

- Paraffin t.ex Swix CH6 (blått för -6 till -12) och CH10 (Gult, för 0 till +10).

Sen blandar du dessa för temperaturerna däremellan.

- Plastsickel och borste (kombiborste mässing-nylon).

- Någonstans att sätta fast skidan. En arbetsbänk, köksbord eller liknande.

- Ett litet skruvstycke + ett par träklotsar som placeras under bak- resp. framände duger gott.

 

Droppa ut paraffinet på glidytorna mha järnet (ställ värmen så att paraffinet smälter, men att det inte ryker om det)

Värm in paraffinet på skidorna - låt svalna - sickla av med plastsickeln - Borsta med borsten.

Kolla på swixschool.no så ser du hur enkelt det är.

 

Det är givetvis mer jobb med paraffinerna, men de håller mycket längre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...