Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Konstsnöspåret i Ulricehamn


PHIF

Recommended Posts

Lite konstigt att det finns fyra konstsnöanläggningar här i södra Västergötland (Ulricehamn, Tranemo och två(!) i Borås), medan det i Mälardalen inte verkar finnas en enda.

Räknade du med Kinnaström i Borås?

 

Finns dessutom mkt seriösa anläggningar i mitten av Västergötland- Falköping & Skövde (Billingen). Även Landvetter och Ale (Dammekärr) ligger väl i Södra eller kanske västra Västergötland. Alltså minst 8 spår i Västergötland. Finns även två anläggningar i mellersta Halland - Åkulla och Ätran. Alla har nu bra spår enligt info på nätet.

 

Hade för några år sedan ambitionen att åka alla spår framförallt i kombination med resor i jobbet men nu blir det för dyrt och tidskrävande.

 

Men verkligen kanonbra jobbat av alla entusiaster som fixar spår. Dessutom kommer många att köra seedningslopp på sina spår.

Link to comment
Share on other sites

Everest, har du vägarna förbi Ulricehamn så får vi väl ta ett pass på slingan ihop. Vore kul och se om din stakstyrka som du besatt på Anten-runt håller sig ännu? ;)

Jo, det är kul att variera sig som sagt. Formen är dock inte på topp längre. En jätteformsvacka i oktober, sedan sjuk i november. Men jag hör av mig om jag får ett ryck. Fick du några rullskidor i julklapp?

Link to comment
Share on other sites

Ja på sätt och vis fick jag det, inte i julklapp men av Mekis tidigare i höst har jag fått äran att rulla på ett par. Visserligen av skejtmodell men alltid en början. De går lätt iallafall, så stavar och armar används knappt. :/ Kan bli ett par klassiska under våren.

Inte kul med din fysiska status, själv är jag ur form i förkylning sedan nyår, men det känns som att det inte ska bli för långdraget.

Ja hör gärna av dig om du varierar tränings ort. Men vi behöver kanske inte staka vättenruntdistansen på våran 1200m slinga va? :D

Link to comment
Share on other sites

Ja på sätt och vis fick jag det, inte i julklapp men av Mekis tidigare i höst har jag fått äran att rulla på ett par. Visserligen av skejtmodell men alltid en början. De går lätt iallafall, så stavar och armar används knappt. :/ Kan bli ett par klassiska under våren.

Inte kul med din fysiska status, själv är jag ur form i förkylning sedan nyår, men det känns som att det inte ska bli för långdraget.

Ja hör gärna av dig om du varierar tränings ort. Men vi behöver kanske inte staka vättenruntdistansen på våran 1200m slinga va? :D

Den lilla sjön får vara- siktar på den stora;-) Ni borde väl kunna få ihop lite mer 1200 m. Men nu när Landvetterloppet tyvärr blev inställt så blir det nog ett långpass i helgen ev i Ulricehamn.

Link to comment
Share on other sites

Lite konstigt att det finns fyra konstsnöanläggningar här i södra Västergötland (Ulricehamn, Tranemo och två(!) i Borås), medan det i Mälardalen inte verkar finnas en enda.

I Torshälla utanför Eskilstuna har Torshälla Nyby IS en fin konstsnöanläggning. Idag finns 2,7 km fina spår både för skejt och klassisk skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Everest., Jo vi har konstsnö till betydligt mer än 1200m, utläggning har skett de senaste dagarna så det blir i det närmaste runt 2000m om några dagar. Och det finns rejält med snö ytterligare i reserv. (Pistmaskins service pågår)

Jämför man de senaste årens dåliga förutsättningar i söder så tycker jag Ulricehamn haft skaplig slinga långt in på töväder. Då har det blivit ca 500m, men en rejält tjock slinga som håller länge, andra anläggningar som tex på Billingen förra året tror jag hade runt 2000m spår , men det gick bort efter några dagars töväder.

Link to comment
Share on other sites

På skidspår hävdar en användare att det är ett 8km spår i Hindås, ca 4 mil utanför Göteborg. Har aldrig varit vid anläggningen, men i stan är det barmark som vanligt.

Är det någon som kan verifiera om och kvalitet på denna 8 km-slinga?

Finns knappast spår där nu, men Janne Höglund är snabb ut med skotern så fort minsta lilla flinga ligger på marken. Gick säkert att åka några timmar i går förmiddag , svårt att tro att det skulle finnas snö i Hindås just nu men ingen annanstans.

Link to comment
Share on other sites

På skidspår hävdar en användare att det är ett 8km spår i Hindås' date=' ca 4 mil utanför Göteborg. Har aldrig varit vid anläggningen, men i stan är det barmark som vanligt.

Är det någon som kan verifiera om och kvalitet på denna 8 km-slinga?[/quote']

Finns knappast spår där nu, men Janne Höglund är snabb ut med skotern så fort minsta lilla flinga ligger på marken. Gick säkert att åka några timmar i går förmiddag , svårt att tro att det skulle finnas snö i Hindås just nu men ingen annanstans.

Ja, jag åkte förbi där på vägen till banan i Landvetter och det fanns inte ett spår av ett skidspår. Vet inte vad han hade varit som la upp en rek för Hindås igårkväll, kan väl knappast töat bort alltihop över en natt...

Link to comment
Share on other sites

God kväll,

Gudars vilka kanonspår det var idag på konstsnön i Ulricehamn, nu var det det närmaste RÄLS man kommer och slingan för klassiskt var 1800m samt för skate ca 2500m. Tjocka fina slingor i kuperad terräng. Kanonkul att åka och bra glid. första passet för mig sedan 30/12 pga förkylning. Vill ni åka på bra förutsättningar? Välkomna hit. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

God dagens, luftar denna tråden igen.

 

Har hört från flera håll de sista veckorna om folk som undrar var det finns spår kvar att åka på, vore ju synd att lägga undan skidorna säger de, har ju varit en så fin vinter :)

 

För de allra flesta i götaland och söderut blir det inte mycket mer åkt efter vasan, synd tycker jag då vi har den bästa vintern på många år(här i Ulricehamn) och vilka spår dessutom, fortfarande helt sjukt fina spår :D 3,2 km spårat för klassiskt samt skate.

 

Det något mildare vädret dagtid, men kalla nätter har inte försämrat spåren någonting. Här blir inga inlines eller rullskidor än på några veckor se.

 

Ni som ej lagt undan skidorna än utan jagar de sista åkbara spåren.

 

Kom till Ulricehamns skidstadion. www.uifskidor.nu här får du infon om spåren mm.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...